HomebuiltOld TimersSportvliegtuigen

De valkeniers van Hilversum – Deel 1: de proloog; de productie van de F.8L Falco

We kijken deze keer niet naar dit soort valken, maar naar de F.8L Falco’s

Hilversum, 12 april 2020 – Deze dagen besteden we aandacht aan een groep Nederlandse liefhebbers van een spectaculaire roofvogel, de valk. In Nederland zijn er ruim honderd valkeniers. Wij kijken speciaal naar zes bijzondere valkeniers die vanaf Vliegveld Hilversum opereren. Zij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van een prachtige Italiaanse valkensoort, de F.8L Falco.

HB-UOH Aviamilano F.8L Falco I

Allereerst iets over de geschiedenis van dit vliegtuig. Want wellicht was u op het verkeerde been gezet. We hebben het niet over een levende roofvogel, maar over een bijzonder fraai gelijnd Italiaans sportvliegtuig. En we laten in dit artikel ook alles behalve een Falco zien die op Vliegveld Hilversum is gestationeerd. Die komen hierna aan bod.

D-EKMK Aeromere F.8L Falco III

De F.8L Falco is een ontwerp van de beroemde Italiaanse vliegtuigbouwer Stelio Frati (1919 – 2010). Hij heeft dit toestel in 1955 getekend en de Falco mag als één van zijn best geslaagde ontwerpen worden gerekend. Nog tot op de dag van vandaag ziet de lijn van dit toestel er strak en sierlijk uit. Het toestel heeft echte Italiaanse looks. In latere ontwerpen van zijn hand zijn deze lijnen overigens nog steeds te herkennen.

HB-UOD Laverda F.8L Falco IV

De Falco ziet er snel uit en dat is hij ook. Met dit toestel werd deelgenomen aan luchtraces en niet zonder succes. De Falco wordt ook wel de vliegende Ferrari genoemd. Een veelgebruikte kleur voor dit kistje is dan ook felrood.

D-ERTH Aeromere F.8L Falco III

De Falco’s zijn eigenlijk in twee groepen in te delen, de toestellen die in Italië in de fabriek zijn gebouwd en de Falco’s die zijn ontstaan uit een bouwpakket. De fabriekstoestellen zijn tussen 1955 en 1968 gefabriceerd in drie verschillende fabrieken: Aviamilano, Aeromere en Laverda. Met een totale productie van één prototype en 76 fabriekstoestellen kun je wel stellen dat een fabrieksgebouwde Falco een zeldzaamheid is.

HB-UOD Laverda F.8L Falco IV

De bouwpakketten werden vanaf 1982 verzorgd door het Amerikaanse bedrijf Sequoia. Het is uniek dat een vliegtuig dat oorspronkelijk voor serieproductie ontworpen is uiteindelijk ook als bouwpakket op de markt is gekomen. Het was niet makkelijk om het productieproces zo te vereenvoudigen dat een geoefende “hobbyist” een dergelijk toestel kan vervaardigen. Maar dat is toch gelukt en inmiddels zijn er meer dan honderd exemplaren gebouwd of in aanbouw.

EI-BCJ Aeromere F.8L Falco III

De productie in Italië zag er als volgt uit:

Jaartal Fabriek Type Aantal Constructienummers
15-6-1955 Aviamilano Falco Prototype 1 101
1955 – 1958 Aviamilano F.8L Falco I 10 102 t/m 111
1955 – 1958 Aviamilano F.8L Falco II 10 112 t/m 121
1959 – 1963 Aeromere F.8L Falco III 36 201 t/m 236
1964 – 1968 Laverda F.8L Falco IV 20 401 t/m 420
1982 – nu Sequoia F.8L Falco 100+ Homebuilt-kits

De complete productielijst van de Italiaanse Falco’s is aan het eind van dit artikel toegevoegd. Alle Falco’s die daar niet in te duiden zijn, zijn in principe een zelfgebouwde Sequoia kit.

D-EKHU Laverda F.8L Falco IV

Van de originele Falco’s zijn er nog een redelijk aantal luchtwaardig. Maar inmiddels zijn er meer zelfgebouwde toestellen dan fabrieksgebouwde exemplaren. Het aantreffen van een luchtwaardige originele Falco is dan ook best iets om even bij stil te staan. Gelukkig is het ons gelukt om de afgelopen jaren een aantal van deze Falco’s op te sporen.

D-EBBR Laverda F.8L Falco IV

Een heel nest

Opmerkelijk is dat op Vliegveld Hilversum het kennelijk een prima leefgebied is voor deze Falco’s. Met de jaren is de populatie van deze vliegende roofvogels uitgebroeid tot zes! En daarvan zijn er vier originele fabriekskisten en twee zijn zelfgebouwde Sequoia F.8L Falco’s.

D-ENOB Aeromere F.8L Falco III
D-ENIB Aeromere F.8L Falco III

We gaan stuk voor stuk deze Hilversumse Falco’s en hun valkeniers langs. Daarbij zullen we per vliegtuig proberen een beschrijving te geven. Dit is te vinden in Deel 2 tot en met 7.

Roofvogelshow

Als laatste in deze serie zullen we alle Falco’s letterlijk bij elkaar zetten. Dat vormt een uniek sluitstuk van deze serie met zeer zeldzaam beeldmateriaal. Want zeg nou zelf, zes F.8L Falco’s op een rij, waar zie je dat? Simpel, bij AirOnline.nl! 🙂 Deze fraaie serie foto’s komt in Deel 8 aan bod.

HB-UOG Aeromere F.8L Falco III

Toegift

Als toegift zullen we nog kort stilstaan bij de overige F.8L Falco’s die in Nederland verbleven. Dat zijn een paar originele Falco’s en een aantal zelfgebouwde toestellen. In deel 9 behandelen we die Falco’s.

N227DT Sequoia F.8L Falco

Productieovericht

C/NManufacturerSeriesYearRegistrationExStatus
101AviamilanoFalco PROTOTYPE1955D-ECPOI-FIUM, I-RAIDFF 15/06/55, w/o 10/06/67, cld 16/08/67
102AviamilanoF.8L Falco I1956I-TRIPacc 14/04/13 awaiting repairs
103AviamilanoF.8L Falco II-AMAMw/o 23/06/59
104AviamilanoF.8L Falco IZK-RNAI-ERNAw/o 06/02/99
105AviamilanoF.8L Falco I1956HB-UOHG-KYNG, I-KYNG, HB-UOH, I-STRI
106AviamilanoF.8L Falco I1956I-VINCET-ABZ, OE-ACW, I-MOGA
107AviamilanoF.8L Falco II-BENGw/o 25/09/66
108AviamilanoF.8L Falco II-IAIAw/o 13/09/81
109AviamilanoF.8L Falco II-YNARw/o 25/03/62
110AviamilanoF.8L Falco II-RALAw/o 28/05/72
111AviamilanoF.8L Falco I1956I-CIRE
112AviamilanoF.8L Falco II1957I-CHIM
113AviamilanoF.8L Falco III-ARIEw/o 31/07/60 or 03/08/60
114AviamilanoF.8L Falco II1958D-EEOBG-OCDS, G-VEGL, OO-MEN, I-VEGL
115AviamilanoF.8L Falco II1957HB-UOKI-DAREw/o 24/05/03
116AviamilanoF.8L Falco III-PUCK
117AviamilanoF.8L Falco II1958G-ROVII-ROVIw/o 09/09/89
118AviamilanoF.8L Falco II1957I-TINI
119AviamilanoF.8L Falco II1958I-MIKI
120AviamilanoF.8L Falco II1957I-ALCO
121AviamilanoF.8L Falco II1958I-TOBRw/o 18/06/60
201AeromereF.8L Falco III1959D-ENIB (2)D-ENEBwfu since 06/87, 27/02/20 as D-ENIB (2)
202AeromereF.8L Falco III1958I-CECI
203AeromereF.8L Falco III1959D-ENIBacc 03/01/08
204AeromereF.8L Falco III1959EI-BCJG-ATAK, D-ENYB
205AeromereF.8L Falco III1959D-ESHPLX-AIW, D-ENUB
206AeromereF.8L Falco III1959D-ENOB
207AeromereF.8L Falco III1960F-BJEJw/o 19/09/93 cld 09/02/95
208AeromereF.8L Falco III1959G-PDGGOO-TOS, I-BLIZacc 24/09/18, fate ?
209AeromereF.8L Falco III1959G-APUOw/o 31/01/60
210AeromereF.8L Falco III1959D-EKEZ
211AeromereF.8L Falco IIIOE-AVUD-EKIZcld 01/12/69
212AeromereF.8L Falco III1960N212SFD-EKUZ
213AeromereF.8L Falco III1960I-NUALw/o 09/01/83
214AeromereF.8L Falco IIID-EKYZw/o 26/04/62
215AeromereF.8L Falco III1969I-GEOR
216AeromereF.8L Falco III1960N304SFEI-BBT, G-APXD
217AeromereF.8L Falco IIII-MARBw/o 27 or 29/02/64
218AeromereF.8L Falco IIII-GETTw/o 22/11/76
219AeromereF.8L Falco III1961I-MILI
220AeromereF.8L Falco IIID-EKOZw/o 28/08/65
221AeromereF.8L Falco IIII-BAFJw/o 16/08/71
222AeromereF.8L Falco IIII-GANAw/o 29/03/81
223AeromereF.8L Falco IIII-COBAw/o 02/07/61
224AeromereF.8L Falco III1961G-FALCG-AROT
225AeromereF.8L Falco III1961I-EMME
226AeromereF.8L Falco IIID-ELUW
227AeromereF.8L Falco IIID-EHHEHB-UOI, D-EHHE
228AeromereF.8L Falco IIIHB-UOBdbf 17/01/74
229AeromereF.8L Falco IIII-GIASw/o 07/06/81
230AeromereF.8L Falco III1962HB-UOGG-AZAY, D-EFAK
231AeromereF.8L Falco IIID-ENSIw/o 28/01/68
232AeromereF.8L Falco IIID-EKMK
233AeromereF.8L Falco IIIF-PBECF-BNAS, LX-AIY, I-LEPG, (D-EBQE, ntu)
234AeromereF.8L Falco III1962D-EDPU(D-ENSO, ntu)
235AeromereF.8L Falco IIID-ELTLD-ECPEcld 27/02/12 as WFU Coburg, res D-ELTL 24/01/20
236AeromereF.8L Falco IIII-BEEPw/o 13/05/63
401LaverdaF.8L Falco IV1964HB-UOCI-FRALw/o 08/08/82
402LaverdaF.8L Falco IV1964HB-UODD-ELXE
403LaverdaF.8L Falco IV1964D-ERJWG-ORJW, D-ELDV, D-ELDYacc 05/04/20 awaiting repairs
404LaverdaF.8L Falco IVOH-FAAD-EOEA, G-ASYM, D-ECFA,w/o 06/06/80
405LaverdaF.8L Falco IVD-EKHU
406LaverdaF.8L Falco IVD-EHDA
407LaverdaF.8L Falco IV1965I-ELZA
408LaverdaF.8L Falco IV1965I-SALE
409LaverdaF.8L Falco IV1965I-SAMAI-LACHw/o 13/09/02
410LaverdaF.8L Falco IV1966I-ANERHB-UOE, OY-DKHw/o 25/07/11
411LaverdaF.8L Falco IVI-BALYw/o 02/06/69
412LaverdaF.8L Falco IVG-AVUJdbf 06/09/79
413LaverdaF.8L Falco IV?no details known
414LaverdaF.8L Falco IV1968F-HRSNI-EDGY, OY-BKC
415LaverdaF.8L Falco IVD-EMMQ
416LaverdaF.8L Falco IV1968EI-BMFG-AWSUw/o 10/04/10
417LaverdaF.8L Falco IV1968D-ERTHD-EHNI, D-EFEV
418LaverdaF.8L Falco IVD-EBBR
419LaverdaF.8L Falco IV1967I-MAMY
420LaverdaF.8L Falco IV1968D-EMMR

Deze lijst is tot stand gekomen met medewerking van Hendrik van de Veen, Vincent Kager, Peter Gerhardt en Henk Wadman.

G-OCDS Aviamilano F.8L Faclo II

De hele serie

De overige delen van deze serie over de Hilversum valkeniers gemist? Klik dan hier:

  1. De valkeniers van Hilversum – Deel 1: de proloog; de productie van de F.8L Falco
  2. De valkeniers van Hilversum – Deel 2: D-ERJW Laverda F.8L Falco IV
  3. De valkeniers van Hilversum – Deel 3: D-ESHP Aeromere F.8L Falco III
  4. De valkeniers van Hilversum – Deel 4: PH-HGL Sequioa F.8L Falco
  5. De valkeniers van Hilversum – Deel 5: PH-FCO Sequioa F.8L Falco
  6. De valkeniers van Hilversum – Deel 6: D-EMMR Laverda F.8L Falco IV
  7. De valkeniers van Hilversum – Deel 7: D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III
  8. De valkeniers van Hilversum – Deel 8: de roofvogelshow met zes F.8L Falco’s
  9. De valkeniers van Hilversum – Deel 9: de toegift; de overige F.8L Falco’s in Nederland

Geef een reactie