De valkeniers van Hilversum – Deel 4: PH-HGL Sequioa F.8L Falco

PH-HGL Sequoia F.8L Falco

Hilversum, 15 april 2020 – Deze dagen besteden we aandacht aan een groep Nederlandse liefhebbers van een spectaculaire roofvogel, de valk. In Nederland zijn er ruim honderd valkeniers. Wij kijken speciaal naar zes bijzondere valkeniers die vanaf Vliegveld Hilversum opereren. Zij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van een prachtige Italiaanse valkensoort, de F.8L Falco.

PH-HGL Sequioa F.8L Falco

Van de zes op Vliegveld Hilversum gebaseerde Falco’s zijn er twee van recentere datum. Dit zijn toestellen die zijn ontstaan uit een zelfbouwpakket geleverd door Sequoia uit de VS. Een van die toestellen is de PH-HGL.

PH-HGL Sequoia F.8L Falco

Dat bouwpakket was sinds begin jaren tachtig op de markt totdat de Sequoia Aircraft Corporation in de VS haar deuren in 2014 sloot. Het bouwen van een F.8L Falco is niet gemakkelijk en niet bijzonder geschikt voor een beginnende homebuilder. Gemiddeld doet een bouwer er vijf tot zes jaar over om van de Sequoia bouwtekeningen een vliegende Falco te maken.

PH-HGL Sequoia F.8L Falco

Voor wat betreft de PH-HGL op Vliegveld Hilversum is dat “klusje” gedaan door de Amerikaan Ralph R. Braswell, een oud vlieger van de US Air Force. Na de bouw van een Sirrocco, een Steen Skybolt en een Piel Beryl wilde hij een mooi en snel vliegtuig bouwen. Het werd deze Falco. Het toestel was in 1996 klaar en vloog voor het eerst op 9 november van dat jaar als N360SF met constructienummer 001.

PH-HGL Sequoia F.8L Falco

Deze Falco is uitgerust met een Lycoming O-360 motor van 180 pk (134kW) en is uiterst zorgvuldig gebouwd. Tijdens Sun ‘n’ Fun in Lakeland (Florida) heeft dit toestel zelfs een keer de prijs gewonnen als ‘best all-wood homebuilt’.

PH-HGL Sequoia F.8L Falco

Per 14 februari 2005 werd de N360SF uitgeschreven en daarop verscheen het vanaf 1 april 2005 in het Nederlandse luchtvaartregister op naam van Robert Wolf en Gerrit van Breukelen. Dit tweetal had de kist aangeschaft en verscheept richting Nederland. Het gekozen kenmerk PH-HGL staat voor “Hij Gaat Landen”.

PH-HGL Sequoia F.8L Falco

Door de overige Falco-eigenaren op Vliegveld Hilversum wordt soms plagerig gedaan over het fake militaire uiterlijk van deze kist. Het toestel is namelijk gestoken in een Chileens militair kleurenschema, inclusief bijbehorende witte ster. De reden daarvoor is dat de oorspronkelijke bouwer getrouwd was met zijn vrouw Judy uit Chili. En om een militaire komaf helemaal aannemelijk te maken zijn een aantal “kogelgaten” in de staart van deze Falco te vinden. De kist is overigens altijd ongeschonden uit de strijd gekomen…

PH-HGL Sequoia F.8L Falco met de “kogelgaten” in de staart

Beide vliegers van de PH-HGL vlogen vaak met elkaar naar diverse evenementen en fly-ins, net als de meeste andere Hilversumse Falco’s. Er stonden na de komst van deze kist drie Falco’s (G-ORJW, D-ESHP en deze PH-HGL) op vliegveld Hilversum gebaseerd. Het begon op te vallen dat zich hier een goedaardige “Falco-virus” aan het verspreiden was!

PH-HGL Sequoia F.8L Falco
Ook de PH-HGL mag graag in formatie vliegen zoals hier met de D-ESHP

Om niet te hoeven kiezen wie met de PH-HGL op pad kon besloot één van de eigenaren uiteindelijk zelf op zoek te gaan naar een Falco. Die zoektocht werd beloond met de vondst van de D-EMMR. Meer over dat toestel in deel 6 van deze serie. Sindsdien vliegt Robert Wolf als enige piloot de PH-HGL.

PH-HGL Sequoia F.8L Falco met Robert Wolf en zijn vrouw

Chileense luchtmacht

Wie overigens denkt dat een F.8L Falco in dienst van de Chileense luchtmacht een fabeltje is, komt bedrogen uit! Er heeft namelijk wel degelijk een Falco bij de luchtmacht van Chili gevlogen. De Chileense militairen hebben een Sequoia F.8L gebouwd om te kijken of dit toestel voor opleidingen en aerobatic trainingen geschikt zou zijn. De kist is als CC-PZE gaan vliegen. Weliswaar in een civiel jasje en niet in een blauw gecamoufleerd militair kleurenschema als de PH-HGL…

De hele serie

De overige delen van deze serie over de Hilversum valkeniers gemist? Klik dan hier:

  1. De valkeniers van Hilversum – Deel 1: de proloog; de productie van de F.8L Falco
  2. De valkeniers van Hilversum – Deel 2: D-ERJW Laverda F.8L Falco IV
  3. De valkeniers van Hilversum – Deel 3: D-ESHP Aeromere F.8L Falco III
  4. De valkeniers van Hilversum – Deel 4: PH-HGL Sequioa F.8L Falco
  5. De valkeniers van Hilversum – Deel 5: PH-FCO Sequioa F.8L Falco
  6. De valkeniers van Hilversum – Deel 6: D-EMMR Laverda F.8L Falco IV
  7. De valkeniers van Hilversum – Deel 7: D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III
  8. De valkeniers van Hilversum – Deel 8: De roofvogelshow met zes F.8L Falco’s
  9. De valkeniers van Hilversum – Deel 9: de toegift; de overige F.8L Falco’s in Nederland
PH-HGL Sequoia F.8L Falco V

Geef een reactie