Hilversum, 16 april 2020 – Deze dagen besteden we aandacht aan een groep Nederlandse liefhebbers van een spectaculaire roofvogel, de valk. In Nederland zijn er ruim honderd valkeniers. Wij kijken speciaal naar zes bijzondere valkeniers die vanaf Vliegveld Hilversum opereren. Zij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van een prachtige Italiaanse valkensoort, de F.8L Falco.
PH-FCO Sequioa F.8L Falco
De PH-FCO is de tweede zelfgebouwde Falco op Vliegveld Hilversum, naast de PH-HGL. Dit toestel heeft een Britse voorgeschiedenis.
Nevil Langrick was de eerste Brit die eigenhandig een Falco heeft gebouwd. Op 7 juni 1988 maakte zijn toestel als G-BYLL de eerste vlucht. Het serienummer van deze kist is PFA 100-10843. Het was de zestiende luchtwaardige Sequoia F.8L Falco en de tweede in Europa. Alleen de Duitser Herbert Müller was hem op 11 november 1985 voor met de D-EHDA.
De G-BYLL was eerst beige en is later Ferrari rood gespoten zoals de kist nu is. Een kleur die prima bij zo’n vliegende Ferrari past!
Op enig moment nam Langrick zijn vriend Alastair Newall mee aan boord van zijn Falco. Die was meteen verkocht en hij zocht nog een bestemming voor zijn vrije tijd. Daarop besloot Newall in 2006 om ook een Falco te gaan bouwen.
Al gauw meldde Nevil Langrick zich bij Newall met de vraag of het een idee was om het toestel samen te bouwen. Dat werd door Alastair Newall niet afgeslagen. Een beetje bouw-ervaring toegevoegd aan dit project kon nooit kwaad!
Dit tweede toestel werd gebouwd met de oude tekeningen van de G-BYLL. Die waren hiervoor nog prima bruikbaar en dat was contractueel ook toegestaan door de Sequoia Aircraft Corportation die de tekeningen verzorgde. Ten aanzien van de cockpit-layout werd een andere indeling gekozen om meer hedendaagse ontwikkelingen toe te kunnen passen.
Door enige structurele verbeteringen toe te passen ten opzichte van de G-BYLL werd het nieuwe toestel iets lichter en daardoor ook iets sneller. Het nieuwe toestel was klaar in 2011 en op 15 augustus van dat jaar maakte dit toestel als G-CYLL de eerste vlucht.
De G-CYLL is gespoten in oude kleuren van een originele Falco uit 1968, de OY-BKC. Daarmee heeft het een fraai klassiek uiterlijk gekregen. En als detail, zelfs de prop (zowel voorheen 3 als nu 2-bladig) is de bordeauxrode kleur gespoten.
Uiteindelijk was het bezit van twee Falco’s voor Langrick iets te veel van het goede en hij zette zijn eerste Falco G-BYLL te koop. Er werd daarop een Nederlandse koper voor het zelfbouwtoestel gevonden.
Op 14 september 2014 werd de G-BYLL overgeschreven naar Nederland. Ook deze Falco kwam (als G-BYLL) te staan op Hilversum. Het toestel werd aangeschaft door Flip Philps en Fred Schouten. Zij lieten de kist inschrijven als PH-FCO. De PH-FCO staat sindsdien gestald in de voormalige ‘Skylight hangar’ aan de Loosdrechtse kant van Vliegveld Hilversum.
De hele serie
De overige delen van deze serie over de Hilversum valkeniers gemist? Klik dan hier:
- De valkeniers van Hilversum – Deel 1: de proloog; de productie van de F.8L Falco
- De valkeniers van Hilversum – Deel 2: D-ERJW Laverda F.8L Falco IV
- De valkeniers van Hilversum – Deel 3: D-ESHP Aeromere F.8L Falco III
- De valkeniers van Hilversum – Deel 4: PH-HGL Sequioa F.8L Falco
- De valkeniers van Hilversum – Deel 5: PH-FCO Sequioa F.8L Falco
- De valkeniers van Hilversum – Deel 6: D-EMMR Laverda F.8L Falco IV
- De valkeniers van Hilversum – Deel 7: D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III
- De valkeniers van Hilversum – Deel 8: de roofvogelshow met zes F.8L Falco’s
- De valkeniers van Hilversum – Deel 9: de toegift; de overige F.8L Falco’s in Nederland