HomebuiltSportvliegtuigen

De valkeniers van Hilversum – Deel 6: D-EMMR Laverda F.8L Falco IV

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV

Hilversum, 17 april 2020 – Deze dagen besteden we aandacht aan een groep Nederlandse liefhebbers van een spectaculaire roofvogel, de valk. In Nederland zijn er ruim honderd valkeniers. Wij kijken speciaal naar zes bijzondere valkeniers die vanaf Vliegveld Hilversum opereren. Zij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van een prachtige Italiaanse valkensoort, de F.8L Falco.

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV

We hadden in deel 4 van deze Falco-artikelen al gemeld dat de PH-HGL indertijd in gezamenlijk eigendom was van twee vliegers en dat één van die twee op zoek was gegaan naar een eigen Falco. Die werd gevonden in de vorm van de Laverda F.8L Falco IV D-EMMR.

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV

De D-EMMR was op dat moment in eigendom van Philippe Chapron uit Lécaude even ten oosten van Caen in Frankrijk. In de eerste helft van 2018 arriveerde de D-EMMR op Vliegveld Hilversum. Helaas overleed de nieuwe eigenaar daarna zeer plots zodat hij niet van zijn prachtige bezit heeft kunnen genieten. Erg triest…

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV

Vervolgens kwam de D-EMMR te koop te staan en het had daarbij goed gekund dat de kist verkocht zou worden en Hilversum zou verlaten. Dat is gelukkig niet gebeurd. De D-EMMR werd in het voorjaar van 2019 aangekocht door Joost Vahstal die zijn brevet het jaar daarvoor via de Vliegschool Hilversum had behaald. En zo bleef de D-EMMR Hilversum als thuisbasis hebben.

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV met Joost Vahstal

Laatste Falco

De D-EMMR is de allerlaatste F.8L Falco die in een fabriek is gebouwd. In 1968 rolde deze kist met constructienummer 420 uit de Laverda-fabiek in Italië. Daarmee kwam de productie van de Falco’s na één prototype en 76 productietoestellen verdeeld over drie fabrieken (Aviamilano, Aeromere en Laverda) ten einde.

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV met het logo van Laverda op de neus

Geschiedenis

De D-EMMR is op 22 november 1968 in Duitsland ingeschreven en heeft altijd met dit kenmerk gevlogen. De eerste eigenaar was Helmut Bauer uit Kaiserslautern en de kist was op Bad Dürkheim (EDRF) gebaseerd. De kist was toen metaalkleurig met donkerrood.
Pas in juli 1983 wisselde de kist met 829 vlieguren voor de eerste keer van eigenaar. Dat werd toen Joachim Ramthun uit Holzminden. De D-EMMR kwam op Hoxter-Holzminden (EDVI) te staan. Deze eigenaar heeft de kist maar kort in bezit gehad want in september 1983 werd Dr. med. Heinrich Kühne uit Kiel de hoeder van deze vliegende valk. Weer een paar maanden later ging het eigendom over. De kist bleef wel in Kiel en bleef vermoedelijk in de familie. Per mei 1984 Gisela Kühne de eigenaresse. In juni 1998 werd een andere mevrouw Kühne de eigenaresses, Franziska Kühne in dit geval. Eveneens uit Kiel. Verder weten we nog dat daarna Jeorg Rapel eigenaar geweest is en de eerder genoemde Fransman Philippe Chapron. Vervolgens begon het Nederlandse avontuur met achtereenvolgens Gerrit van Breukelen en Joost Vahstal.

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV

Rally’s

Met de D-EMMR zijn diverse keren rally’s gevlogen. Zo is bekend dat in mei 1990 en mei 1991 de kist deelnam aan de Jersey Rally. Eveneens werd in 1991 meegevlogen met de tweejaarlijkse Deutschlandflug Rally. Daar classificeerde de D-EMMR zich als tweede snelste kist.

Nustrini

Begin jaren negentig is de D-EMMR gerestaureerd nadat het beschadig was geraakt bij een landing waarbij het neuswiel niet geheel uitgeklapt was. Toen is waarschijnlijk de huidige Ferrari-rode kleur op het toestel aangebracht.

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV

Ook is de cockpitkap gewijzigd. Dit is een zogenaamde Nustrini-kap. Deze vorm is ontworpen door de gelauwerde Italiaanse ontwerper Luciano Nustrini. Hij was een groot liefhebben van de door zijn landgenoot Selio Frati ontworpen F.8L Falco. Nustrini kocht zelf ook een Falco, nummer 104 (I-ERNA). Nustrini ging kijken hoe hij de Falco nog sneller kon maken dan hij al was. Dat lukte hem door de cockpitkap platter te maken. Dit scheelde al gauw drie knopen in snelheid.

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV met zijn platte Nustrini-kap

De D-EMMR heeft duidelijk zichtbaar een plattere kap dan de overige Falco’s op Hilversum. De kist krijgt er een nog sneller uiterlijk door. Aan de binnenkant scheelt het uiteraard een paar centimeters hoofdruimte. Dus erg lange mensen zitten wel wat krap in deze kist.

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV

De hele serie

De overige delen van deze serie over de Hilversum valkeniers gemist? Klik dan hier:

  1. De valkeniers van Hilversum – Deel 1: de proloog; de productie van de F.8L Falco
  2. De valkeniers van Hilversum – Deel 2: D-ERJW Laverda F.8L Falco IV
  3. De valkeniers van Hilversum – Deel 3: D-ESHP Aeromere F.8L Falco III
  4. De valkeniers van Hilversum – Deel 4: PH-HGL Sequioa F.8L Falco
  5. De valkeniers van Hilversum – Deel 5: PH-FCO Sequioa F.8L Falco
  6. De valkeniers van Hilversum – Deel 6: D-EMMR Laverda F.8L Falco IV
  7. De valkeniers van Hilversum – Deel 7: D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III
  8. De valkeniers van Hilversum – Deel 8: de roofvogelshow met zes F.8L Falco’s
  9. De valkeniers van Hilversum – Deel 9: de toegift; de overige F.8L Falco’s in Nederland

Met dank aan Peter Gerhardt en Henk Wadman.

D-EMMR Laverda F.8L Falco IV bij de pomp voor een paar litertjes brandstof

Met dank aan Peter Gerhardt en Henk Wadman.

Geef een reactie