Old TimersSportvliegtuigen

De valkeniers van Hilversum – Deel 7: D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

Hilversum, 18 april 2020 – Deze dagen besteden we aandacht aan een groep Nederlandse liefhebbers van een spectaculaire roofvogel, de valk. In Nederland zijn er ruim honderd valkeniers. Wij kijken speciaal naar zes bijzondere valkeniers die vanaf Vliegveld Hilversum opereren. Zij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van een prachtige Italiaanse valkensoort, de F.8L Falco.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

De D-EKEZ is de “jongste” valk op Vliegveld Hilversum. Deze kist is pas sinds 8 maart 2020 in ons land op zijn nieuwe “nest”. De kersverse eigenaar is Matthieu Valkering, een erg toepasselijke naam voor een “valkenier”! Van Matthieu ontvingen we interessante informatie over de historie van het toestel. We gaan daarom van stap tot stap de levensloop van de D-EKEZ langs.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III met Matthieu Valkering

De D-EKEZ is met constructienummer 210 geproduceerd op 22 juni 1959. Deze Faclo is gebouwd bij Aeromere en daardoor is het een Falco III. In 1959 is door de Duitser Hans Bertram van de Bayerische Flugdienst een geautoriseerde vertaling gemaakt van het vliegtuighandboek. Dit document is na al die jaren nog intact en hebben wij in kunnen zien.

Het originele vliegtuighandboek van de D-EKEZ uit 1959

Door de Italiaanse autoriteiten RAI (Registro Aeronautico Italiano) werd de kist ingeschreven met nummer 8964/CO. Er is geen Italiaanse registratie aan de kist toegekend geweest.
Vervolgens werd op 22 juni 1959 het Bewijs van Luchtwaardigheid afgegeven door de Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt (DVL).

De eerste pagina uit het vliegtuighandboek van de D-EKEZ

Hans Bertram

Even een zijstapje naar Hans Bertram (1906 – 1993) die het toestel naar Duitsland bracht. Dit was een voormalige vlieger van de Luftwaffe in de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Daarnaast was hij scriptschrijver en regisseur.

Oude advertentie van Rollofabrik Carl Götze

In 1932 probeerde Bertram met een Junkers W33 watervliegtuig de wereld rond te vliegen. Die reis strandde in de Kimberley regio in het noordwesten van Australië. Hij crashte daar op 15 mei 1932 en werd pas in juni van dat jaar teruggevonden en gered. Over deze traumatische ervaring heeft Bertam later een boek schreven getiteld “Götterwind”.
In de Tweede Wereldoorlog werd Bertram in 1941 in actieve dienst neergeschoten boven Libië. De rest van de oorlog bracht hij door in gevangenschap in Australië. Opmerkelijk, want daar had hij al eens eerder ongewild “vastgezeten”.
Naast het oprichten in 1954 van het luchtvaartbedrijf ‘Bayrteische Flugdienst’ schreef hij scrips voor tien films en regisseerde hij er zes.

Eerste eigenaar

Op 14 oktober 1959 werd de D-EKEZ formeel ingeschreven onder documentnummer V/109 en kwam het op naam te staan van de firma Carl Götz – Rollofabrik. Dit was een firma die verduisteringsschermen en luiken verzorgde voor ramen van bijvoorbeeld doka’s, laboratoria, filmzalen e.d. De kist werd op Düsseldorf gehuisvest.

Globetrotter

De D-EKEZ ontpopte zich al snel als globetrotter. Op nieuwjaarsdag in 1960 vloog de kist in Sudan van Atbara naar Khartoem. Niet direct naast de deur! De plaats van bestemming bleek niet voor het vallen van de avond bereikt te kunnen worden en dus werd teruggevlogen naar Atbara. Daar volgde een harde landing waardoor het neuswiel er onderuit brak.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

Eerste reparatie

Op 7 september 1960 werd het Bewijs van Inschrijving (BvI) gewijzigd van V/109 naar 881. Meer dan twee jaar later, op 12 september 1962 was het toestel weer luchtwaardig bevonden. In de tussenliggende tijd is het gerepatrieerd naar en gerepareerd in Duitsland.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III in de jaren zestig met een ‘Woody Woodpecker’ op de neus (Collectie Henk Wadman)

Rally vliegen

In juli 1964 kwam het toestel in eigendom van de tweede eigenaar; Peter Köster uit Düsseldorf. Hij vloog met deze kist diverse rally’s in Duitsland, maar ook daarbuiten. Dit is wat we weten:

  • 29 juni – 3 juli 1965: Deutschlandflug Rally met racenummer 104 en piloot Peter Köster namens de Düsseldorfer Aeroklub.
  • 20 – 25 juni 1967: Deutschlandflug Rally met racenummer 103
  • Mei 1968:  Jersey Rally
  • April 1969:  Manx Rally
  • 17 – 20 juni 1969: Deutschlandflug Rally met racenummer 106
D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III met een ‘Woody Woodpecker’ op de neus in de jaren ’60 (Collectie Henk Wadman)

In 1971 zou ook weer met de tweejaarlijkse Deutschlandflug rally meegevlogen worden, alleen werd net voor die tijd het toestel verkocht. Daarop werd de rally niet met een Falco maar met een ander toestel (D-EDAA) gevlogen.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

Derde eigenaar

In augustus van 1971 werd Gerd Staudt de eigenaar van deze Falco. Hij was een tandarts uit Michelstadt.
Ook nu werden er met de kist rally’s gevlogen, getuige het racenummer ‘73’ welke de kist op 22 september 1971 droeg toen het op Egelsbach werd gezien. De kist was overigens wit met blauw in die tijd.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

Landingsincident

Op 9 maart 1974 kreeg de toenmalige eigenaar pech met het toestel. De wielen kwamen voor de landing niet helemaal naar buiten. Het onderstel brak af tijdens de daaropvolgende landing op Michelstadt (EDFO). In de maanden daarop werd de kist gezien in Röder’s Workshop op Egelsbach (EDFE) bij Frankfurt voor herstelwerkzaamheden.

Diverse wisselingen

In oktober van 1974 kwam het toestel weer op naam te staan van de tweede eigenaar, Peter Köster. Het jaar daarop stond mevrouw Hilde Ruth Ramthun uit Holzminden te boek als eigenaresse. De kist was vermoedelijk gebaseerd op Höxter-Holzminden (EDVI). Weer later, in augustus 1976, kwam het toestel in handen van Karl-Heinz Schlömp uit Wolfersheim en was de D-EKEZ gebaseerd op Reichelsheim (EDFB). Deze eigenaar had overigens ook de D-ENEB (c/n 201) in zijn bezit.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

Omgeploegde akker

Helaas kwam de D-EKEZ op 8 juni 1983 onvrijwillig in aanraking met een omgeploegde akker bij Unna-Billmerich, niet ver van Dortmund. De Falco was in Dortmund (EDLW) opgestegen voor een vlucht naar de thuisbasis in Reichelsheim. Toen er een motorstoring optrad maakte de kist een noodlanding in de akker. Er was klaarblijkelijk met autobrandstof getankt en daar hield de motor niet van! De D-EKEZ raakte daarbij flink beschadigd.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

Lange weg

Zo begon in juli 1983 de lange weg naar herstel voor deze “vliegende Ferrari”. Met 1.404 vlieguren kwam het in opslag bij de werkplaats ‘Flugwerft’ van Walter Gockenbach op Biberach (EDMB). Uiteraard verviel het bewijs van luchtwaardigheid (17 september 1983) en verdween het zelfs uit het register in oktober 1988.
Er gloorde weer hoop voor de kist toen het per 9 december 1988 toch weer als reservering in het Duitse luchtvaartregister werd opgenomen. Het zou echter tot 14 december 1933 duren alvorens de kist weer een nieuw bewijs van luchtwaardigheid ontving. Als eigenaar werd toen opnieuw Karl-Heinz Schlömp uit Wölfersheim genoteerd. De thuisbasis van de kist werd Lützellinden (EDFL).

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

Grondige restauratie

Van de restauratie bestaan een aantal foto’s. Daarop is goed te zien dat de Falco uit hout is opgetrokken. De staartboom was gedurende de werkzaamheden los van de middensectie.
In deze periode heeft de D-EKEZ ook zijn huidige zilvergrijze uiterlijk gekregen. Verder werd de motor gewijzigd in een Lycoming O320-E1C en kwam er een Hatzell HC-C2YL-1BF propeller op. Het restauratiebedrijf ‘Flugwerft’ heeft tenslotte gezorgd voor een gemodificeerde uitlaat van het toestel.

Gelijk in 1994, het jaar na de restauratie (en de twee jaren daaropvolgend), was de D-EKEZ te zien tijdens de Oldtimer Fly-In op Schaffen-Diest in België. Deze Falco was zichtbaar weer in topconditie!

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III kort na zijn restauratie op Schaffen-Diest in 1994

Nieuwe eigenaren

In de jaren na de restauratie is het minder makkelijk om te volgen wie de D-EKEZ in eigendom heeft. Zo heeft de kist op naam gestaan van Alex Voit en Max Nieber uit Ausburg en als laatste op naam van J. Langbein. Deze laatste bood de kist sinds december 2017 te koop aan voor een vraagprijs van €89.000,- en met 1.930 uren op de teller.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

Naar Hilversum

Uiteindelijk is de D-EKEZ aangeschaft door Mathieu Valkering. Ook hij is na het behalen van zijn brevet (net als Joost Vahstal met de D-EMMR) besmet geraakt met het goedaardige “Falco-virus” dat rondwaart op dit groene veld in het midden van ons land. Op 8 maart 2020 werd de kist opgehaald. Deze kwam vanuit Zuid-Duitsland en werd onthaald op Koblenz-Winningen (EDRK).
Om de kist gelijk een warm welkom te heten was de D-ESHP Aeromere F.8L Falco III (c/n 205) samen met de Cirrus SR22 N830CD vanuit Hilversum gevlogen om gezamenlijk terug te vliegen. De D-EKEZ is met constructienummer 210 nét iets jonger dan de D-ESHP.

D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III in formatie met de PH-HGL Sequoia F.8L Falco

De hele serie

De overige delen van deze serie over de Hilversum valkeniers gemist? Klik dan hier:

  1. De valkeniers van Hilversum – Deel 1: de proloog; de productie van de F.8L Falco
  2. De valkeniers van Hilversum – Deel 2: D-ERJW Laverda F.8L Falco IV
  3. De valkeniers van Hilversum – Deel 3: D-ESHP Aeromere F.8L Falco III
  4. De valkeniers van Hilversum – Deel 4: PH-HGL Sequioa F.8L Falco
  5. De valkeniers van Hilversum – Deel 5: PH-FCO Sequioa F.8L Falco
  6. De valkeniers van Hilversum – Deel 6: D-EMMR Laverda F.8L Falco IV
  7. De valkeniers van Hilversum – Deel 7: D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III
  8. De valkeniers van Hilversum – Deel 8: de roofvogelshow met zes F.8L Falco’s
  9. De valkeniers van Hilversum – Deel 9: de toegift; de overige F.8L Falco’s in Nederland

Met dank aan Matthieu Valkering, Peter Gerhardt en Henk Wadman.

Een gedachte over “De valkeniers van Hilversum – Deel 7: D-EKEZ Aeromere F.8L Falco III

  1. Fantastisch verhaal en wat een mooie kist!
    Mijn vriend Matthieu van harte gefeliciteerd met deze aanschaf en veilige vluchten graag!
    Hans Hoegen Dijkhof

Geef een reactie