Lelystad, 20 april 2020 – Toen in november 1973 het vliegveld bij Lelystad geopend werd was het nog een kale bedoeling in de polder. Het veld bestond uit twee grasbanen en er waren een paar houten gebouwtjes en keten.
Bewoner van het eerste uur
Een van de eerste vaste bewoners van vliegveld Lelystad was in 1974 Martinair. De oprichter Martin Schröder was in de jaren vijftig begonnen met de luchtvaartonderneming Reclamair voor het slepen van luchtreclame. Met een aantal Piper PA-18 Super Cubs was hij gevestigd op Vliegveld Hilversum.
In 1958 richtte Martin Schröder zijn bedrijf Martin’s Air Charter op. Dit bedrijf zou vanaf 1966 Martinair gaan heten.
Fuji’s
Toen vliegveld Lelystad openging verhuisde Reclamiar direct naar Lelystad. Gelijk met de vestiging op Lelystad startte Martin Schröder zijn Martinair vliegschool in de Polder. Voor dat doel werden een aantal Fuji FA-200-160 Aero Subaru lestoestellen aangeschaft. Naast lesvliegen werden de toestellen ook ingezet voor rondvluchten en verhuur.
Vele vliegers werden in die tijd op deze toestellen opgeleid. Daaronder ook leden van het Koninklijk Huis. Zo vlogen Koning Willem Alexander, Prins Bernhard, Prins Claus en Prof. Mr. Pieter van Vollenhove geregeld met de Fuji’s van Martinair. De indertijd bekende ISACAR rally werd bijvoorbeeld gevlogen door het team Prins Bernhard – Martin Schröder.
Arrow Rockwell en Tigers
In de periode van 1989 – 2001 heeft men korte tijd met een Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV gevlogen. Dit was de PH-ALL die na 2001 verkocht werd en later in Australië als VH-VLL terecht kwam.
Een andere eenling in de vloot was de PH-EBE. Dit was een Rockwell Commander 112B die van 1979 tot en met 1981 bij Martinair in de vloot verbleef.
De Fuji’s zijn rond 1993 vervangen door een zestal American General AG-5B Tiger’s (PH-MLA/B/C/D/E/G). Deze werden op hun beurt weer afgewisseld door de Socata TB-10 Tobago’s en TB-20 Trinidads waar men tot op vandaag nog mee vliegt.
Cessna en Beechcraft
De Fuji’s waren ijzersterke toestellen. Getuige het feit dat er nog altijd een aantal van de Martinair vliegschool in Nederland actief zijn. De PH-MBK en PH-MBW vliegen nog altijd en ook aan de PH-PCV wordt gewerkt om deze weer luchtwaardig te maken.
In de vloot hebben ook twee Beechcraft C23 Sundowner 180’s gevlogen. Dat waren de PH-MBR en PH-MBS. De laatste van de twee is ook nog altijd in Nederland actief.
Ook de Cessna 172 maakte deel uit van de vloot van Martinair op Lelystad. Men had er drie in dienst, de PH-MBU, PH-MBV en PH-MDF.
Twins
Om piloten op te leiden voor het vliegen met tweemotorige vliegtuigen werd in 2003 een Piper PA-44-180 Seminole aangeschaft. Dit was de PH-MLN die tot 2012 in dienst is geweest.
De Seminole werd afgelost door modernere twin, de PH-MFA Diamond DA 42NG Twin Star. Met dit toestel vliegt men nog steeds.
Samenwerking
De vliegschool van Martinair heet tegenwoordig de Martinair Flight Academy (MFA). Sinds de zomer van 2018 is deze opleiding samen gaan werken met de KLM Flight Academy (KFA) op Eelde. De KFA had gebrek aan capaciteit en daarop is men bij de MFA-piloten voor de MFA gaan opleiden.
Die samenwerking leverde vanaf dan een toename van de lesvluchten op. Het werd zelfs zo druk dat de toestellen niet meer voor verhuur beschikbaar waren. En om de capaciteitsbehoefte in te vullen werden een aantal kisten extra aangeschaft. Zo groeide de vloot van vier Socata TB-10 Tobago’s (PH-MLO/Q/R/S) en twee Socata TB-20 Trinidads (PH-MLK/L) met vijf TB-10’s (PH-DFE, PH-ESB, PH-MLU/V/W) en een TB-20 (PH-MLZ).
Samenvoegen
Al in december 2018 kondigde de KFA en de MFA aan dat zij ervoor zouden kiezen om in 2020 beide locaties samen te voegen. De meest logische keuze was daarbij om alle activiteiten op Groningen Airport Eelde samen te voegen. Dit omdat men hier voldoende ruimte heeft en de beschikking heeft over de oude faciliteiten van de voormalige Rijksluchtvaartschool waar de KFA na de privatisering ervan in 1991 is voortgekomen. In de beginjaren heette dit overigens nog de KLM Luchtvaartschool (KLS).
Versneld
Door de jaren heen maakten de vliegtuigen van Martinair een groot deel uit van de vliegbewegingen op vliegveld Lelystad. Tot vandaag. Vanaf vandaag is de vliegopleiding van Martinair verhuisd naar Groningen Airport Eelde. Die verhuizing is versneld doorgevoerd nu het rustig is vanwege de coronacrisis. Er wordt alleen maar solo gevlogen door leerling-vliegers. Instructievluchten kunnen momenteel niet plaatsvinden vanwege de 1,5 meter afstand-regel. De beschikbare tijd is nu gebruikt om de verhuisdozen in te pakken.
De week van 20 tot en met 24 april staat in het teken van het verhuizen. De week daarop van 27 april tot en met 1 mei wordt gebruikt om alles weer operationeel te maken. Ook Martinair Flight Academy Maintenance verhuisd mee en gaat op in KLM Flight Academy Maintenance. Vanaf 4 mei 2020 is men dan “up and running” op Groningen Airport Eelde.
Hallo en tot ziens!
Voor één leskist van de MFA geldt: “Het waren twee fantastische dagen!” De Socata TB-10 Tobago PH-MLW maakte op vrijdag 17 april 2020 zijn eerste vlucht met dit kenmerk. Gelijk de volgende werkdag daarop, maandag 20 april werd de kist overgevlogen naar zijn nieuwe standplaats Groningen Airport Eelde.
Deze TB-10 was bijna een jaar gelden, op 2 mei 2019, aangekomen op Lelystad Airport als D-ETON. In de tussenliggende tijd heeft dit toestel binnen gestaan en is het nog niet ingezet geweest voor de vliegopleiding.
Einde tijdperk
En op Lelystad Airport… tja, daar zal het een stukje stiller zijn vanaf nu. Het einde van een tijdperk. Komen jullie nog wel eens buurten tijdens de lesvluchten jongens!?!
6 gedachten over “Martinair Flight Academy vertrokken van Lelystad, het einde van een tijdperk”
Martinair had in ‘79/‘80 ook een Rockwell Commander 112B (PH-EBE).
Enkele malen gehuurd 😉
Leuk bedrijf met zeer goede herinneringen.
Thanks! Je info is aan de tekst toegevoegd.
Groet,
Berend Jan
Wat weer een leuk stuk tekst met mooie foto’s! (een piepklein foutje: bij de laatste serie TB-10’s is de juiste registratie PH-ESB)
Dank voor de reactie! En het foutje is bijgewerkt! Merci!
Mooi overzicht Berend Jan
Merci!