Zwitsers werkpaard uit Roemenië met Duitse registratie en Franse eigenaar in onderhoud bij een Nederlands bedrijf op Teuge

D-FIPS Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Teuge, 17 april 2020 – Een mooie Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter stond in het zonnetje op Teuge deze dag. De kist is in onderhoud bij AMN (Aircraft Maintenance Netherlands). Deze Turbo Porter is hier wel vaker te vinden om het toestel in conditie te houden.

D-FIPS Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Deze keer is de D-FIPS al sinds november 2019 op Teuge aanwezig. De Porter krijgt bij AMN een grote 7-jaars inspectie. Daar is inmiddels al aardig wat tijd in gaan zitten, maar hierna is de kist weer bijna in nieuwstaat.

De D-FIPS Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter heeft twee external fueltanks

Onder de vleugels van de D-FIPS hangen een paar flinke external fueltanks. Hiermee wordt het bereik van deze kist flink vergroot. Optisch zijn deze tanks niet erg fraai. Ze blokkeren het horizontale zicht naar de zijkanten vrij aardig.

De externe tanks belemmeren aardig het horizontale zicht aan de zijkant

Deze Pilatus is op 15 maart 1991 gaan vliegen als HB-FKO. Het constructienummer van dit werkpaard is 874. Deze Porter heeft het van juli 1991 tot september 1994 in Namibië gevlogen als V5-ODH. In september 1994 kwam het weer terug in Zwitserland en kreeg de registratie HB-FKO weer toegewezen.

D-FIPS Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Sinds augustus 2001 is het toestel Duits geregistreerd als D-FIPS. De eigenaar was toen FIPS-Beteiligungs-OHG. Vanaf augustus 2007 staat het toestel op naam van het Franse KIAS Airlines SARL.

Sinds 2001 is dit toestel de D-FIPS

Op de neus van deze kist uit 1991 staat in niet te missen letters “TNT Brothers”. Dat is een club die in Roemenië parachutesprongen mogelijk maakt.

D-FIPS Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Er staat nog meer op de neus, naast de grote letters “TNT Brothers” staat ook een klein logo met “Operated by Classic Wings SPO”. De directeur van KIAS Airlines SARL is ook betrokken bij Classic Wings GmbH (Vreden). De afkorting ‘SPO’ achter de naam Classic Wings duidt op de EASA-toelating voor ‘Specialised operations’. Daardoor mag men met deze kist bijvoorbeeld parachutisten droppen.

Operated by Classic Wings SPO

Als we de info over dit toestel kort samenvatten dan kunnen we stellen dat we hier te maken hebben met een Zwitsers werkpaard uit Roemenië met een Duitse registratie en een Franse eigenaar onderhouden door een Nederlands bedrijf op Teuge. Hoe internationaal wil je het hebben!?! 🙂

2 gedachten over “Zwitsers werkpaard uit Roemenië met Duitse registratie en Franse eigenaar in onderhoud bij een Nederlands bedrijf op Teuge

  1. Dag Berend Jan,
    Is dit nu al een gevolg van mijn reactie deze week? Of is het puur toeval? In ieder geval leuk dat Teuge weer een keer aan de orde komt.
    Auke

Laat een reactie achter bij Berend Jan FloorReactie annuleren