(Motor)zweefvliegtuigenSportvliegtuigen

PH-ZVC Piper PA-18 Super Cub van alle markten thuis

PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub in de start op Teuge

Teuge, 17 april 2020 – De PH-ZVC is een veelzijdig toestel. Dat werd deze dag maar weer eens bewezen. Deze fraaie gele Piper PA-18 Super Cub met bouwjaar 1954 uit de stal van Van de Bunte Aviation had het er maar druk mee vandaag.

Reclamesleep

Allereerst mocht de kist op pad voor een reclamesleepje. Jan en Adrie uit Dronten waren namelijk 65 jaar getrouwd. Tijdens de coronacrisis kiezen mensen in het oog springende manieren om dierbaren op afstand hartverwarmende en opvallende boodschappen te sturen. Een reclamesleep kan dan daarbij een rol spelen.

Jan en Adrie waren 65 jaar getrouwd! Gefeliciteerd!

Bij de start voor de reclamesleep werd nog even de enterhaak vastgehouden. Eenmaal op voldoende hoogte werd deze losgelaten en draaide de PH-ZVC een kort circuitje.

PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub hier nog met de enterhaak in de cockpit
Vervolgens wordt de haak losgelaten en kijkt de piloot nog even achterom of alles goed gaat

Behendig werd op de juiste hoogte over de gereedstaande palen gevlogen waar de lus voor de reclamesleep aan vast hing. De eerste keer was meteen raak. Het enterhaakje greep zich vast in de reclamesleep en men kom op pad. Er werd koers gezet richting Dronten.

In één keer raak!

Na een uurtje keerde de Piper Super Cub weer terug en wierp zijn sleepje af boven het veld.

Op weg naar Dronten

Circuitvliegen

Vervolgens werden er een aantal circuitjes gemaakt met de PH-ZVC. Dit kistje wordt ook ingezet om de vaardigheden in het vliegen met staartwind kisten op peil te houden. Je kunt deze Piper Super Cub daarvoor huren voor €179,- per uur. Er werden diverse touch and go’s gemaakt en het was na een uurtje weer tijd om terug naar de hangar te keren. Na deze exercitie was het alleen nog geen tijd voor de “VrijMiBo”.

PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub tijdens de start voor het circuitvliegen
Full stop, de PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub is klaar met zijn tweede klus van de dag

Zweefvliegtuig slepen

Er stond nog een derde klusje voor de PH-ZVC te wachten. Van de Bunte heeft namelijk ook een mooie klassieke zwever in de vloot, de PH-1616. Deze zwever was even hiervoor uit de hangar gehaald en stond klaar om te gaan vliegen.

PH-1616 Sportflugzeugbau JUBI (Schleicher) ASK-13

De PH-ZVC mocht de PH-1616 de lucht in slepen. Dat is voor deze Super Cub een koud kunstje aangezien er een sterkere 150 pk (112 kW) Lycoming O-320-A2B motor op de neus is gemonteerd ten opzichte van de 135 pk krachtbron waar het indertijd als R-165 mee vloog bij de Nederlandse Luchtmacht. Die typewijziging van PA-18-135 naar PA-18-150 is overigens niet in het Nederlandse luchtvaartregister verwerkt. De notatie omtrent de zwaardere motor overigens wel.

De PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub met daarachter de PH-1616 Sportflugzeugbau JUBI (Schleicher) ASK-13

De PH-1616 vloog voorheen in Duitsland als de D-1313. Deze kist staat sinds het voorjaar van 2019 in Nederland ingeschreven als een Sportflugzeugbau JUBI GmbH AS-K 13 met bouwjaar 1992 en constructienummer 13686 AB. De oorspronkelijke typeaanduiding van dit model is een Schleicher ASK-13. Aangezien geel de huiskleur is van het bedrijf heeft ook deze zwever gele vleugeltips aangemeten gekregen.

De Super Cub en de zwever klimmen uit

De PH-ZVC en de PH-1616 startten vanaf de parallelle grasstrip naast baan 08. Even ten noordoosten van het veld werd de zwever op de gewenste hoogte gebracht. Na een bedankje over de radio werd ontkoppeld en kon de PH-ZVC huiswaarts keren. De werkdag voor dit kistje zat erop!

De PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub sleept de PH-1616 Sportflugzeugbau JUBI (Schleicher) ASK-13 omhoog
PH-1616 Sportflugzeugbau JUBI (Schleicher) ASK-13 in vrije vlucht

Een gedachte over “PH-ZVC Piper PA-18 Super Cub van alle markten thuis

  1. De PA-18-135 is gecertificeerd in 1952 en de PA-18-150 in 1954. Verschil is de sterkere motor, Voor bestaande toestellen kan het interessant zijn op de sterkere motor in te bouwen. De inbouw van de O-320 gebeurt op basis van een aanvullende typekeuring (“STC”): waarbij wordt getoetst of het gewijzigde toestel blijft voldoen aan de luchtwaardigheidseisen. De houder van het STC is een derde en heeft geen relatie met Piper. Technisch wordt een 135 daardoor gelijk aan een 150, maar onderdeel van de wijziging is geen aanpassing van de modelaanduiding, luchtwaardigheidsaanwijzingen voor de 135 en niet voor de 150 zouden daardoor op het toestel niet meer van toepassing zijn.
    Bij Duitse zweefvliegtuigen zie je dat door een upgrade oude toestellen wel de nieuwere modelaanduiding krijgen:
    Schleicher:
    ASW 19 –> ASW 19B
    ASK 23 –> ASK 23B
    Rolladen-Schneider:
    LS 4 –> LS 4-a
    LS 7 –> LS 7 WL
    Maar dan is het uitvoeren van de luchtwaardigheidsaanwijzingen voor het oude model onderdeel van de ombouw.

Laat een reactie achter bij Dirk-Jan de Lange Reactie annuleren