Homebuilt

Goedgevulde mand met Hollandse kersen

PH-VIN Brändli BX-2 Cherry

In Nederland vliegen een aardig aantal Brändli BX-2 Cherry homebuilts. We zullen eens een blik werpen op de inmiddels goedgevulde mand met Hollandse “kersen”. Maar niet voordat we eerst kort bij het toestel zelf hebben stilgestaan.

PH-VIN Brändli BX-2 Cherry

Zwitsers ontwerp

De BX-2 Cherry is een ontwerp van de Zwitser Max Brändli (1924 – 2009). Hij ontwierp dit zelfbouwtoestel in 1979 en besteedde gedurende 3,5 jaar zo’n 5.500 uur aan de bouw van zijn prototype. Dat werd de HB-YBX met constructienummer 001. Dit kistje vloog voor het eerst op 24 april 1982.

Max Brändli met zijn HB-YBX Brandli BX-2 Cherry prototype op 2 juni 1984 op vliegveld Lelystad

Vervolgens is Max Brändli met zijn toestel veelvuldig door Europa gereisd en heeft zo vele geïnteresseerden weten te enthousiasmeren om zelf ook een Cherry te gaan bouwen. Inmiddels vliegen er al meer dan 100 van deze zelfgebouwde tweezittertjes. Ook in Nederland liet hij zijn toestel zien, voor het eerst bij de NVAV fly-in op vliegveld Lelystad op 2 juni 1984.

Crash

Helaas is Max Brändli om het leven gekomen bij een crash met zijn eigen HB-YBX bij de start op Sundsvall-Härnösand Airport in Sweden op 15 juni 2009. Ook zijn passagier Dani Gerwer verloor daarbij het leven.

Eigenschappen

De BX-2 Cherry is een tweezittertje met een cockpitkap die naar voren schuift. Het kistje heeft een intrekbaar landingsgestel. De hoofdwielen klappen naar buiten. Opvallend is het proces hierbij. Dat is van: “wielen uit…. FLOEP! Wielen in…! Erg grappig om te zien. Overigens kan het toestel desgewenst ook met een vast onderstel gebouwd worden.

PH-VWC Brändli BX-2 Cherry met wielen uit…
…en FLOEP! Wielen in!

Het prototype van de BX-2 Cherry was uitgerust met een Continental C-90 motor. Maar inmiddels is er een grote variëteit van motoren toegepast door de verschillende bouwers. Er worden Volkswagen motoren toegepast, BMW tweecilinder motoren van motorfietsen, maar ook de populaire Rotax 912 motoren worden op de neus gemonteerd.

PH-AJH Brändli BX-2 Cherry

Stalling van een Cherry behoeft geen probleem te zijn. In een hangar neemt dit kleine kistje weinig ruimte in. Een andere optie is om het toestel op een aanhanger te vervoeren en gewoon thuis te stallen. De vleugels kunnen eenvoudig verwijderd worden en ook de staartvleugel gaat er in dat geval af.

De PH-YCM Brändli BX-2 Cherry wordt op een aanhanger vervoerd
Ook de PH-TBJ Brändli BX-2 Cherry heeft een aanhanger voor transport

Hollandse kersen

De Brändli BX-2 Cherry is in Nederland een populair zelfbouwkistje. De afgelopen jaren hebben we maar liefst 22 bouwprojecten voorbij zien komen. Daarvan staan er momenteel negen in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven. De overige zijn nog onder constructie, verloren gegaan of naar het buitenland verkocht. Een enkeling heeft niet de luchtwaardige status weten te behalen.

PH-RJH Brändli BX-2 Cherry

Iedere Nederlandse Cherry heeft naast zijn gewone constructienummer ook nog een projectnummer van de NVAV (Nederlandse Vereniging van Amateurvliegtuigbouwers). Onder de hoede van de NVAV wordt gewaarborgd dat de zelfgebouwde toestellen aan de juiste eisen voldoen om te mogen vliegen in ons land.

PH-OOY Brändli BX-2 Cherry

Er zijn op dit moment wellicht nog meer Cherry’s in Nederland in aanbouw. Benieuwd wanneer we nog meer “rijpe kersen” aan de Nederlandse luchtvaartboom mogen verwelkomen.

Nederlandse Brändli BX-2 Cherry’s
Registratie Type Bouwer(s) C/N NVAV nr. Bouwjaar Opmerking Motor
PH-AJA Brändli BX-2 Cherry A.C. van der Hulst 71 101 1991 cld 25/10/11 Rotax 912
PH-AJC Brändli BX-2 Cherry J.E.M. Cortenraad / J. Blenninger (D) 67 103 1997 cld 28/09/10 to D-E? Continental C90-8F
PH-AJH Brändli BX-2 Cherry A.C. van der Hulst 199 192 2005 Rotax 912 ULS
PH-AMJ Brändli BX-2 Cherry J.G.H. Hermsen 213 220 2009 BMW R1200GS
PH-CBX Brändli BX-2 Cherry A. Kievit 154 142 2011 cld 10/07/19 BMW R1200GS
PH-KLJ Brändli BX-2 Cherry W. Timmermans 182 168 1996 BMW R1000S
PH-LVK Brändli BX-2 Cherry L. van Kesteren 109 118 1995 w/o 31/10/97 Middelburg ?
PH-OOY Brändli BX-2 Cherry B.J. Kroes 015 092 1992 w/o 02/08/13 Emden (D) BMW R1100S
PH-PEI Brändli BX-2 Cherry A.D. Advocaat 130 122 1998 w/o 25/04/04 Pouilloux (F) Rotax 912
PH-POS Brändli BX-2 Cherry L. Soenens / G. Post 117 226 1996 ex OO-137 Continental C90-8F
PH-REK Brändli BX-2 Cherry E.L.M. Oomen / O. Zodl 157 227 2004 cld 06/01/11 to OE-COM Continental C90-8F
PH-RJH Brändli BX-2 Cherry R.J. H. de Leeuw / A. Kievit 136 127 1992 cld 15/07/05 to OE-? BMW R1100S
PH-TBJ Brändli BX-2 Cherry A. Gremmen 214 231 2010 BMW 1200GS
PH-VIN Brändli BX-2 Cherry J. H. Zier 39 121 2001 BMW R1100S
PH-VWC Brändli BX-2 Cherry R. Schroeder / R. J. H. de Leeuw / J. van Wendel 32 194 2012 Project changed owner 2x BMW R1150GS
PH-VWL Brändli BX-2 Cherry W.H. Mijnen 208 205 2008 Rotax 912 UL DCDI
PH-YCM Brändli BX-2 Cherry L.M.C. Schoenmakers 164 145 2004 BMW R1150GS
Brändli BX-2 Cherry J.J. Peijnenborg 160 149 Under construction? ?
Brändli BX-2 Cherry P. Cernjavski 238 Under construction? ?
Brändli BX-2 Cherry G. van der Garde 184 248 Under construction? ?
(PH-GDT) Brändli BX-2 Cherry P. Boer / M.G. Kaandorp 220 Under construction UL Power 260i
(PH-PET) Brändli BX-2 Cherry G.H. Cleas (OO) 237 2005 Did not meet NVAV requirements ?

 

Met dank aan Henk Wadman voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie