HelikoptersHomebuiltOld TimersSportvliegtuigen

Paintbrush en stoelendans

D-ECPP Reims/Cessna FRA150L Aerobat

Lelystad Airport, 5 mei 2020 – Vooral lokaal verkeer vandaag op Lelystad Airport. We hebben één bezoeker vastgelegd, de D-ECPP. Deze leuk beschilderde Cessna 150 Aerobat hoort thuis op Groningen Airport Eelde. De D-ECPP is onderdeel van de vloot van het European Flight Training Center.
Dit kistje is goed onderhanden genomen door de Duitser Thomas Kuttner van Realistic-Airbrush uit München. In zijn portofolio zitten verschillende objecten die door middel van paintbrush beschilderd zijn, variërend van auto’s, tassen, kleding, wandbeschilderingen en… de D-ECPP!

D-ECPP Reims/Cessna FRA150L Aerobat

Het kistje met bijzondere paintbrush schilderingen maakte een stop en parkeerde op het Delta platform. Later in de middag vertrok het toestel weer noordwaarts.

Locals

Dan maar even naar de locals kijken. Bij de Vliegclub Flevo is men weer begonnen met activiteiten. Men heeft een modus gevonden om binnen de huidige beperkingen de vloot weer in de lucht te brengen. Deze middag waren alle toestellen operationeel. Meestal met alleen de vlieger aan boord.

PH-VFC Piper PA-28-161 Cadet van Vliegclub Flevo

Ook bij Wings over Holland is de verhuurvloot weer in beweging gekomen. Bij Wings heeft men bijvoorbeeld in het pand aanpassingen gemaakt om te reguleren dat mensen veilig naar hun toestel kunnen lopen zonder anderen te passeren. Met pijlen op de grond is de looprichting door het pand aangegeven.

PH-USL Diamond DA 40 Diamond Star van Wings over Holland

Stoelendans

Er heeft sinds 1 mei een ware stoelendans plaatst gevonden op Lelystad Airport. Air Waterland is met hun inboedel verhuisd naar de Pionier Hangaar. Hun “oude” hangaar wordt nu bevolkt door een aantal toestellen die in de hangaar aan de Arendweg 35 stonden. Het gaat hier onder andere om de Beech Staggerwing en de Amerikaans geregistreerde Mooney N971JB.
Met de komst van Air Waterland naar de Pionier Hangaar zijn vervolgens weer een paar toestellen overgegaan naar de stalling aan de Arendweg 35. Daar was natuurlijk wat plek vrijgekomen. Heeft u het overzicht nog?!? 🙂
Vandaag vertrok de N971JB vanaf zijn nieuwe stek. Deze Mooney maakte een IFR-retourvluchtje naar het Duitse Siegerland (EDGS).

N971JB Mooney M20S Eagle op weg naar Siegerland (D)

De PH-RPB stond sinds jaar en dag gebaseerd op Vliegveld Hilversum. Tegenwoordig heeft deze oude politie-Cessna zijn thuisbasis verruild voor Lelystad. Zowel op Hilversum als op Lelystad vloog/vliegt deze kist niet vaak. Vandaag was echter de uitzondering op de regel.

PH-RPB Reims/Cessna F172H Skyhawk

De PH-PAL en G-OKMA vliegen vaak gezamenlijk een rondje. Vandaag vloog men met het callsign “PH-PAL-formation”. Beide zelfbouwkistjes taxieden naar de kop van de baan en startten achterelkaar om vervolgens richting Bravo in formatie verder te vliegen.

De “good-old” Piper Super Cub PH-KNF maakte een lokale vlucht. Na de start werd richting Swifterbant gevlogen. Nu het momenteel niet zo druk is verleent de toren doorgaans alle medewerking aan gewenste departures anders dan standaard via Bravo. Daar maken de vliegers regelmatig gebruik van. Soms is het handig en scheelt het vliegtijd. Als je bijvoorbeeld naar Texel wil is het een stukje om als je via het exitpunt Bravo moet vliegen. Direct naar het noorden is dan korter.

PH-KNF Piper PA-18-135 Super Cub

Nog een paar andere lokaal gebaseerde vliegtuigen die ook in de zoeker van mijn camera voorbij kwamen.

Een gedachte over “Paintbrush en stoelendans

Laat een reactie achter bij Hans Reactie annuleren