Old TimersWarbirds

Begin en einde vliegseizoen PH-PBA DC-3 Dakota

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Lelystad Airport, 6 mei 2020 – Keurig op tijd was de enige luchtwaardige DC-3 (C-47) Dakota die ons land rijk is voor het nieuwe vliegseizoen. Er was de afgelopen winter grondig onderhoud gepleegd aan de PH-PBA van de DDA Classic Airlines. Hierbij zijn zelfs de vleugels van het toestel verwijderd geweest. Helaas heeft ook bij de DDA Classic Airlines het coronavirus roet in het eten gegooid. De DDA heeft helaas al haar vliegactiviteiten moeten afgelasten voor de rest van het jaar.

De ruim 75 jaar oude PH-PBA was in topconditie uit de winterstalling gekomen

De PH-PBA stond op het punt om in maart al een proefvlucht te gaan maken. De kist had al proefgedraaid en was er helemaal klaar voor. Het zou uiteindelijk tot vandaag, 6 mei 2020, duren voordat de eerste vlucht van het seizoen gemaakt kon worden.

Het ‘cranken’ van de motoren voor de start is een zwaar karweitje

De DDA Classic Airlines kiest ervoor om de PH-PBA voor de rest van dit jaar op te slaan en niet zonder passagiers te vliegen. Bij de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (KLuHV) op Gilze Rijen is onderdak gevonden. Daarom wordt de Dakota op 11 mei naar Gilze overgevlogen. Dat zal dan tevens de laatste vlucht zijn voor dit jaar. Hopelijk kan in 2021 de draad weer opgepakt worden.

Pre-flight check
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Vandaag werden er twee vluchten gemaakt. De eerste was een testvlucht om te kijken of alle systemen op orde waren. De tweede vlucht was bedoeld voor de prof check van twee keer twee vliegers van de DDA. Deze proeve van bekwaamheid werd afgenomen door de zeer ervaren test- en display-pilot Edwin Boshoff.

Test- en displaypilot Edwin Boshoff (r) met een van de DDA piloten

Al vroeg had de crew gezorgd dat ‘Prinses Amalia’ in blakende gezondheid op het Delta platform stond. Er werd eerst nog even getankt. De twee Pratt & Whitney R 1830-92 ‘Twin Wasp’ stermotoren van ieder 1.200 pk zijn namelijk best dorstig. Bijna 900 liter verder en dik € 2.000,- armer was de “Grand Lady” ready for departure!

De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota wordt getankt
Goed voor de Airmiles, bijna 900 liter!

De eerste vlucht duurde een ruim half uur. Via een Bravo departure werd boven langs de CTR gevlogen om vervolgens via een Mike arrival weer te landen.

De route van de eerste vlucht van de PH-PBA in 2020
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota in de landing na de eerste vlucht
…and touch down!

De tweede vlucht bestond uit een linkerhand circuit op 1.000ft met een gesimuleerde motorstoring. Daarna werd een go-around gemaakt om vervolgens op één motor te landen.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota in de go-around

Vervolgens werd vanaf S1 helemaal teruggetaxied naar S7. Bij S7 werd van bemanning gewisseld en deed men ditzelfde rondje nog een keer.

De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota taxiet terug naar S7 voor de volgende start

Hierna was de Dakotakoek op voor vandaag. De PH-PBA werd op het platform geparkeerd en daarna teruggesleept naar de Catalina-hangar van Zeusch waar het nog een paar daagjes zal overnachten.

De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota is nog maar een paar nachtjes op Lelystad Airport

Erg jammer dat het zo verloopt. Hopelijk weet de DDA op deze manier het hoofd boven water te houden om met voldoende reserves volgend jaar een nieuwe start te kunnen maken. Een rigoureus besluit om de kist “uit de vaart” te halen, maar vermoedelijk wel een wijs besluit gericht op de toekomst. Tot snel Amalia!

In 2021 vliegt de PH-PBA weer opnieuw

Geef een reactie