Old TimersSportvliegtuigen

Tailwheel time!

PH-ELT Christen A-1 Husky

Lelystad Airport, 8 mei 2020 – Twee staartwielkisten deze dag op Lelystad Airport. De eerste kist die we daarbij noemen is de PH-ELT. Deze Christen A-1 Husky uit 1990 is normaal de sleepkist voor de zweefvliegtuigen op Terlet.
Bij Bogaerds Cord op Lelystad Airport zijn de romp, staart, hoogteroeren en het richtingsroer voorzien van nieuwe vliegtuiglinnen. Een kolfje naar de hand van de medewerkers aldaar. Vandaag was de klus geklaard en was het tijd voor een proefvlucht.

De romp, staart, hoogteroeren en het richttingsroer zijn duidelijk vernieuwd

Maar voor het zover was werd eerst nog even proefgedraaid op het platform bij de hangar van Bogaerds. Nog zonder motorbeplating op de kist voor het geval er nog een stelschroefje aangedraaid moest worden of een nippeltje bijgesteld.

Proefdraaien zonder motorbeplating
PH-ELT Christen A-1 Husky

Kennelijk was alles in orde want even later werd de Husky, nu met motorbeplating, weer uit de hangar gereden. Klaar voor de proefvlucht. Hoewel, zonder brandstof gaat dat lastig en dus werden er eerst nog een paar litertjes 100LL AvGas getankt.
Via S4 mocht de PH-ELT de baan op. Voor een STOL-kistje als deze is vanaf die intersectie de baanlengte meer dan genoeg om te starten. Eenmaal los werd een kleine groet met de vleugels gebracht en klom de Husky uit naar 2.000ft om te kijken of alles naar behoren functioneerde na de onderhoudsperiode.

De PH-ELT Christen A-1 Husky klimt uit voor zijn proefvlucht

De Husky ziet er nu niet op zijn meest voordelig uit. Het nieuwe vliegtuiglinnen is nog niet gespoten en is duidelijk witter dan de oorspronkelijke delen. Ook is de oude rode striping gelaten voor wat het is. De registratie is met gele letters op de romp gespoten.

De registratie is met reden in het geel opgespoten
Zo zag de PH-ELT er oorspronkelijk uit

Als het goed is zijn later dit jaar de vleugels toe aan nieuwe bespanning. Daarna zal het toestel opnieuw gespoten worden. De kleur wordt geel zodat de huidige registratie dan mooi gecamoufleerd wordt. Die zal er dan in blauw samen met nieuwe striping weer opkomen. Voor nu moeten we hier even tegenaan kijken. Maar het kistje zal er niet minder om vliegen!

De N79PB als voorbeeld van een Husky in het geel (Oshkosh 2015)

PH-AJF

De tweede taildragger op Lelystad Airport was de PH-AJF. Dit is een Piper PA-18-150 Super Cub met bouwjaar 1968. Wel al een klassieker, al er zijn oudere Super Cubs in ons land te vinden.

PH-AJF Piper PA-18-150 Super Cub

Deze Super Cub staat normaal geparkeerd over de grens bij Venlo. Het toestel hoort thuis op Flugplatz Grefrath-Niershorst (EDLF). Vanaf dat veld arriveerde de PH-AJF en daarheen vertrok het ook weer. Dit toestel heeft een verleden in Afrika. De PH-AJF heeft gevlogen als 5H-VET en 5H-MPY in Tanzania en daarvoor als 5Y-AJR in Kenia.

PH-AJF Piper PA-18-150 Super Cub is “ready for taxi”

Geef een reactie