BizpropsTwins

Zeusch zet zaag in ‘ZAZ’

PH-ZAZ Beech B200 Super King Air

Lelystad Airport, 7 mei 2020 – Na een verblijf van enkele maanden in Denemarken is op 6 mei 2020 de Beech B200 Super King Air van Zeusch Aviation teruggekeerd op honk op Lelystad Airport. Net voor sluitingstijd om 17:00u zette de kist de landing in op Lelystad Airport na een vlucht vanaf Sindal (ESKN) met een tussenlanding op Roskilde (EKRK). Even daarvoor was de 2-ZEUZ Beech C90A King Air eveneens van Zeusch Aviation ook al geland. Met deze kist was de bemanning van de PH-ZAZ weggebracht om het toestel op te halen.

PH-ZAZ Beech B200 Super King Air voor het eerst in Nederland

Tijd weg

Op 31 oktober 2019 vertrok het toestel als G-MEDZ richting Genk-Zwartberg in België. Dat was de laatste vlucht met de Britse registratie. Als gevolg van de Brexit is het toestel overgeschreven naar Nederland. Deze nieuwe registratie is overigens alweer het derde kenmerk voor deze kist bij Zeusch. De Beech is namelijk indertijd begonnen als EC-JGB.

G-MEDZ Beechcraft B200 Super King Air (Texel, 3 augustus 2018)
EC-JGB Beech B200 Super king Air (Lelystad, 24 maart 2018)

Op 29 november 2019 vloog de King Air voor het eerst met zijn nieuwe Nederlandse identiteit. Het is nu de PH-ZAZ geworden. Die vlucht ging echter niet van Genk-Zwartberg naar de Flevopolder maar men vloog een stukje verder, naar Sindal in Denemarken. Daar is het toestel vervolgens onder handen genomen door Sun-Air Technic. Dit bedrijf is gespecialiseerd in onderhoud van Beechcraft modellen.

De zaag erin

Bij Sun-Air is de decoupeerzaag in de vloer van de PH-ZAZ gezet! Er is namelijk een fotoluik in gemaakt. De Beech is nu dan ook geschikt voor surveyvluchten, met als zijn oudere broertje, de 2-MAPZ Beech C90A King Air.

Het nieuwe fotoluik onder de romp van de PH-ZAZ

De inbouw van een fotoluik in een toestel met een drukcabine is geen alledaags klusje. Er wordt toch in de structuur van het toestel gezaagd. Het compartiment wat op grote hoogte onder druk komt te staan moet natuurlijk goed afgesloten zijn.
Al met al een flink aantal maanden dat de kist niet inzetbaar was voor Zeusch Aviation. Daar is nu gelukkig weer verandering in gekomen.

Cockpit van de PH-ZAZ Beechcraft B200 Super King Air

De komst van de PH-ZAZ liet nog een paar dagen langer op zich wachten omdat tijdens een lokale proefvlucht vanaf Sindal vorige week vrijdag het druksysteem nog niet optimaal bleek te functioneren. Dat is inmiddels verholpen waardoor de PH-ZAZ nu inzetbaar is voor surveyvluchten.

PH-ZAZ Beech B200 Super King Air

Veelzijdig

De PH-ZAZ is door zijn chirurgische ingreep een zeer veelzijdig toestel geworden. Het is in eerste instantie in staat om 10-11 passagiers comfortabel te vervoeren. Daarnaast heeft Zeusch voor deze kist een compleet medisch interieur beschikbaar waardoor het toestel als vliegende ambulance gebruikt kan worden. En alsof dat nog niet genoeg is, nu kan de twin ook gebruikt worden voor surveyflights. Daarbij kan de kist “kaal” gehuurd worden en kan men er zelf (gestabiliseerde) fotoapparatuur in aanbrengen.

PH-ZAZ Beechcraft B200 Super King Air in de passagiersuitvoering

Slimme zet

Al naar gelang de wens van de klant kan de PH-ZAZ in korte tijd omgebouwd worden naar de benodigde functionaliteit. Juist in deze tijd rond het coronavirus is het voor vliegtuigchartermaatschappijen lastig om hun toestellen economisch in te zetten. Het lijkt daarom een slimme zet van Zeusch om hun Super King Air juist nu nog veelzijdiger te maken. De kans op brood op de plank wordt hierdoor alleen maar vergroot.

PH-ZAZ Beech B200 Super King Air

Vloot

De vloot van Zeusch bestaat op dit moment uit drie toestellen. De PH-ZAZ, 2-MAPZ en 2-ZEUZ. Op 24 januari 2020 werd de komst van een vierde toestel in de vorm van een tweede Super King Air aangekondigd. Dit toestel is nog in de VS en moet nog overgevlogen worden naar Nederland.

PH-SLE

Bij Sun-Air Technics staat momenteel nog een Nederlandse Beech B200 Super King Air voor de inbouw van een fotoluik. Dat is de PH-SLE die eerder op Lelystad Airport gespoten is bij Satys ten behoeve van het surveybedrijf Slagboom en Peeters op Teuge. Dit toestel zal vermoedelijk ook binnen afzienbare tijd vanuit Denemarken naar Nederland worden overgevlogen.

De PH-SLE Beech B200 Super King Air krijgt momenteel ook een fotoluik in Denemarken (Foto: Richard Poeser)

Geef een reactie