Bizjets

PH-JRC Embraer EMB-135BJ Legacy 600 landt op Lelystad Airport voor een neuscorrectie

PH-JRC Embraer EMB-135BJ Legacy 600

Lelystad Airport, 12 mei 2020 – Een dag nadat in Nederland de contactberoepen weer zijn toegestaan als versoepeling van de coronamaatregelen meldde zich gelijk op Lelystad Airport de PH-JRC voor een neuscorrectie. Die aanpassing wordt gedaan door de “visagisten” van de vliegtuigspuiterij van Satys op Lelystad Airport. Op zich behoort deze bizjet al tot de aantrekkelijke exemplaren, maar de schoonheid van het uiterlijk is kennelijk nog meer te verfraaien.

PH-JRC Embraer EMB-135BJ Legacy 600 komt alleen voor een neuscorrectie

Details

De PH-JRC heeft nu al een bijzonder kleurenschema. Kijk maar eens naar de vele streepjes op de romp. Deze verlopen langzaam van kleur voor een mooi effect. Ook de voorrand van de motorgondel heeft die streepjes en ook de winglets zijn niet vergeten. Aan de onderkant van de vleugel-voorrand zitten ook nog lichtblauwe spoilertjes. Er is veel aan detaillering gedaan.

Allemaal streepjes! Leuk idee om een legpuzzel van te maken!
Veel details op de motorgondel en winglets onder andere
PH-JRC Embraer EMB-135BJ Legacy 600

Wachtkamer

Ook bij Satys geldt: afstand houden! De “operatiekamer” van Satys wordt nu nog bezet gehouden door de Global Express D-AFAL. De PH-JRC moet daarom even op zijn beurt wachten. Er is een plekje in de wachtkamer gereserveerd bij het luchtvaartmuseum Aviodrome. Daar zit overigens al een andere patiënt van Satys in de wachtruimte, de Embraer EMB-135BJ Legacy 600 OE-IOI. Beide kisten zullen op minimaal 1,5 meter van elkaar gestald worden.

PH-JRC Embraer EMB-135BJ Legacy 600

Als de PH-JRC aan de beurt is zal niet de hele kist omgespoten worden. Er zal alleen een aanpassing gedaan worden aan het kleurenschema rond de neus. Een onvervalste neuscorrectie dus! De verwachting is dat het toestel niet lang binnen staat bij Satys en vlot weer op pad kan. Een soort “poliklinische behandeling” zullen we maar zeggen.

PH-JRC Embraer EMB-135BJ Legacy 600

Joraco

De PH-JRC is nog maar sinds 5 maart 2020 in Nederland ingeschreven. Het toestel wordt gevlogen in de vloot van ASL – JetNetherlands ten behoeve van hun klant Joraco B.V. uit Oisterwijk. Dat verklaart dan gelijk ook de keuze voor de letters van de registratie. Joraco is een onderneming op gebied van beheer, verhuur en het verhandelen van vastgoed. Het is een bedrijf van Eric Molle.

PH-JRC Embraer EMB-135BJ Legacy 600

Historie

Deze Embraer EMB-135BJ Legacy 600 heeft als constructienummer 14501016 en is in 2007 gebouwd. Bij Embraer in Brazilië heeft het gevlogen met de testregistratie PT-SVD.

PH-JRC Embraer EMB-135BJ Legacy 600

Vanaf november 2007 is het als D-ACGB aan de slag gegaan bij Cirrus Airlines. In oktober 2010 veranderde de registratie naar M-ESGR en vloog dit toestel voor Hermes Executive Aviation. Van december 2017 tot april 2018 was het toestel in Oostenrijk te vinden als OE-IMS voor MS Aviation. Daarna kreeg het voor de tweede keer een kenmerk van Isle of Man toegekend, M-PIRA. De thuisbasis werd toen Zürich en de kist vloog voor de Zwitserse investeringsmaatschappij Empira AG. Heel kort heeft het toestel op naam gestaan van ABA AG, van november 2019 tot en met 18 december 2019. Op die datum werd het toestel op Antwerpen gesignaleerd alwaar ASL – JetNetherlands is gevestigd. De dag daarop, 19 december 2019, vloog de kist van Antwerpen naar Bremen. Daar werd het tot vandaag in onderhoud geplaatst bij Atlas Air Service AG.

Ferry vlucht

Al anderhalve week geleden, op 30 april 2020, zou het toestel naar Lelystad vliegen. Alleen werd toen eerst nog een testvlucht vanuit Bremen gemaakt. Die bleek niet bevredigend te zijn en daarop keerde het toestel terug naar Bremen. Vandaag was alles kennelijk in orde en werd koers gezet naar de Flevopolder. Zover we kunnen nagaan was dit na de testvlucht pas de tweede vlucht als PH-JRC.

De gevlogen route door de PH-JRC van Bremen naar Lelystad Airport

Turn behind…

Eenmaal boven de polder werd naar long final gedraaid voor baan 23. Op dat moment vloog ook een Cessna 172 op downwind. Deze kreeg opdracht om aan het einde van downwind een extra rondje te vliegen om separatie tussen de toestellen te creëren. Na dat rondje werd de Cessna gevraagd om in te draaien achter de naderende Embraer. Dat werd niet helemaal correct begrepen en de Cessna belandde op baseleg vóór de naderende PH-JRC. Gelukkig bemerkte de toren dit en sommeerde de Cessna een go-around te maken en verder door te vliegen op baseleg.

De PH-JRC op final met kort voor zich de Cessna

De Embraer kon vervolgens onbelemmerd landen. En de Cessna, die mocht via een linker downwind alsnog naar final draaien om na de bizjet te landen.

Touchdown

Geef een reactie