N196JR Pitts S-1T Special gaat even uit z’n bol

N196JR Pitts S-1T Special

Lelystad Airport, 23 april 2020 – Een Pitts Special is nu eenmaal niet gebouwd om strak rechtuit te vliegen. Het lukte de vlieger van de N196JR dan ook niet om zijn kistje lang in bedwang te houden. Na de take-off op baan 05 van Lelystad Airport vervolgde hij zijn weg inverted. Daarbij klom hij rustig uit om vervolgens naar het noorden te vliegen voor aerobatic manoeuvres.

De N196JR Pitts S-1T Special klimt inverted uit

Voor vertrek was de Pitts nog even voorzien van brandstof. Bijna na iedere vlucht moet dit kistje tanken omdat de hoeveelheid brandstof die meegenomen kan worden bij aerobatics beperkt is.

N196JR Pitts S-1T Special op weg naar de pomp

Het toestel staat op naam van de trustee Sky West Incorporated uit Albuquerque in New Mexico. De N196JR hoort thuis in de stal van Wings over Holland. Je kunt dit kistje zelf ook huren voor € 179,- per half uur.
De Pitts Special is een ontwerp van Curtis Pitts en het eerste model vloog al in 1943. Het toestel kwam aanvankelijk als zelfbouwkist op de markt. Vanaf 1971 werd de Pitts gebouwd door Aerotek. De N196JR is een fabrieksexemplaar van Aerotek met constructienummer 1019. Het kistje vliegt sinds 31 augustus 1983. Van deze Pitts S-1T versie zijn er 64 gebouwd. De N196JR is uitgerust met een 180 pk (134 kW) sterke Lycoming AEIO-360 SER motor. En dat is best een pittige krachtbron voor zo’n kleine eenzitter! Oorspronkelijk waren de S-1T modellen zelfs uitgerust met een 200 pk (149 kW) sterke Lycoming, maar die is kennelijk bij dit toestel gewisseld.

N196JR Pitts S-1T Special

2 gedachten over “N196JR Pitts S-1T Special gaat even uit z’n bol

Laat een reactie achter bij PeterReactie annuleren