Schiphol, 14 mei 2020 – Nu het op Schiphol erg rustig is met aankomende en vertrekkende passagiersvliegtuigen is er in de CTR van Schiphol ruimte voor het overige VFR-verkeer te over lijkt het wel. In maart zagen we veel fotovluchten ongehinderd hun baantjes trekken boven Schiphol en de hoofdstad. Momenteel passeren dagelijks een flink aantal sportvliegtuigen de CTR. Daarbij vliegt men veelal binnen met een Victor Arrival, bij Vinkeveen naar Aplha (de Amstel) en Bravo (Bovenkerk). Ook de route via de stad Amsterdam richting de luchthaven is populair.
De verkeersleiding van LVNL is erg soepel en behulpzaam. Als er vooraf een vliegplan wordt ingediend met de intenties is er veel mogelijk. Op verzoek mag men meestal een rondje om de toren maken of men krijgt zelfs het aanbod om een touch and go te maken op één van de landingsbanen. Een traktatie van jewelste voor menig sportvlieger!
Niet alleen de sportvliegerij heeft de souplesse bij de verkeersleiding op Schiphol ontdekt. Ook militaire vliegers maken hier graag gebruik van. Zo passeerden er de laatste weken al diverse helikopters van de luchtmacht, maar ook Pilatus PC-7 opleidingstoestellen vanaf Woensdrecht, de toren van Schiphol.
Vandaag zagen we de N-324 NH90 NFH voorbijkomen. Deze helikopter van het Defensie Helikopter Commando (DHC) staat gebaseerd op Maritiem Vliegkamp De Kooy bij Den Helder. Op weg naar huis werd rond de toren van Schiphol gevlogen. Daarna werd dat nog eens overgedaan rond de secondaire toren bij de Polderbaan. Daarna werd koers gezet richting Den Helder.
We kunnen dus stellen dat het spreekwoordelijke “rondje om de kerk” (als eerste in ons land uitgevoerd door Anthony Fokker met zijn Fokker Spin rond de Sint Bavokerk in Haarlem in 1911) inmiddels is veranderd in een “rondje om de toren”! Het spreekwoordelijke “rondje om de kerk” is overigens niet een term die in de luchtvaart is ontstaan, maar onder treinmachinisten. Het “rondje om de kerk” is een spottende term voor de dienstregeling van de NS waarbij machinisten en conducteurs per dag maar een beperkt aantal trajecten afleggen om zo vertragingen te beperken.
Een gedachte over ““Rondje om de kerk” wordt “rondje om de toren””
Heb je toevallig die dag de PH-TWM (ca 9:45 en 12:00u) en/of de PH-TWK (ca 12:15u) ook vastgelegd tijdens de Schiphol CTR crossing, Berend Jan? Ik hou me aanbevolen voor een plaatje!