KLM start 100 jaar geleden met lijndienst op Londen

De PH-BGT Boeing 737 van de KLM vliegt exact 100 jaar na de eerste keer de lijndienst naar Londen

Schiphol, 17 mei 2020 – Vandaag is het exact 100 jaar geleden dat de KLM startte met het vervoeren van passagiers. De eerste vlucht werd uitgevoerd met de G-EALU tussen Amsterdam en Londen. De G-EALU was een van Aircraft Transport and Travel (AT&T) gehuurde De Havilland DH-16, een omgebouwde De Havilland DH-9 bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog. Aan boord waren op 7 mei 1920 naast de Britse piloot H. ‘Jerry’ Shaw twee journalisten en een pak kranten. De vluchten van Londen gingen onder de noemer van AT&T, de vluchten van Amsterdam onder de KLM-vlag.
Later vloog de KLM met eigen omgebouwde DH-9’s. Een replica daarvan staat sinds vorig jaar in het Luchtvaartthemapark Aviodrome op Lelystad Airport.

Met o.a. de H-NABO De Havilland (Airco) D.H.9B werden de eerste lijndiensten van de KLM uitgevoerd

Officieel was de KLM al op 7 oktober 1919 opgericht maar de lijndiensten begonnen pas in mei 1920. Vorig jaar werd dan ook uitgebreid het honderd jarig bestaand van de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld gevierd. Feestvreugde die momenteel helaas verder weg lijkt dan ooit met de corona problematiek.

Amsterdam – Londen overeind!

De lijndiensten van de KLM zijn momenteel geminimaliseerd. De maatschappij verkeert in moeilijke tijden. Er is echter één lijndienst die fier overeind blijft en dat is de allereerste KLM-luchtroute Amsterdam – Londen. Corona of niet, ook vandaag vloog de KLM op Londen en wel met de Boeing 737-7K2(WL) PH-BGT. Het vluchtnummer heen was KL1007 (vertrek 09:15u) en terug KL1008 (aankomst 12:55u). De KLM-vluchten van en naar Londen zijn doorgaans in de 100.. reeks. Een mooie bijkomstigheid deze dag!

De PH-BGT Boeing 737-7K2(WL) van de KLM Royal Dutch Airlines op een memorablele vlucht vandaag

Rob Grotendorst

Wat de vlucht nog meer bijzonder maakt is dat deze gevlogen werd door captain Rob Grotendorst. Het was zijn laatste vlucht bij de KLM “op de bok” voor zijn pensioen. Dat maakte het in meerdere opzichten een memorabele en historische vlucht vandaag!

Rob Grotendorst met de KL1008 on short and his last final van baan 18R als captain op de KLM Boeing 737

Rob Grotendorst is naast vlieger bij de KLM ook instructeur en examinator op Boeings en Airbussen. In zijn vrije tijd is Grotendrost actief als vlieger in de kleine luchtvaart. Hij geeft onder andere instructie op diverse vliegtuigtypen waaronder de Yakovlev Yak-52. We verwachten dan ook dat hij na zijn KLM-loopbaan nog voldoende in de lucht zal vertoeven!

Rob Grotendorst bij de PH-YAX Yakovlev Yak-52

Een gedachte over “KLM start 100 jaar geleden met lijndienst op Londen

  1. Fijn artikel met veel historische waarde. Met name de H-NABO, In 3 jaar tijd voltooid na aankomst in november 2016. Daarvoor een langdurig project met vele omzwervingen, mede mogelijk de de grondleggers van het project o.a. Gerard Casius en wijlen mijn vader Freek Weeda. Dank aan een ieder die dit mogelijk heeft gemaakt!

Laat een reactie achter bij gpweedaReactie annuleren