Lelystad Airport, 18 mei 2020 – Op 15 april 2020 arriveerde vanuit Albrecht Durer International Airport bij Nürnberg (EDDN) de D-AFAL bij de vliegtuigspuiterij van Satys op Lelystad Airport. Deze Bombardier BD-700-1A10 Global Express is sinds 1 februari 2019 eigendom van de FAI Aviation Group, één van Europa’s grootste operators van Bombardier Global bizjets.
De D-AFAL is gebouwd in februari 1999 en heft met constructienummer 9016 de fabriek verlaten. In de tussenliggende Jaren heeft dit toestel diverse registraties gehad en meerdere broodheren gekend.
Bombardier BD-700-1A10 Global Express (c/n 9016) |
||
Registratie | Eigenaar | Datum |
D-AFAL | FAI Aviation Group | 1-2-2019 |
G-GOYA | TAG Aviation UK | 19-12-2013 |
EC-KVU | TAG Aviation España | 4-11-2008 |
N309ES | Wells Fargo Bank Northwest | 17-12-2007 |
N300ES | Earth Star Inc | 7-11-2005 |
N16GX | Earth Star Inc | 30-8-2005 |
N16GX | Skyjet Aviation Inc | 31-5-2000 |
N16GX | Bombardier Aerospace Corp | 3-4-2000 |
N700AH | Bombardier Aerospace Corp | 16-2-1999 |
C-GEIM | Bombardier Canada | 9-2-1999 |
Succesnummer
Deze Global Express is het zestiende exemplaar dat door Bombardier in hun typerange BD700 is gebouwd. Inmiddels staat de teller (met varianten als Global 5000, 5500, 6000, 6500, 7000 en 7500) op 962 vliegtuigen. Een succesnummer dus!
De afgelopen maanden is de D-AFAL stevig onder handen genomen door FAI. Het toetel heeft zijn 240 maanden inspectie gehad, een zeer grondige onderhoudsbeurt. Je kunt daardoor wel zeggen dat deze Global Express nu na twintig jaar weer technisch als nieuw is.
Project “Black Pearl”
Maar er is meer vernieuwd aan deze bizjet. Ook het interieur is onder de naam van project “Black Pearl” compleet vernieuwd. Gedurende de vijf maanden onderhoudsbeurt is ook de cabine geheel leeggehaald en is het Venue Cabin Management System van Collins Aerospace geïnstalleerd. Dit omvat een hoeveelheid aan functionaliteiten in de cabine om het comfort en de veiligheid te dienen. Je moet hierbij denken aan nieuwe stoelen, energie en datavoorziening, entertainment, brandbeveiliging en vluchtroutes, pantry inrichting, verlichting, draadloze communicatie, zuurstof-, temperatuur- en ventilatiesystemen. Dit alles is vernieuwd.
Tim Callies
De Duitse ontwerper Tim Callies is verantwoordelijk geweest voor de hele aankleding aan de binnenkant van project “Black Pearl”. Hij is ervaren in het ontwerpen van interieurs in Boeing Business Jets, Airbus Corporate Jets en de Bombardier Global Express. In zijn design is gebruik gemaakt van wortelnoten hout en carbonfiber fineerafwerkingen met daarbij Cobalt zwart metaal plaatwerk. De tafels zijn van graniet en in de pantry en op het sanitair zijn verwarmde vloertegels aangebracht.
Cabine
Voor het comfort van de passagiers is het druksysteem in de cabine aangepast zodat het is alsof men op 4.500 ft vliegt. Er is nu plaats voor twaalf passagiers in het toestel. Er zijn voor de passagiers tien losse stoelen in tweekleurig leer en op één van de twee met Armani stof beklede divans mogen twee passagiers zitten gedurende de start en landing. Verder wordt de kist gevlogen door twee vliegers en is er vooraan bij de pantry een zitplaats voor de steward(ess).
Brand new
Met niet alleen het technische gedeelte op orde, maar ook met een geheel nieuw interieur voldoet deze Global Express inmiddels aan de nieuwste standaarden zoals die bij de huidige topmodellen van Bombardier, de Global 6500/7500 wordt gehanteerd. En ondanks de 5.714 vlieguren en 2.069 landingen die deze kist inmiddels gemaakt heeft kunnen we hier spreken van een bijna fabrieksnieuwe kist.
Te koop
Mocht je na dit alles denken: “Zo’n bizjet zou wat voor mij zijn!”, dan heb ik goed nieuws! De D-AFAL is namelijk te koop! Voor € 10.950.000,- komt-ie op jouw naam te staan!
Maar er is meer…
Technisch nieuw, interieur nieuw, dan ontbreekt er natuurlijk nog één ding dat vernieuwd kon worden en dat is het exterieur. En laten ze daar bij de vliegtuigspuiterij van Satys op Lelystad Airport nou net specialist in zijn!
Bij Satys is deze Global Express de afgelopen maand omgetoverd tot een privévliegtuig met één van de meest spraakmakendste beschilderingen. Een uitdagende klus voor de medewerkers van Satys. De uitvoering waarin deze kist is gespoten zal vermoedelijk door vele fotografen in de wereld vastgelegd gaan worden. Een geweldig visitekaartje voor Satys!
Stap voor stap
Direct nadat de Global Express op Lelystad Airport was aangekomen zijn de werkzaamheden voor het exterieur al begonnen. Dit was namelijk geen opdracht van “dertien in een dozijn”. Hier was tijd en aandacht voor nodig.
Op verzoek van Satys hebben wij het hele proces van deze metamorfose stap voor stap vast mogen leggen. En daarbij onthullen we natuurlijk ook hoe de kist er nu uit ziet. Benieuwd? Kijk dan zeker naar Deel 2 van deze metamorfose!