Schiphol, 17 mei 2020 – De toestellen van Petroleum Air Services (PAS) worden doorgaans alleen gebruikt voor binnenlandse vluchten in Egypte. Des te opmerkelijker dat een toestel van deze maatschappij een retourtje Schiphol deed.
Vloot
Petroleum Air Services is een maatschappij die vliegt met de Bombardier Regional Jet en een vijftal De Havilland DHC-8 Dash 8 toestellen. Hiernaast heeft men nog zo’n 40 helikopters in de vloot, variërend van Bell, Eurocopter tot AgustaWestland exemplaren. Naast ondersteuning aan de olie-industrie voert PAS ook commerciële passagiersvluchten uit. PAS is in 1982 opgericht. Het bedrijf is voor 75% eigendom van de Egyptian General Petroleum Corporation en voor 25% van de Britse Bristow Group Inc.
SU-CCH
De SU-CCH is één van de drie Bombardier CRJ-900LR (CL-600-2D24) Regional Jets die deze maatschappij heeft. Naast de SU-CCH vliegt men nog met de SU-CBY en SU-CCB.
Deze SU-CCH is de jongste van de drie met als bouwjaar 2017. In december van dat jaar vloog de kist met constructienummer 15441 en testregistratie C-GIAH. Vervolgens was het voorbestemd om aan de slag te gaan bij Tunisair Express in Tunesië. Die deal ging niet door en in juni 2019 kwam dit toestel bij PAS op de loonlijst te staan.
Schiphol
Op zaterdag 16 mei 2020 landde de SU-CCH voor een passagiersvlucht en werd aan de E-pier op Schiphol Centrum afgehandeld. De crew kreeg vervolgens een nachtje rust. De volgende dag (zondag 17 mei 2020) vloog de Bombardier weer terug naar zijn thuisbasis.
Een gebeurtenis die ongetwijfeld vanwege de coronacrisis plaatsvond. Het aantal exoten op Schiphol is sindsdien opmerkelijk toegenomen. De aanleiding is niet leuk maar dat maakt het toestel niet minder interessant.
2 gedachten over “SU-CCH Bombardier CRJ-900LR Regional Jet van Petroleum Air Services bezoekt Schiphol”
Pertroleum Air Services klinkt wel leuk, maar het is toch echt Petroleum Air Services 🙂
Helemaal gelijk! Het foutje is hersteld. Dank voor het melden!
Groet,
Berend Jan Floor