Bizjets

De metamorfose van de D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express (Deel 2)

D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express

Lelystad Airport, 20 mei 2020 – Vandaag was het zover. De D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express mocht voor het eerst in volle glorie in het daglicht getoond worden in zijn nieuwe kleurenschema. Ruim een maand is deze bizjet in de spuithal van vliegtuigspuiterij Satys geweest voor een totale metamorfose. Zelden is het uiterlijk van een toestel zo drastisch veranderd als hier. De D-AFAL is geworden van een keurige brave privéjet in een degelijk business-suit naar een stoere jet die niet zou misstaan als mobiliteitsoplossing voor de goedgeslaagde hardrock-artiest anno nu.

De D-AFAL had een zeer degelijk “braaf” kleurenschema

Tā moko

De D-AFAL is voorzien van een grote Tā moko. Dit is een tribal-tatoeage die vroeger gedragen werd door de Māori stammen uit Polynesië. Door middel van huidkerven werden bij jonge mannen in het gezicht, op de dijen en billen sierlijke symmetrische tekeningen gemaakt. Het was om het proces naar volwassenheid vorm te geven. Bij vrouwen werden de tatoeages aangebracht op de lippen en kin. Tegenwoordig is de tribal-tattoo wereldwijd een enorm populaire lichaamsverfraaiing die op vele armen en benen gezet wordt.

De Tā moko is een tribal-teken van de Māori stammen

Net als het interieur is ook het exterieur van deze kist ontworpen door Tim Callies. Het hele project van de kist is getiteld “Black Pearl”. Het is een opmerkelijke “uitspatting” van de FAI Aviation Group. Doorgaans zijn hun bizjets die gecharterd kunnen worden egaal wit of in elk geval minder opvallend van uiterlijk.

D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express

Volwassen

Hollandse tegeltjeswijsheid

De D-AFAL is gebouwd in 1999. Dat maakt dat de kist met constructienummer 9019 nu 21 jaar oud is. Dat is een leeftijd waarop je volwassen geacht te zijn. Ook een leeftijd waarop je niet meer je ouders hoeft te vragen of je een tatoeage mag laten zetten. Zou het daarom zijn dat juist nu deze bizjet er eentje heeft genomen?
Wel heeft de D-AFAL stevig uitgepakt, niet alleen op het gezicht, dijen of billen zit de tribal, die zit overal! Het hele toestel is ermee versierd. Nog nooit vertoond! Goed, Air New Zeeland heeft op een aantal passagierstoestellen een zwart-witte Māori beschildering toegepast, maar dat was kinderspel vergeleken bij deze uitvoering!

Proces

We zijn door Satys in de gelegenheid gesteld om het hele proces van deze metamorfose van dichtbij mee te maken. Een uniek inkijkje in de keuken van deze vliegtuigspuiter. Wat daarbij opviel is de gedrevenheid en het teamwork waarmee de medewerkers aan de slag waren. Het was duidelijk te merken dat zij ook genoten van deze uitzonderlijke klus. Veel leuker dan een toestel kaal maken en alleen helemaal egaal wit spuiten.

Stickers plakken

De D-AFAL werd eerst ontdaan van de oude laklaag. Daarna werd een witte ondergrond aangebracht. Vervolgens begon de meest tijdrovende klus van de metamorfose, het aanbrengen van de stickers met de sjablonen op de kist. De meterslange vellen werden met passen en meten op de juiste plaats aangebracht. Daarbij moest natuurlijk de symmetrie goed in het oog gehouden worden en alle vellen moesten netjes aansluiten. Veel werk rond de rondingen van de motorgondels. Deze zijn ook versierd. Het aanbrengen van de stickers daarop was monnikenwerk. Een klus die al met al zes dagen in beslag zou nemen!

Voor de juiste beeldvorming, alles wat op de foto grijs is (stickers) wordt straks wit. Het overgebleven wit wordt zwart gespoten. Voor een eerste indruk hieronder een paar foto’s. Links als “positief”, rechts als “negatief”. De livery van dit toestel is dus aan het eind van het proces niet voorzien van stickers, maar is totaal gespoten.

Zwart

Na het plakken van de stickers kwam de meest drastische fase, het hele toestel werd zwart gespoten! Alle delen die straks wit moeten blijven zijn met de sjablonen, papier en plastic afgeschermd. Daardoor ontstond een geheel zwarte Global Express. Maar dat was slechts van korte duur.

De Global Express helemaal in het zwart (Foto: Satys)
De staart is hier helemaal zwart gespoten

Vleugels

Wat uitzonderlijk is bij dit toestel, niet alleen de romp werd deze keer gespoten, ook de vleugels en staartvleugel. Doorgaans blijven deze wit en worden deze niet betrokken in het samenspel van het uiterlijk van de kist. Nu wel. Bij de D-AFAL werden de vleugels ook helemaal zwart gespoten.

Ook de vleugels van de D-AFAL zijn geheel zwart gespoten

Uitpakken

Een van de leukere klussen, het uitpakken na het spuiten. Ook best spannend voor de medewerkers. Nu begon je goed te zien hoe het toestel eruit komt te zien. En ook spannend of het spuitwerk netjes is gedaan. Of er geen “zakkertjes” zijn ontstaan. Misschien moest er nog wel een deeltje opnieuw gedaan om het echt perfect te krijgen.

De staart nèt voor het uitpakken

Deur

Na het grote werk was het nu tijd voor de details op en aan het toestel. Zo werd de toegangsdeur ook aan de binnenzijde gespoten. Deze was grijs en zou aanvankelijk zwart worden. Uiteindelijk kwam hij wit uit de strijd!

Details

Op het laatst werd nog veel tijd besteed aan de detaillering van het toestel. Zo werden bijvoorbeeld de kopse kanten van de deur en openslaande panelen met de hand geschilderd.

Ook het neuswieldeurtje werd in de stijl van het toestel gebracht. Zwart aan de binnenkant, wit aan de buitenkant.

Nog een leuk detail, de winglets zijn niet vergeten. Zelfs daarop is de tribal-versiering aangebracht.

Zelfs de winglets zijn apart beschilded bij de D-AFAL

Vleugelrand

Wat niet meegespoten werd was de chromen vleugelrand, de leading wing-edge. Deze maakt deel uit van het de-icing system van het toestel. Op verzoek van de klant werd de rand wel netjes gepoetst. Dat is even wat meer werk dan de chromen bumper van een old-timer auto!

De leading edge is niet gespoten…
…maar werd wel geheel gepolijst
Met een glansrijk resultaat

Poetsen, poetsen, poetsen

Niet alleen de vleugelrand, het hele toestel werd gepoetst. Met de juiste middelen en materialen werd centimeter voor centimeter het toestel omgetoverd tot een glimmende schoonheid. De Bombardier is hierdoor showroom-shine voor de dag gekomen.

Arbo belettering

Van een afstandje zie je dat meestal niet, maar een vliegtuig staat vol met kleine tekstjes. Doe dit, doe dat niet, grijp hier, pas op heet, enzovoort, enzovoort. Door de nieuwe verflaag zijn al die teksten natuurlijk ook verdwenen. En mooi of niet, zo moeten simpelweg op het toestel staan uit veiligheidsoverwegingen.

De Arbo belttering werd opnieuw aangebracht
Daarvoor zijn speciale sjablonen voorhanden
De vluchtroute over de vleugel werd opnieuw aangebracht

Al die teksten zijn weer netjes opnieuw aangebracht. Satys heeft daarvoor sjablonen om het toestel conform de voorgeschreven fabrieksspecificatie uit te rusten met de juiste opschriften. Een ogenschijnlijk klein detailklusje waar nog aardig wat werk in gaat zitten. Uiteraard werd ook de registratie D-AFAL weer op de motorgondel gezet.

Klaar!

En dan… na ruim een maand is de klus geklaard. De metamorfose van de D-AFAL is voltooid. Vol trots kijken de medewerkers terug op de geleverde prestatie. Een aansprekend resultaat. Dit toestel gaat ongetwijfeld vaak gefotografeerd worden waar het landt. De D-AFAL zal op veel luchtvaartwebsites verschijnen is onze inschatting. Een geweldig mooi visitekaartje voor Satys en een toonbeeld van hun kunnen!

De vliegtuigtrekker word behoedzaam naar binnen gereden
De kist wordt aangekoppeld

Na de voltooiing is de D-AFAL uitgebreid door de klant geïnspecteerd. Daarbij werden diverse aandachtspuntjes netjes weggewerkt. Voor de inspectie is de D-AFAL twee keer kort naar buiten gereden omdat in het kunstlicht van de hangar niet alles goed zichtbaar is. Bij daglicht kun je het toestel veel beter beoordelen.

Klaar voor het daglicht!

De D-AFAL werd langzaam naar buiten gereden om in een mooi avondzonnetje geïnspecteerd te kunnen worden. Het toestel glom zo zeer dat de weerspiegeling van het toestel op het plafond van de hangar zichtbaar was.

Langzaam wordt de D-AFAL naar buiten gereden
D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express
D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express

Minutieus werd om het toestel heengelopen. Gelijk op dat moment testte een medewerker van de FAI Aviation Group de werking van de systemen van het vliegtuig.

De inspectie van de D-AFAL

Daarna ging voor een laatste nachtje de D-AFAL weer naar binnen. De volgende dag was het vertrek gepland. De Duitse crew werd daarvoor ingevlogen via Schiphol.

Nog een nachtje naar binnen

Vertrek

Op de dag van vertrek werd nog even gedoucht in de vroege ochtend. Zo ging de kist schoon en fris op pad.

Nog even douchen voor vertrek
Daarna fris op pad!

De D-AFAL werd voor vertrek naar zijn thuisbasis Nürnberg (EDDN)  geparkeerd op het Delta-platform. Vanaf daar vertrok de bemanning van de FAI Aviation Group weer met de kist naar huis.

D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express
D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express
D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express

Na de nodige checks werden de motoren gestart. Dat leverde nog wel een probleempje op. Doordat de jetblast van de kist richting de brandstofpomp geblazen werd had de PH-GEN daar last van. De Piper J3C-65 had toestemming om naar de brandstofpomp te taxiën. Daar aangekomen werd de linker vleugel gegrepen door de luchtstroom uuit de Bombardier en het kistje kwam daardoor op één vleugeltip te staan. Zoals het zich laat aanzien valt de schade gelukkig mee aan het toestel.

De PH-GEN raakte in onbalans door de jetblast van de D-AFAL…

Daarna kon de D-AFAL – iets verlaat – uittaxiën naar baan 05. Voor de start gebruikte de kist de volle baanlengte en dus werd opgelijnd bij S7. Het toestel was niet erg zwaar en was daardoor vlot los.

D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express
D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express

En ken je dat gevoel ook? Als je auto net gewassen is rijdt-ie véél lekkerder. Ja toch?!? Dat gevoel moeten de vliegers van de D-AFAL vandaag ook ongetwijfeld gehad hebben!

D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express

Te koop

Heb je na dit allemaal gezien te hebben (en ook Deel 1 van de metamorfose gelezen te hebben) denken, dat zou ik ook wel willen! Goed nieuws, het toestel is te koop. Vraagprijs € 10.950.000,-. Even bellen of mailen naar FAI (en je bank…) en het is geregeld! Tot die tijd zal FAI de D-AFAL inzetten in hun chartervloot. Dus het huren van deze kist is ook nog altijd een optie.

D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express

Dank aan Satys en de medewerkers voor de mogelijkheid om deze unieke metamorfose van dichtbij mee te mogen maken.

Geef een reactie