Lelystad Airport, 23 mei 2020 – Vandaag vloog voor het eerst de PH-XKV. Dit is een SIAT 223 A1 Flamingo. Nog nooit eerder stond een dergelijk type in Nederland ingeschreven. Een erg leuke aanwinst dus! Dit toestel is van een Nederlandse eigenaar die in Duitsland woont en het kistje vloog eerst als EC-XKV.
Op 19 september 2018 arriveerde de EC-XKV in Nederland. Dit was een toestel dat een tijdlang in Spanje te koop had gestaan en dat via Air Waterland een nieuwe Nederlandse eigenaar kreeg.
Er werd enige tijd met het toestel onder “Spaanse vlag” gevlogen, maar de wens was er om het kistje Nederlands te registreren. Air Waterland heeft dat administratief voor zijn rekening genomen. Een flinke klus zo bleek achteraf.
Naar experimental
Wat is het geval, dit toestel is in Spanje geboren als La Hispano Aviacion S.A. SIAT 223 A1 Flamingo. Het constructienummer was 056 en het toetel werd in november 1973 afgeleverd aan de Spaanse luchtmacht. Zij wilden met een aantal van deze toestellen een evaluatietest doen om te kijken of het geschikt was als militaire trainer.
De Spaanse luchtmacht nam uiteindelijk afscheid van de toestellen en een aantal zijn civiel in Spanje geregistreerd. Zo ook dit toestel. Dat werd ontdaan van zijn militaire kenmerk en werd EC-CGJ.
De EC-CGJ kwam terecht bij de Aero Club de Lugo in het noordwesten van Spanje. Na verloop van tijd werd het aan de kant gezet en het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) verliep.
In 2012 is het toestel gerestaureerd. Alleen is het toen verder door het leven gegaan als experimental. Dat is een regeling in Spanje als een toestel langere tijd geen BvL heeft gehad. Het kan dan als experimental terugkeren. De registratie werd gewijzigd van EC-CGJ naar EC-XKV.
Bij het omzetten naar de experimental-status is het bouwjaar van het vliegtuig gewijzigd naar 2012, terwijl dit in feite november 1973 is. Ook is de typeaanduiding veranderd. Het wordt nu aangeduid als een ‘Avion Terrestre’ met als bouwer Luis Abelleira Mayor. Formeel werd het constructienummer toen 12017-2629 en niet meer 056.
Weer naar SIAT 223
Toen Air Waterland de papieren invulde voor de aanvraag van de Nederlandse registratie PH-XKV werd het kistje eerder in januari 2020 door IL en T ingeschreven met bouwer en land van herkomst “onbekend” en als type MBB 223 Flamingo “Replica”. Het constructienummer werd als 12017-2629 aangeduid. Het bouwjaar werd als 1992 genoteerd en niet als 2012 zoals op het nieuwe typeplaatje vermeld staat. Het kistje zou dan ook als experimental te boek blijven staan.
Inmiddels weten we dat IL en T fan is van AIrOnline.nl. Zij gebruiken onze artikelen regelmatig als referentie bij hun werkzaamheden. Ons artikel over de komst van de Flamingo in Nederland in september 2018 heeft dan ook ertoe geleid dat de PH-XKV nu een ander BvL heeft gekregen dan aanvankelijk gepland.
In dat artikel op onze site stond dat zowel het oude typeplaatje van Hispano Aviacion als het nieuwe als experimental op het toestel aanwezig was. Daardoor was de geschiedenis goed te herleiden. Het toestel wordt mede hierdoor inmiddels niet meer door IL en T als experimental gezien, maar wordt nu weer aangeduid volgens de oude specificaties!
De PH-XKV staat dus te boek als een La Hispano Aviacion S.A. SIAT 223 A1 Flamingo met constructienummer 056 en bouwjaar 1973! Voor de SIAT 223 A1 Flamingo is een regulier EASA-typecertificaat (A.554) waar dit toestel nu onder valt. Onder dit typecertificaat, wat nu toebehoort aan Airbus Defence and Space GmbH, vallen ook de in Spanje gebouwde exemplaren.
Hogere marktwaarde
Eind goed al goed! Het kistje heeft zijn Nederlandse BvL. En Nederland is een uniek vliegtuigtype rijker. We durven zelfs te stellen dat de marktwaarde van dit toestel omhoog is gegaan nu het niet meer als experimental wordt gezien, maar als originele SIAT 223 A1 Flamingo. De eigenaar is daar ook best content over, zo liet hij ons weten. Leuk om te weten dat we daar een steentje aan hebben kunnen bijdragen!
Uiterlijk
De aanduiding ‘Experimental’ op het toestel is inmiddels verdwenen. Dat de eigenaar naast deze kist ook nog een ruimteschip bezit staat nog wel op het toestel vermeld. Benieuwd of die ook bij Air Waterland in onderhoud komt…
Op de neus stond eerst MBB 223 Flamingo vermeld. Dat is gewijzigd in de correcte aanduiding SIAT 223 Flamingo.
Het is opmerkelijk dat op het Nederlandse typeplaatje rechtsachter op de romp nog wel weer ‘MBB Flamingo 223’ staat. Mooier was geweest ‘SIAT 223 A1 Flamingo’.
En er is een grote flamingo aangebracht op de staart. Gelukkig geen roze, dat zou qua kleur een beetje misstaan…
We weten dat flamingo’s erg goed zijn in het staan op een poot. Vandaag liet de PH-XKV bij de start even zien dat deze Flamingo dat ook op twee poten kan… 😉
“Eerste vlucht”
Deze middag (23 mei 2020) maakte de PH-XKV voor het eerst een vlucht onder zijn nieuwe BvL. Er werd eerst een korte lokale vlucht gemaakt gevolgd door een tweetal touch and go’s. Daarna werd getankt voor de vlucht huiswaarts naar Duitsland. De thuisbasis van de PH-XKV is Frankfurt-Egelsbach (EDFE). We zullen in de toekomst vermoedelijk helaas deze Flamingo vanwege zijn verblijf in het buitenland maar sporadisch in Nederland tegenkomen.
Geschiedenis SIAT 223
Nog even kort wat over de geschiedenis van de SIAT 223. Dit toestel is ontwikkeld door Siebel Flugzeugwerke Allgemeine Transportanlagen-Gesellschaft (SIAT) en haar grootaandeelhouder Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth (WMD). In de jaren hierna is de naam van de certificaathouder diverse malen gewijzigd. Mede door ontwikkelingen en fusies in de Duitse luchtvaartindustrie. Het rijtje van de certificaathouders ziet er als volgt uit:
Datum | Certificaathouder |
18-11-1952 | Siebel-Werke-ATG GmbH |
9-12-1964 | Overname door Bölkow Entwicklungen KG |
1-1-1966 | Samenwerking SIAT – WMD |
29-6-1972 | Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH * |
1-4-1992 | Messerschmitt-Bölkow-Blohm AG |
30-9-1992 | Deutsche Aerospace AG |
2-1-1995 | Daimler-Benz Aerospace AG |
17-11-1998 | Daimler Chrysler Aerospace AG |
10-7-2000 | EADS Deutschland GmbH |
1-7-2014 | Airbus Defence and Space GmbH |
*Siebel-Werke–ATG GmbH werd opgeheven bij de samenvoeging in Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH op 29-06-1972.
Er zijn drie versies van de SIAT 223 Flamingo die binnen het EASA-typecertificaat vallen. Dat zijn de SIAT 223 V (V= Vorserienflugzeuge) met c/n 001 t/m 004, de SIAT 223 A1 en de SIAT 223 K1. De eerste vier productietoestellen waren een SIAT 223 V. Deze kenmerkten zich onder andere door een groter brandstoftank ten opzichte van de latere toestellen. De SIAT 223 A1 is het reguliere model en de SIAT 223 K1 (K = Kunstflug) is geschikt voor aerobatics.
De Duitse productie van de SIAT 223 vond plaats van 1967 tot en met 1971 toen SIAT al binnen Messerschmitt-Bölkow-Blohm viel. Dit zijn c/n 001 t/m 004 en 011 t/m 035. De Spaanse toestellen zijn tussen 1972 en 1974 gebouwd bij La Hispano Aviacion S.A. in Sevilla (c/n 051 t/m 100). Dit bedrijf is in 1972 opgegaan in Construcciones Aeronáuticas S.A. (CASA) en is inmiddels ook onderdeel geworden van Airbus. In totaal zijn er 29 toestellen in Duitsland gebouwd, 50 in Spanje en tussen 1975 en 1977 nog 17 bij Farner in Zwitserland (c/n 101 t/m 117). In totaal 96 exemplaren.
Productieoverzicht SIAT 223 Flamingo |
||||
Factory | Type | C/N | Remarks | Amount |
SIAT | SIAT 222 | 222-1 | Prototype to D-EKYT, FF 150561 | 1 |
MBB | SIAT 223 V1 | 001 | Prototype to D-ECRO, FF 010367 | 1 |
MBB | SIAT 223 V2 | 002 | Prototype to D-EHQE, HB-EVO, D-EVOP | 1 |
MBB | SIAT 223 V2 | 003 | Prototype, to D-EHQI | 1 |
MBB | SIAT 223 V2 | 004 | Prototype | 1 |
MBB | SIAT 223 A1 | 011 | to D-EJDO, HB-EVF, D-EHDD | 1 |
MBB | SIAT 223 A1 | 012 | to D-EJDU, HB-EVG , D-EBVG | 1 |
MBB | SIAT 223 A1 | 013 | to D-ENBJ, HB-EVH, D-EARK | 1 |
MBB | SIAT 223 A1 | 014 | to D-ENBK, HB-EVK, D-EEVK cr 040382 | 1 |
MBB | SIAT 223 A1 | 015 | to D-ENBL, HB-EVL, D-EMXI | 1 |
MBB | SIAT 223 A1 | 016 | to D-EHBM, HB-EVM, D-EJCS | 1 |
MBB | SIAT 223 A1 | 017 | to D-ENBN, HB-EVN, D-ECPG | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 018 | to D-ENBP, HB-EVB, D-EHDS | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 019 | to D-ENBQ, HB-EVC, cr 040381 | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 020 | to D-ENBR, HB-EVD, D-EHVD, RA-2652G | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 021 | to TC-EAA | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 022 | to TC-EAB | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 023 | to TC-EAC, disp. Aviation Park-Eskisehir | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 024 | to TC-EAD | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 025 | to TC-EAE | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 026 | to TC-EAF, disp. Istanbul Ataturk/Yesilkoy Int’l Airport | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 027 | to TC-EAG | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 028 | to TC-EAH | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 029 | to TC-EAI, disp. Ankara-Etimesgut Airport | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 030 | to TC-EAJ | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 031 | to TC-EAK | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 032 | to TC-EAL | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 033 | to TC-EAM | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 034 | to TC-EAN, disp. Izmir-Selcuk | 1 |
MBB | SIAT 223 K1 | 035 | to TC-EAO | 1 |
CASA | SIAT 223 A1 | 051 | Spanish AF as E.21, to D-EFWC, see c/n 151 | 1 |
CASA | SIAT 223 A1 | 052 | Spanish AF as E.21, to D-EDCL | 1 |
CASA | SIAT 223 A1 | 053 | Spanish AF as E.21 | 1 |
CASA | SIAT 223 A1 | 054 | Spanish AF as E.21 | 1 |
CASA | SIAT 223 A1 | 055 | Spanish AF as E.21 | 1 |
CASA | SIAT 223 A1 | 056 | Spanish AF as E.21, to EC-CGJ, EC-XKV, PH-XKV | 1 |
CASA | SIAT 223 A1 | 057 | Spanish AF as E.21, to EC-CGK,wfu | 1 |
CASA | SIAT 223 A1 | 058 | Spanish AF as E.21, to EC-CGL, Fundación Parc Aeronàutic de Cataluña | 1 |
CASA | SIAT 223 A1 | 059 | Spanish AF as E.21, to EC-CGM, Museo Cuatro Vientos (Madrid) | 1 |
CASA | SIAT 223 K1 | 060 – 073 | Syrian Air Force | 14 |
CASA | SIAT 223 K1 | 074 – 100 | Syrian Air Force, del. as kit | 27 |
Farner | SIAT 223 K1 | 101 – 117 | Syrian Air Force | 17 |
MBB | SIAT 223 M4 | 151 | to D-EFWC ex c/n 051, conv. PFM.3200 engine | – |
Total SIAT 223 Flamingo’s (excl. SIAT 222) | 96 |
5 gedachten over “PH-XKV SIAT 223 A1 Flamingo nieuw type in Nederland”
Wat een goed en uitgebreid gedetailleerd verhaal Berend-Jan, thanks!
Hallo Richard,
Dank je wel voor dit leuke compliment! Wordt gewaardeerd!
Groet,
Berend Jan
verhaal klopt geheel, ik was/ben de instructeur die de eigenaar los heeft gemaakt op deze kist, eigenaar en instructeur hebben beide vliegtuigbouwkunde in delft gestudeerd. rick bakker, teamleider aerostructures ADSE en FI(A) bij VSH
Top story! En ze zal zeker vaker naar NL komen wellicht Teuge. En top werk Rick Bakker! Cheers PH-DTM
Hartelijk dank voor het interessante artikel. Deze Flamingo gaat hopelijk een tweede jeugd tegemoet. Technisch is het toestel degelijker gebouwd dan willekeurig welke Cessna of Piper, kijk bv naar het carrier-proof landingsgestel, of het feit dat dit vliegtuigje van 8.30m doodleuk drie-assige trim heeft, en een 200 PK motor van vóór de oliecrisis, en zelfs dashboard spotlights met lichtdimmer voor wanneer je tegen de zon in vliegt. Commercieel was het door dat alles geen succes, je kon in 1973 waarschijnlijk twee Cessnas kopen voor één Flamingo.
De serie 101 – 117 was voor de Swissair vliegschool, daarom zijn ze ook in Zwitserland gebouwd bij Farner (inmiddels ook Airbus geworden). Van deze 17 vliegen er nog minstens twee in Duitsland prive, en één in Rusland.
In Syrie schijnen er nog een paar luchtwaardig te zijn, maar de meeste hebben de oorlog niet overleefd. In Turkije en Spanje vliegt er ook geen meer. Van de andere drie ex-Spaanse luchtmacht toestellen is de CGK gecrasht (en vermoedelijk gebruikt voor restauratie van mijn CGJ, ik heb de flight manuals van zowel CGJ als CGK gekregen), de CGL staat in Sabadell te wachten op een overhaul, en de CGM staat in het museum van Cuatro Vientos.
De CGJ (nu PH-XKV) is in prima staat en vliegt hopelijk nog twintig jaar, misschien wel als laatste van alle Flamingos.
Groeten uit Fischbachtal,
Joland Boomkamp, eigenaar XKV
PS – het is wel degelijk de bedoeling om vaak naar NL te komen (1.5 hr vanaf EDFE), maar dan meestal Teuge.