Homebuilt

Deense Lancair 235 belandt in Nederland om als PH-BBI afgebouwd te worden

(PH-BBI) Lancair 235

Lelystad Airport, 19 mei 2020 – Bij Air Waterland is in hun nieuwe onderkomen in de Pionier Hangaar op Lelystad Airport een Lancair 235 te vinden. Dit toestel komt uit Denemarken en de bouwer Poul Dam Nielsen uit Haderslev (EKHV) was van plan om ermee als OY-PND te gaan vliegen. Dat kenmerk heeft er ook daadwerkelijk aan de buitenkant opgestaan en op 17 juli 2003 is de registratie OY-PND (c/n 110) ook gereserveerd, maar tot een vliegend toestel is het helaas niet gekomen.

(PH-BBI) Lancair 235

Alleen het identificatieplaatje in de cockpit verraadt momenteel nog de herkomst van het toestel. Inmiddels is Nielsen gestopt met vliegen en heeft zijn toestel, dat naar zijn zeggen voor 99% klaar is, te koop aangeboden.

Dit plaatje in cockpit verraad de herkomst van de Lancair 235

Naar Nederland

De Lancair is daarop begin dit jaar naar Nederland verhuisd en dook op bij een nieuwe eigenaar in Rockanje. Vervolgens is het toestel op Lelystad Airport beland en heeft Marinus Bergsma van Air Waterland besloten om het kistje over te nemen om het luchtwaardig te gaan maken. Een Nederlands kenmerk heeft men daarbij ook al in gedachte, het moet de PH-BBI gaan worden. Dat is de registratie die de eerste Nederlandse eigenaar er al voor had laten reserveren.

(PH-BBI) Lancair 235

De Lancair 235 staat zonder vleugels in de hangaar. Die liggen er los bij. Hoewel het kistje nog niet gevlogen heeft ziet het er aan de binnenkant wel al uit als een gebruikt toestel. De bekleding kan inmiddels wel een sopje gebruiken.

De vleugels van de (PH-BBI) Lancair 235 zijn momenteel niet gemonteerd
De bekleding van de (PH-BBI) Lancair 235 kan een sopje gebruiken

Lancairs in Nederland

De Lancair 235 is voor Nederland een nieuw type. Er vliegen wel nieuwere modellen als de Lancair 320, 360 en Legacy. De Lancair 235 is eigenlijk het eerste model van deze serie homebuilts die begin jaren tachtig door de Amerikaan Lance Neibauer is ontworpen.

(PH-BBI) Lancair 235

Er heeft een tijd lang wel een Lancair 235 in Nederland gevlogen, maar die was Duits geregistreerd. Deze D-ELJA (c/n 1705) was in Duitsland gebouwd en was eigendom van een groep vliegers. Het kistje stond hoofdzakelijk op Rotterdam en is inmiddels verkocht. Op 19 september 2017 is de D-ELJA per trailer naar Duitsland vertrokken.

De D-ELJA Lancair 235 heeft tot 2017 in Nederland gevlogen

Eerste Lancair

Lance Neibauer vond indertijd dat de sportvliegtuigen er maar saai en onaantrekkelijk uitzagen. Hij wilde een toestel maken dat goed en makkelijk vliegt en er bovenal goed uitziet. Hij kocht een oude Cessna 150, haalde de motor en de instrumenten eruit en verkocht het frame weer. Rond de overgebleven onderdelen bouwde hij zijn prototype van de Lancer 200 met de registratie n384L. Vanwege problemen rond het gebruik van de naam ‘Lancer’ werd dit al snel gewijzigd in de Lancair 200. Dit kistje was uitgerust met een Continental O-200 motor van 100 pk (75 kW). Met die Lancair 200 gaf hij met een maximale snelheid van zo’n 160 kts alle vergelijkbare sportkisten van die tijd het nakijken.
In 1968 werd de N384L gedoneerd aan het EAA Museum in Oshkosh. Daar maakt het kistje nu deel uit van de permanente collectie.

Prototype van de Lancair 200 N384L (EAA Museum Oshkosh, 2013)

Neibauer was aanvankelijk helemaal niet van plan om er meer van te bouwen, maar toen hij zijn kistje in 1985 bij de EAA AirVentrute op Oshkosh liet zien, toonden velen belangstelling voor zijn ontwerp. Daarop zegde Neibauer zijn baan op en begon met het verkopen van de Lancair bouwpakketten. Eerst onder de naam Neico Aviation en later als Lancair International Inc.
Na het prototype van de Lancair 200 werden de eerste bouwpakketten uitgerust met een Lycoming O-235 motor van 115 pk (86 kW). Deze versie is iets langer dan de 200 (6,10 m i.p.v. 6,02 m) door toepassing van een andere motor. Dit model is als Lancair 235 verkocht tussen 1985 en 1988. Daarna werd de langere (6,40 m) Lancair 320 geïntroduceerd. Dit toestel had tevens een zwaardere motor (160 pk / 120 kW). In de loop der jaren zijn nog meer varianten verschenen zoals de Lancair 360 en de Lancair Legacy.

Vliegklaar maken

Hoe lang de Deense bouwer met zijn Lancair 235 bezig is geweest weten we niet, maar gezien de tijd waarin het pakket verkrijgbaar was moet het een flink aantal jaren geweest zijn. Het lijkt me lastig om te accepteren dat een bouwproject van een toestel niet afgerond kan worden. Zeker in zo’n vergevorderd stadium als waarin deze Lancair 235 is. Een pleister op de wond is dan wellicht de wetenschap dat dit in andermans handen alsnog gaat gebeuren. Daar gaat het team van Air Waterland voor zorgen!

(PH-BBI) Lancair 235

Geef een reactie