AirShowOld Timers

Kijk eens mama! Zonder handen!

N4937 Bücker Bu.133D-1 Jungmeister “met losse handen”!

Oshkosh EAA AirVenture, juli 2017 – Iedereen heeft het als kind wel eens geprobeerd; fietsen met losse handen. Eerst voorzichtig om te kijken of je stuur niet om zou slaan, daarna met wat meer bravoure. En dan tegen je moeder roepen: “Kijk eens mama! Zonder handen!”. En je moeder dacht daarna gelijk: “Ja… en zo meteen zonder tanden!”.
De airshow pilot David Martin weet zijn publiek aardig te vermaken met zijn Bücker 133D Jungmeister tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in 2017. Ook hij durft het aan zijn voertuig zonder handen te besturen. Alleen hij doet dit ook nog even terwijl hij inverted vliegt! Ik weet niet wat z’n moeder hiervan gedacht zou hebben…

David Martin vliegt inverted met losse handen

Vijf jaar

David Martin is in meerdere opzichten een bijzondere piloot. Niet in de laatste plaats vanwege deze stunt met losse handen, maar ook om zijn bijzondere recordaantal vliegdagen achtereen. Hij heeft het namelijk gepresteerd om tussen 1 januari 2014 en 31 december 2018 iedere dag(!) te vliegen. In totaal vloog hij 1.826 dagen aaneengesloten.

N4937 Bücker Bu.133D-1 Jungmeister

Dat record was geen gemakkelijke klus en dat lukte hem vooral omdat hij in Texas woont waar het bijna altijd VFR-vliegweer is. Ook heeft hij de gelukkige omstandigheid om naast de Jungmeister over nog zes toestellen te beschikken. De meeste vluchten deed hij met zijn Piper Cub, maar ook vloog hij met zijn Beech Baron of met zijn aerobatic kisten, een Mudry CAP-232 en een Extra EA-300. Eigenlijk wilde hij na 1.000 vliegdagen stoppen. Maar het ging goed en zijn dokter vroeg tijdens zijn medische check waarom hij er niet gewoon mee doorging. Na vijf jaar vond hij het welletjes en nieuwjaarsdag 2019 bleef hij voor het eerst na vijf jaar aan de grond.

N4937 Bücker Bu.133D-1 Jungmeister

N4937

De N4937 waar David Martin meer vliegt is een Bücker Bu.133D-1 Jungmeister. Van deze verkorte versie van de Bu.131 Jungmann zijn er lang niet zoveel gebouwd als zijn tweezits-broer. De meeste zijn vanaf 1935 voor de Tweede Wereldoorlog gebouwd. Het toestel bleef echter fascineren en zo werden er nog drie exemplaren gebouwd aan het eind van de jaren zestig door Joseph Blitz Flugzeugbau uit Haunstetten in Duitsland. Deze exemplaren werden aangeduid als Bu.133D-1 en kregen de constructienummers 2001 tot en met 2003 mee. Naderhand heeft deze firma nog zes frames gebouwd (c/n 2004 t/m 20012). Deze werden geassembleerd bij Wolf Hirth in Duitsland en in Zwitserland en Frankrijk.

N4937 Bücker Bu.133D-1 Jungmeister

De N4937 heeft als constructienummer 2003 en is dus de derde bij Blitz gebouwde Bücker. Het bouwjaar van dit toestel is 1971 en het heeft in Duitsland als D-EBHB gevlogen. Dit toestel is uitgerust met een 220 pk (161 kW) sterke Franklin stermotor.

N4937 Bücker Bu.133D-1 Jungmeister

De nieuwgebouwde Bu.133D-1’s zijn gebouwd volgens de oorspronkelijke bouwtekeningen. Alleen de motorbeplating is bij deze serie uitgevoerd in glasvezel. Ook heeft het toestel moderne remmen meegekregen.

N4937 Bücker Bu.133D-1 Jungmeister

Aan de overkant van de Oceaan zijn Bückers redelijk zeldzaam. Zien we ze nog wel regelmatig in met name Duitsland en Zwitserland voorbijkomen, in de VS zie je maar weinig vliegende Bückers, laat staan de weinig gebouwde BU-133 Jungmeister.

N4937 Bücker Bu.133D-1 Jungmeister

Geef een reactie