Veel reclamesleepjes en leuke bezoekers op Teuge

G-BFPS Piper PA-25-235 Pawnee D

Teuge, 30 mei 2020 – Op de zaterdag van het Pinksterweekend werd er vanaf Teuge enthousiast gevlogen met reclamesleepjes. De leukste daarbij was de G-BFPS Piper Pawnee D van CNE Air gevestigd op Breda/Seppe. Dit kistje kwam samen met de PH-WDR Piper Super Cub van Van de Bunte Aviation in formatie vliegen met een logo en tekst van het ‘Freshtival Weekend’ dat gepland was van 29 tot en met 31 mei. Helaas is dit muziekevenement dat zou plaatsvinden in recreatiepark Het Rutbeek in Enschede vanwege de COVID-19 crisis verplaatst naar volgend jaar. De organisatoren wilden evenwel vanuit de lucht laten weten dat zij de bezoekers dit jaar missen.

G-BFPS Piper PA-25-235 Pawnee D samen met de PH-WDR Piper PA-18-150 Super Cub

De G-BFPS was zonder sleep naar Teuge gekomen en werd daar getankt voor een vlucht van z’n drie uur samen met de PH-WDR. Na terugkomst werden beide toestellen opgewacht door de crew op de grond en konden zij hun banner ten noorden van de baan droppen.

G-BFPS Piper PA-25-235 Pawnee D komt binnen voor de bannerdrop

Van CNE Air was ook een busje deze kant op gekomen om te assisteren bij de activiteiten op de grond. De crew legende snel de banners weer gereed voor een tweede vlucht.

De crewbus van CNE Air

Kort nadat er opnieuw getankt was hingen beide kistjes weer in de lucht voor hun tweede missie met dezelfde banners. Aan het einde van de dag is de G-BFPS weer teruggevlogen naar Brabant.

G-BFPS Piper PA-25-235 Pawnee D

De G-BFPS is een Piper PA-25-235 Pawnee D (c/n 25-7856013). De eerste vier cijfers van het constructienummer verklaren het vliegtuigtype (een Piper PA-25) en het bouwjaar (1978). Dit toestel is ontwikkeld voor landbouwdoeleinden. Met dat doel is dit kistje ook op 4 april 1978 afgeleverd in Engeland. De eigenaar werd heel kort Miller Aircraft Hire tot het op 22 juni 1978 in dienst kwam bij Bowker Air Services. Dit dienstverband duurde tot 1988 toen Cranfield Aeronautical Services de eigenaar werd. Van november 1990 tot en met 27 mei 2016 stond het toestel op naam van de Kent Gliding Club en werd de G-BFPS gebruik om zweefvliegtuigen omhoog te slepen.

G-BFPS Piper PA-25-235 Pawnee D

De eerste jaren was het toestel wit met een dikke rode striping over de romp. Bij de Kent Gliding Club was het toestel wit met een bescheiden groen streepje.

G-BFPS Piper PA-25-235 Pawnee D

In mei 2016 werd de Nederlander Chris Neidt de eigenaar. En voegen we zijn eerste voorletter van deze eigenaar samen met de twee eerste letters van zijn achternaam dan is meteen CNE Air verklaard, de onderneming waar Neidt de scepter over zwaait.

G-BFPS Piper PA-25-235 Pawnee D

Bij CNE Air wordt de Piper Pawnee ingezet voor reclameslepen en het slepen van zwevers. Dit bedrijf heeft meerdere Pawnees in de vloot. Kenmerk van de huisstijl van CNE Air zijn de rode en blauwe vleugels. Makkelijk te herkennen. Detail hierbij is dat op de G-BFPS boven de registratie de tekst “CNE Air” links in het blauw staat, net als de kleur van de linkervleugel en rechts in het rood.

G-BFPS Piper PA-25-235 Pawnee D met een rode en een blauwe vleugel

Met de tweede Piper Super Cub PH-ZVC van Van de Bunte Aviation werd boven Deventer gevlogen om Hein te Riele te bedanken. Deze vertrekkende oud-directeur van de plaatselijke VVV werd “de onderkoning van Deventer” genoemd. Hij was kartrekker van evenementen als Deventer op Stelten, de Boekenmarkt en het Dickensfestijn. Hierdoor hebben vele bezoekers Deventer weten te vinden.

PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub gooit de sleepkabel “los”
PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub met het bedankbericht voor Hein te Riele

Een derde reclamesleep die we zagen vertrekken was een huwelijksaanzoek. Voor wie die bestemd was weten we niet. Wel weten we inmiddels dat ze “ja” heeft gezegd!

PH-LPO Reims/Cessna F172M Skyhawk

Optisch grappig werd het toen de PH-LPO zijn sleep op wilde pikken. Gelijk met het starten van de Stemme S 10-V PH-1374 trok de Cessna op.

PH-1374 Stemme S 10-V naast de  PH-LPO Reims/Cessna F172M Skyhawk
PH-1374 Stemme S 10-V naast de PH-LPO Reims/Cessna F172M Skyhawk

Bezoekers

Naast de reclamesleepjes waren er ook nog een aantal bezoekende kisten te zien. De PH-PME bijvoorbeeld. Deze Socata TB-10 Tobago deed een rondje Seppe – Teuge – Ameland – Texel – Seppe.

PH-PME Socata TB-10 Tobago

Vanaf Hilversum arriveerde de PH-3U1. Deze Zenair heeft een paar serieuze toendrawielen gemonteerd. Mocht een landing op een drassige ondergrond noodzakelijk zijn, dan is dat voor dit kistje een fluitje van een cent.

Op Eindhoven hoort de PH-DKF thuis. Oorspronkelijk was Budel (De Kempen) de thuisbasis, getuige de registratie beginnend met “DK”.

PH-DKF Reims/Cessna F172P Skyhawk

Een leuke bezoeker vanaf Rotterdam – The Hague was de PH-PWW. Deze Diamond DA 62 vliegt nog maar kort in Nederland en was voor het eerst op Teuge te bewonderen.

PH-PWW Diamond DA 62
PH-PWW Diamond DA 62

Er waren nog meer bezoekers, onder andere vanaf Lelystad Airport. Hieronder een fotografisch overzicht.

Zwevers

Er stond voldoende thermiek midden op de dag. Daar werd door vele zweefkisten gretig gebruik van gemaakt. Deze werden zowel door de lierwagen omhoog geholpen, maar ook door de Piper PA-18-135 Super Cub PH-KNE van de zweefclub.

Een zwever koppelt net los van de PH-KNE Piper PA-18-135

Parapentes

Er waren nog meer luchtvarenden die gebruik maakten van de goede thermiekomstandigheden. Op een flinke hoogte van naar schatting zo’n 3.000ft passeerden een aantal parapentes. We hebben er in elk geval drie waargenomen. Deze ongemotoriseerde zeilvliegers reisden al cirkelend westwaarts en passeerden daarbij het vliegveld van Teuge.

Belg

De Zweedse Rockwell 690A Turbo Commander is al geruime tijd aanwezig op Teuge. Deze kist werd indertijd gevlogen door Aerodata International Surveys op Antwerpen. Nu lijkt er een nieuwe eigenaar voor de kist te komen. Afgelopen week kreeg het toestel een Belgische registratie. Er staat nu OO-HWK op.

OO-HWK Rockwell 690A Turbo Commander
OO-HWK Rockwell 690A Turbo Commander

Niet gelijk alle sporen van de Zweedse identiteit zijn uitgewist. Op de covers voor de uitlaatpijpen staan nog altijd SE-LZU.

OO-HWK Rockwell 690A Turbo Commander
OO-HWK Rockwell 690A Turbo Commander
OO-HWK Rockwell 690A Turbo Commander met aardig wat vogelflatsen op de staart!
Tot voor kort was het nog de SE-LZU Rockwell 690A Turbo Commander en was de staart nog schoon!

Locals

Dan waren er natuurlijk ook nog de lokaal gebaseerde toestellen die vlogen. Niet alles daarvan hebben we op beeld vastgelegd. De onderstaande toestellen echter wel.

Geef een reactie