BizjetsHelikoptersTwinsWrecks & Relics

Pinksterdrukte in de polder

CS-LTD Cessna 680A Citation Latitude

Lelystad Airport, 1 juni 2020 – Opmerkelijk genoeg bezochten op deze tweede Pinksterdag maar liefst twee bizjet Lelystad Airport. Je zou denken dat het zakelijk vervoer op een dag als deze op een laag pitje zou staan, niet in op Lelystad.
De eerste bezoeker was de CS-LTD. Dit is een Cessna 680A Citation Latitude (c/n 680A-0097) van NetJets. Deze kist deed een “dagrandretourtje” Farnborough (EGLF). Gedurende de dag werd de kist pal aan het hek op het D-platform geparkeerd.
De tweede bizjet was de LX-FPF van Flying Services Luxembourg. Dit betrof een Cessna 525B CitationJet CJ3 (c/n 525B-0505). Een klein hopje voor deze kist. Het toestel deed een retourvlucht vanaf Antwerpen (EBAW).

LX-FPF Cessna 525B CitationJet CJ3

Nog een Belgische bezoeker in de vorm van de OO-STE. Deze helikopter kwam vanaf Grimbergen (EBGB) bij Brussel. Tijdens het verblijf op Lelystad was deze Airbus Helicopters H125 voorzien van een kap die de gehele cabine bedekte. Jammer voor de foto…

OO-STE Airbus Helicopters H125 helaas met een grote kap over de cabine

De OO-STE is van Stephex Stables en heeft als constructienummer 8770. Het toestel is vrij nieuw en is pas in december 2019 afgeleverd.
Stephex Stables is een gerenommeerde Belgische stal voor springruiters, opgericht door Stephan Conter. Deze stal heeft al diverse succesvolle springpaarden voortgebracht. Wie kent er bijvoorbeeld niet het toppaard ‘Coriana van de Klapscheut’!

Opknappertje?

Bij AIS stond een oplegger met de romp van de PH-SAM erop. Op een tweede vrachtwagen lagen de vleugels met motorloze motorgondels. Deze Piper PA-44-180 Seminole (c/n 44-7995150) vliegt al geruime tijd niet meer. Deze kist is op 16 september 2014 vanuit Groningen Airport Eelde overgevlogen naar Maastricht Aachen Airport. Daar heeft deze twin de afgelopen jaren in opslag gelegen bij Aircraft Solutions. Op 21 januari 2015 is er nog een wisseling van eigenaar geweest en uiteindelijk is het toestel op 30 september 2019 verwijderd uit het Nederlandse luchtvaartregister.

PH-SAM Piper PA-44-180 Seminole

Wat de PH-SAM nu bij AIS doet is ons onbekend. Luchtwaardig maken, als onderdelenbron gebruiken, basis voor een flightsimlator of slopen? Opmerkelijk is verder dat AIS in maart 2019 de PH-SAE, ook een Piper Seminole, aan haar vloot toegevoegd. Met dit toestel is evenwel door AIS nooit gevlogen en het toestel is inmiddels ook per 14 januari 2020 uitgeschreven uit het luchtvaartregister. Verder zijn ook de PH-SAC en PH-SAI (Beiden Piper PA-28R-201 Arrow III’s) in bezit van IAS. Ook deze kisten zijn per 14 januari 2020 uitgeschreven. Een verzameling van in totaal vier niet-vliegende Pipers.

Geef een reactie