T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100 bezoekt Lelystad Airport op de valreep

T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100

Lelystad Airport, 4 juni 2020 – Een leuke bizjet deze avond op Lelystad Airport. Voor een overnachting meldde zich de T7-PET. Dit is een Embraer EMB-500 Phenom 100 bizjet geregistreerd in San Marino. Het constructienummer van dit toestel is 50000306 en het bouwjaar is 2012. De kist is in de Amerikaanse fabriek van Embraer in Florida gebouwd.

Nippertje

De Embraer landde net voor sluitingstijd van de luchthaven. Om klokslag 22:00u is het bedtijd in de polder en gaan de lampen uit in de verkeerstoren van Lelystad Airport. De T7-PET zou aanvankelijk om 20:10u landen, mooi op tijd voor de koffie. Dat liep uiteindelijk iets anders.

T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100

De kist was deze dag vanuit Bremen (EDDW) vetrokken naar Barcelona (LEBL) en was vanaf daar later dan gepland weer opgestegen richting Nederland. Het werd een race tegen de klok. Op 40.000ft werd koers gezet naar het noorden met een snelheid rond de 320 kts.

T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100 hangt tussen de dreigende buienwolken op short final

Vanaf de Frans-Belgische grens werd de eindsprint ingezet. Tijdens de daling die daar al begon liep de snelheid nog wat meer op tot 390 kts. Dan moest ook nog aangevlogen worden voor baan 23 waardoor de kist eerst voorbij het veld moest vliegen om boven Zwolle en Kampen in te draaien. Uiteindelijk raakten de wielen om 21:55u het beton van Lelystad Airport. Net voor sluitingstijd.

De gevlogen route van de T7-PET van Barcelona naar Lelystad

San Marino

Een vliegtuig met een registratie uit San Marino en zien we (nog) niet zo vaak in Nederland. Het luchtvaartregister van het door Italië omringde Apennijnenstaatje San Marino groeit sinds 2015 snel. Net als Island Man en Guernsey biedt ook dit land belastingtechnisch gunstige condities aan om hier een vliegtuig onder te brengen. Het voordeel zit hem erin dat bij het importeren van een vliegtuig in San Marino geen belasting betaald hoeft te worden. Een luchtvaartland is San Marino van origine bepaald niet, er ligt alleen een klein veldje genaamd Aviosuperficie di Torraccia met een kort onverhard baantje van nog geen 700 meter.

T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100 is net op tijd binnen

Down under

De Phenom 100 die op Lelystad Airport landde is nog maar kort op het noordelijk halfrond actief. Tot 7 maart 2020 verbleef het namelijk “down under” in Australië als VH-LWZ. De VH-LWZ stond daar sinds 2 augustus 2013 ingeschreven. Daarvoor is het nog kort de N10200 geweest op naam van de Embraer fabriek in Florida.

T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100

In Australië was Revesco Aviation Pty de eigenaar van de VH-LWZ. Via dit bedrijf werd het toestel ingezet voor China Southern West Australian Flying College Pty Ltd. Dit is een vliegschool om Chinese piloten op te leiden en is gevestigd op Jandakot Airport (YPJT) bij Perth.

Te koop

Sinds augustus 2018 stond deze Embraer EMB-500 Phenom 100 te koop. Het toestel werd aangeboden met ruim 3.000 vlieguren op de teller en zo’n 2.500 starts en landingen. De EMB-500 is uitgerust met een mooi Garmin’s G1000 Avionics System met drie Garmin beeldschermen van 12-inch. Verder heeft het toestel luxe lederen fauteuils, airco en is er een toiletje aan boord.

T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100

In 2018 kon er een bod gedaan worden op een kavel van China Southern Airlines met daarin twee Phenoms. Samen met deze VH-LWZ werd ook de VH-FJP (c/n 50000237) aangeboden. De verkoop van de toestellen verliep niet erg vlot. De VH-FJP is pas in oktober 2019 van eigenaar gewisseld en is  toen N468ST geworden. Uiteindelijk is nu dus ook de VH-LWZ verkocht en is het overgeschreven als T7-PET.

T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100

Ferryvlucht

De aflevering van de T7-PET begon op 7 maart 2020 op Perth (YPPH) en leidde via Port Hedland International Airport (YPPD) naar Ngurah Rai International Airport (WADD) op Bali in Indonesië. Vandaar ging het de volgende dag naar Chiang Mai (VTCC) in Thailand. Op de 9e maart vloog de T7-PET door naar Calcutta (VECC) en Mumbai (VABB) in India. Diezelfde dag werd nog koers gezet naar Muscat International Airport (OOMS) in Oman.

T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100

Op 10 maart 2020 vloog de kist door naar Koeweit International Airport (OKBK). Daarna is het via het luchtruim van Irak richting Turkije gevlogen, vermoedelijk naar Sotsji (URSS) in Rusland. Op 13 maart vloog het toestel door van Sotsji naar de luchthaven Vnukovo (UUWW) bij Moskou. Het lijkt erop dat Moskou de nieuwe thuisbasis van deze Embraer is geworden.

T7-PET Embraer EMB-500 Phenom 100

Geef een reactie