Homebuilt

N707MM Lancair Legacy 2000, een supersnelle turbine-homebuilt

N707MM Lancair Legacy 2000 met PT6 conversion

EAA AirVenture, Oshkosh, 2015 & 2017 – Deze Lancair Legacy 2000 is ooit begonnen met een “brave” Continental IO-550 motor van 300 pk. Tenminste als je 300 pk nog braaf noemt voor een supergestroomlijnde lichte tweezits homebuilt!

N707MM Lancair Legacy 2000 met PT6 conversion

Maar het kan gekker moet Mike Patey gedacht hebben en dus heeft hij op zijn N707MM een Pratt & Whitney PT6A-42 turbinemotor geschroefd met een vermogen van maar liefst 850 pk!!! Dit is een motor die ook op een Beech King Air 200 gebruikt wordt, of op een Cessna Caravan of Piper PA-46 Meridian.

N707MM Lancair Legacy 2000 met  PT6 conversion

Met dit toestel doet Patey mee aan air race bij Reno in Nevada. Daarvoor draagt het toestel het racenummer ‘32’.

N707MM Lancair Legacy 2000 met de eigenaar Mike Patey (blauw shirt) bij zijn kist

Ook vliegt Patey er privé mee. Aan het begin moest de verkeersleiding wel even aan het toestel wennen als ze met dit toestel te maken kregen. Vooral aan het vermogen om spersnel te klimmen (8.000ft/min!) was een nieuw fenomeen. Een keer toen de vlieger op 9.000ft zich meldde om op over te gaan op IFR antwoordde de toren “ehh, volgens je transponder zit je op 14.000ft…”. Daarop reageerde Patey met: “negative, passing 16.000ft now!” “Stop climbing and level off at 17.500 ft!” “Roger that!”
Erg hard recht vooruit kan deze Lancair ook. Moeiteloos 372 kts en als het toestel wat lichter is zelfs 382 kts.
Voor de N707MM is een grappige bijnaam bedacht. De kist heet “Turbulance”. Een leuke verwijzing naar de turbinemotor voorop de neus.

N707MM Lancair Legacy in zijn nieuwe kleuren in 2017

Het toestel is gebouwd in 2003 en is op 30 september 2003 ingeschreven. Het constructienummer van dit zelfbouwtoestel is L2K-221.

N707MM Lancair Legacy 2000 met PT6 conversion

In 2015 en 2017 kwamen we de kist tegen tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh. Daar was het een grote blikvanger. De N707MM was in de tussentijd omgespoten. In 2017 maakte de kist reclame voor ‘Best Tugs’ vliegtuigmovers en ‘Grip LockTies’, rubberen herbruikbare tie-wraps.

N707MM Lancair Legacy 2000 met PT6 conversion

3 gedachten over “N707MM Lancair Legacy 2000, een supersnelle turbine-homebuilt

  1. Leuk verhaal! Mike Patey (co-owner van BestTugs) heeft ook nog een ander leuk project gehad: Draco: een PZL Wilga 2000 voorzien van een PT6. Helaas is deze verloren gegaan, maar wellicht leuk om daar nog een post van te maken.

    1. Hallo Niels,

      Dank voor je reactie. Het verhaal van de Wilga is me bekend. Ik heb het toestel alleen zelf niet gezien of gefotografeerd. Dat is voor mij een criterium of ik er een artikeltje aan besteed. Dus helaas… geen Wilga.

      Met vriendelijke groet,

      Berend Jan Floor
      AirOnline.nl

  2. Beest van een machine ! Die Draco was ook een leuk hebbedingejte, hoop dat ie weer gaat vliegen. Dan wel een paar fotos’ nemen natuurlijk 🙂

Geef een reactie