(PH-PWS) Vans RV-3 “landt” op Lelystad Airport om verder afgebouwd te worden

(PH-PWS) Vans RV-3

Lelystad Airport, 13 juni 2020 – De eerste reis van deze Vans RV-3 voerde van Katwoude naar Lelystad Airport. Bouwer Anrold de Brie kon zijn zelfbouwkist niet langer thuis herbergen nu de vleugels eraan gemonteerd moeten worden. En dus “landde” het kistje behoedzaam via de rijplaten van de klassieke Ford Transit autoambulance van collega homebuilder Wim Jansen vandaag voor de eerste maal op een luchthaven.

(PH-PWS) Vans RV-3 op de klassieke Ford Transit van Wim Jansen
Behoedzaam wordt de (PH-PWS) Vans RV-3 uitgeladen
De eerste “landing” van de (PH-PWS) Vans RV-3 op een vliegveld

Met de Vans RV-3 is de Brie al tien jaar bezig. Inmiddels is het toestel voor 90% gereed en wordt het verder afgebouwd op Lelystad Airport. Daarvoor vindt het toestel nu onderdak in de hangaar van Wings over Holland.

Arnold de Brie (l) en Luuk van Hooijdonk (r) van Wings over Holland duwen de (PH-PWS) Vans RV-3 naar zijn nieuwe plek

PH-PWZ

Arnold de Brie is geen onbekende in de zelfbouwwereld. Dit is al zijn vierde toestel! In 1995 werd zijn eerste kist ingeschreven, de PH-PWZ. Dit was eenLancair 360 (c/n 300). In 2004 verkocht hij dit toestel naar België. De nieuwe eigenaar heeft er weinig plezier van gehad. Binnen twee weken maakte die een onfortuinlijke landing vanwege brandstoftekort.

PH-PWZ Lancair 360

Ziekenfonds

De Brie is tandarts en samen met een collega bouwde hij deze kist. Omdat zij beiden indertijd voor hun diensten betaald werden uit het ziekenfonds PWZ (Purmerend-Waterland-Zaanland) vonden zij het een leuke gedacht om hun Lancair als PH-PWZ te registreren. Dat was toch eigenlijk de hoofdfinancier van het toestel! 🙂 Een tweede reden om voor “PWZ” te kiezen was dat dit “lekker bekte” over de radio, “Pappa-Whisky-Zulu”.

PH-PWA

De tweede kist werd een Vans RV-8. Die kist werd in 2002 de PH-PWA en had c/n 80836. De staartwielkist vloog prima, maar er ontstond toch behoefte aan een wat gemoedelijker toestel, zonder staartwiel en waarbij je naast elkaar kunt zitten. En dus werd er een derde project gestart!

PH-PWA Rans RV-8 (Foto: Henk Wadman)

De PH-PWA werd in 2006 naar de UK verkocht. Van de “P” werd een “G” gemaakt. Daar vliegt het toestel nu als G-HPWA.

PH-PWP

De derde kist werd de PH-PWP Vans RV-7A. Het constructienummer van deze kist is 72167 en werd in 2006 ingeschreven. Dit toestel staat nog altijd bij Wings over Holland op Lelystad Airport gebaseerd. Het kistje vliegt regelmatig.

PH-PWP Vans RV-7A

(PH-PWS)

Het bouwersbloed bleef echter stromen en dus werd met de bouw van een RV-3 gestart in 2010. Het kistje is eigenlijk bedoeld als hobbyproject om lekker bezig te kunnen zijn. Alleen als je telkens een beetje doorwerkt komt er een moment dat het toestel klaar is. En dat moment nadert nu.

(PH-PWS) Vans RV-3

De RV-3 zal vermoedelijk de PH-PWS gaan worden. Dan blijft de registratie in de PH-PW.. serie zoals alle andere kisten die de Brie de afgelopen vijfentwintig jaar gebouwd heeft. De “S” van “PWS” staat in dat geval voor “single”, als aanduiding van een eenpersoons vliegtuig.

De (PH-PWS) Vans RV-3 is een éénzitter

De Brie weet eigenlijk nog niet wat hij met een tweede vliegwaardig toestel moet gaan doen. Het is natuurlijk een leuk kistje, maar je kunt er niemand in meenemen. En vliegen met z’n tweeën vindt de Brie uiteindelijk wel leuker. Misschien bevalt het kistje straks prima, maar het zo ook kunnen dat de RV-3 te koop wordt aangeboden als het toestel luchtwaardig is.

(PH-PWS) Vans RV-3

De RV-3 is uitgerust met een Lycoming O-320 motor van 150 pk (111 kW). Dat is een forse motor voor zo’n licht (leeg 340 kg) eenzittertje. Deze zelfde motor wordt bijvoorbeeld ook op grotere vierpersoons sportkisten gebruikt.

De (PH-PWS) Vans RV-3 heeft een Lycoming O-320 motor

In het instrumentenpanel zijn een paar instrumenten opgenomen waaronder uiteraard een radioset. In het midden is een grote vrije ruimte. Daar is plek voor een uitneembare tablet waarop vluchtgegevens geprojecteerd gaan worden.

Het instrumentenpaneel van de (PH-PWS) Vans RV-3

Afbouwen

Wanneer de PH-PWS daadwerkelijk gaat vliegen is nog niet bekend. Wel is het een feit dat de bouwer sinds deze week meer tijd over heeft om met het toestel aan de slag te gaan. Hij heeft namelijk net zijn tandartsenpraktijk op Marken gesloten. Een afweging gezien zijn leeftijd en de benodigde investeringen in deze coronatijd heeft tot dat besluit geleid.
Garantie voor stevig doorbouwen is er bij Wings over Holland niet. Dan komt er iemand lans voor een praatje, dan weer een bakkie doen. Supergezellig natuurlijk, maar voor je het weet is de dag om! 😉

De (PH-PWS) Vans RV-3 staat op zijn nieuwe plekje

Vandaag zaten de vleugels en de staart er nog niet bij. Die zijn wel al klaar en zullen eerdaags ook naar Lelystad Airport overgebracht.

Aan de staart hangt nu nog een fors gewicht om kiepen te voorkomen

Door de relatief zware motor is de romp van de RV-3 een beetje topzwaar. Om te voorkomen dat het kistje voorover duikt is een fors gewicht aan de staart bevestigd tot er meer gewicht aan het toestel toegevoegd is.

 

 

Een gedachte over “(PH-PWS) Vans RV-3 “landt” op Lelystad Airport om verder afgebouwd te worden

Geef een reactie