
Lelystad Airport, 13 juni 2020 – Al vroeg in de ochtend arriveerde vanuit Antwerpen de N790TB. Dit is een Socata TBM-700 met bouwjaar 1999 en constructienummer 148. De kist kwam naar Lelystad vanwege het vertrek van de Embraer bizjet PH-CPI van NextGen Aviation. Die kist was twee dagen hiervoor aangekomen en stond in de hangaar van Dynamic Aviation. Deze ochtend stond de retourvlucht van de PH-CPI naar zijn nieuwe thuisbasis Antwerpen op de planning en daarvoor was de N790TB naar Nederland gevlogen.

Kort voordat de PH-CPI vertrok draaide de N790TB de baan op. Een half uurtje later verliet ook de Phenom 100E de Lelystad CTR.


Opmerkelijk genoeg kwam de Socata tegen het middaguur opnieuw terug vanaf Antwerpen. Over de radio werd gemeld om crew terug te brengen.
Na een korte tijd op het Delta Platform gestaan te hebben ging de turboprop voor de tweede keer naar Antwerpen. Later in de middag is het toestel nog doorgevlogen naar Genk-Zwartberg in België.

Bij vertrek moest de crew beide keren erg wennen aan het principe dat je op Lelystad eerst via de frequentie van ‘Lelystad-Delivery’ toestemming vraagt om de motor te starten alvorens toestemming te krijgen om naar de baan te taxiën. Beide keren werd de TBM-700 gestart zonder voorafgaande klaring.

Bij de tweede keer kreeg de toren helemaal geen contact zodat de auto van airport operations naast het toestel moest gaan staan om duidelijk te maken dat men radiocontact moest maken. Na een excuus mocht men naar het begin van de baan taxiën en kon er gestart worden.


Deze TBM is al sinds 15 oktober 2009 geregistreerd als N790TB. Daarvoor was het de N700TB en vervolgens de N700EV. De kist staat op naam van een trustee genaamd TBM 148 Inc. Trustee, een verwijzing naar het constructienummer.

Tegenwoordig staat deze kist in België gebaseerd. Dat is niet altijd zo geweest. In 2011 kwamen we deze turboprop namelijk tegen in de VS tijdens de EAA AirVenture op Oskosh. De N790TB stond daar op de stand van Daher-Socata om soortgelijke toestellen aan de man te brengen.
