Proefdraaien en proefvliegen op Lelystad Airport

VP-BFL Helibras (Aérospatiale) HB 350B2 Esquilo

Lelystad Airport, 17 juni 2020 – Vandaag mocht de VP-BFL weer eens het daglicht aanschouwen. Deze in Brazilië gebouwde Helibras (Aérospatiale) HB 350B2 Esquilo was al op 27 maart 2020 op Lelystad aangekomen en vrijwel direct bij HeliCentre de hangaar ingegaan voor opslag. Lees HIER meer over de achtergrond van dit toestel.
Vandaag werd in de buitenlucht de nodige TLC aan het toestel gegeven. Diverse panelen waren verwijderd voor onderhoud. Zo was de registratie vandaag niet te lezen omdat die op één van de panelen bij de hoofdrotor staat.

Het paneel waar VP-BFL opstaat was verwijderd

Ook de bescherming om de as die de staartrotor aandrijft was helemaal verwijderd. Leuk om te zien wat daar onder zit en wat normaal aan het oog onttrokken is.

De aandrijfas van de staartrotor lag “open en bloot”

Er werden diverse motortests gedaan. Bijvoorbeeld starten, drie minuten draaien, afzetten en binnen dertig seconden opnieuw starten. Daarbij was de nodige apparatuur met bedrading op het toestel aangesloten om metingen te verrichten. Nu deze schone slaapster weer wakker is gekust is het wellicht ook nabij dat de kist gaat vertrekken.
Op het platform van HeliCentre was het druk, onder andere omdat de VP-BFL daar stond. Hierdoor moest de PH-HCE even “uitwijken” naar het platform van de buren. Snel werd plek gemaakt door een andere helikopter naar binnen te zetten bij HeliCentre waardoor de PH-HCE alsnog een hopje kon maken naar het eigen platform.

PH-HCE Robinson R66 Turbine ging even “gluren bij de buren”

Trusty Rusty

De Mustang “Trusty Rusty” van de Stichting Vroege Vogels mocht vandaag de “roestige” benen even strekken. Na onderhoud in de hangaar van Bogaerds Cord werd een proefvlucht gemaakt door Arie Bogaerds Jr, de vaste jockey van deze Mustang.

PH-JAT North American P-51D Mustang

Na een vlucht boven het noordelijk deel van Flevoland en de Noordoost Polder werd via de Ketelbrug weer naar “Mike” gevlogen om de CTR van Lelystad Airport binnen te vliegen.

De route van de testvlucht van de PH-JAT

Op weg naar punt “X-ray” moest de PH-JAT op 1.500ft blijven. Het (langzamere) helikoptertje dat voor hem vloog moest naar 1.000ft zakken. Even later walste de Mustang op veilige hoogte over de chopper heen.

PH-JAT North American P-51D Mustang

Via een long final van 2 mijl werd behoedzaam geland op baan 05. Bij S3 werd de baan verlaten en ging het toestel terug naar de museumhangaar aan de oostzijde van het veld waar een deel van de luchtwaardige vloot van de Vroege Vogels gestald staat.

PH-JAT North American P-51D Mustang

We werden geattendeerd op de nieuwe houten antennemast op de rug van de Mustang. Deze accessoire ontbrak nog aan de kist. Die modificatie staat “Trusty Rusty” prima!

De PH-JAT hier met zijn nieuwe antennemast…
…en hier nog zonder antennemast

Er staat overigens nog een leuke modificatie aan de PH-JAT op de agenda… Daarover vertellen we later een keer!
Minder geweld, maar evengoed leuk; ook de Piper J3C-65 Cub van de Vroege Vogels was vandaag actief. Het kistje maakte een korte lokale vlucht en daarna werd de dorst van dit puppy-beertje gelest aan de 100LL-pomp.

PH-GEN Piper J-3C-65 Cub

Nu we het toch over antieke vliegtuigen hebben vermelden we ook de D-ENZE. Deze Scheibe SF-23C Sperling staat gestald bij Wings over Holland. Na getankt te hebben maakte deze kist een lokale vlucht langs de zuidkant van de polder.

D-ENZE Scheibe SF-23C Sperling

Geef een reactie