PH-UNC Dassault Falcon 7X, de vliegende “unicorn” van Frank Zweegers

PH-UNC Dassault Falcon 7X

Lelystad Airport,  22 juni 2020 – De Dassault Falcon 7X met constructienummer 135 is overgespoten en wel uit de hangaar van de vliegtuigspuiterij Satys op Lelystad Airport gekomen. Toen het toestel op 26 mei 2020 naar binnen ging droeg het nog de registratie VQ-BNT en de Franse testregistratie F-WWUL. Nu is het de PH-UNC geworden.

PH-UNC Dassault Falcon 7X

Deze kist is in 2011 gebouwd en is vanaf 8 maart 2012 als VQ-BNT operationeel in gebruik genomen. In september 2019 heeft deze Falcon een uitgebreide 1C check gehad bij Dassault in Merignac (F) en kan er wat dat aangaat tot 2027 weer tegenaan.
Deze kist biedt plaats aan acht passagiers en er is zelfs een douche aan boord. Voor het comfort van de passagiers is er highspeed internet aan boord met WiFi.

Zo ziet de indeling van de PH-UNC eruit

Vóór, tijdens en na

We hebben de PH-UNC in diverse stadia kunnen fotograferen, allereest voordat het de spuithal inging. De kist stond al geruime tijd op haar beurt te wachten en werd in die tussentijd ook een paar keer gestart om de motoren op orde te houden.

Voor de metamorfose arriveerde het toestel als VQ-BNT Dassault Falcon 7X (28 maart 2020)

Halverwege het spuitproces is de PH-UNC een keer “kaal” naar buiten gereden. Vanwege werkzaamheden in de spuithal stond de kist korte tijd buiten.

Hier staat de PH-UNC Dassault Falcon 7X geheel kaal buiten (4 juni 2020)

Drie keer dezelfde neus. Vóór, tijdens en na het spuiten.

VQ-BNT Dassault Falcon 7X
(PH-UNC) Dassault Falcon 7X
PH-UNC Dassault Falcon 7X

Tot eind vorige week is er hard aan het toestel gewerkt door Satys. Inmiddels is het toestel vakkundig gespoten en gepoetst naar buiten gekomen.

PH-UNC Dassault Falcon 7X in de spuithal (19 juni 2020)
De PH-UNC Dassault Falcon 7X wordt geheel gepoetst door Satys (19 maart 2020)

Als eerste werden vandaag de brandstoftanks leeggepompt. Een proces dat uitgevoerd moet worden als de kist opnieuw voor de certificering gewogen dient te worden. Voor een goede weight & balance berekening is het exacte gewicht van het toestel noodzakelijk. Met een nieuwe laag verf kan dit gewijzigd zijn.

Er werd een flinke hoeveelheid JetA1 overgepompt uit de tanks van de PH-UNC

ASL – JetNetherlands

De PH-UNC wordt geëxploiteerd door ASL – JetNetherlands. Deze onderneming heeft diverse privévliegtuigen in de vloot. Zij verzorgen het onderhoud en de bemanning voor het toestel. Ook kunnen zij, als de kist niet gebruikt wordt, de Falcon inzetten in de verhuur. Een gebruikelijke constructie die vaker door eigenaren van privévliegtuigen wordt gehanteerd.

PH-UNC Dassault Falcon 7X

De komende dagen worden er nog de nodige maintenancewerkzaamheden aan de PH-UNC uitgevoerd. Daarna zal het toestel zijn nieuwe job aanvangen. Ter bescherming van het toestel is voor het onderhoud de trap tijdelijk bekleed met een oranje bescherming.

Voor het onderhoud is er een oranje bescherming over de vliegtuigtrap gelegd

Wat bij de openstaande deur opvalt is dat het identificatieplaatje van de VQ-BNT nog rechts bij de drempel zit. Deze moet nog gewijzigd worden in PH-UNC. Dat zal ongetwijfeld de komende dagen verzorgd worden.

Op het identificatieplaatje bij de deur staat nog VQ-BNT

Frank Zweegers

De PH-UNC is van Frank Zweegers. Hij is eigenaar van vastgoedonderneming Breevast en de ZBG (Zweegers Beheer Groep). Zweegers is kleinzoon van Piet Zweegers, de oprichter in 1937 van de – inmiddels verkochte – landbouwmachinefabriek P.J. Zweegers & Zoonen. Vier zonen van Piet Zweegers, waaronder Franks vader André hebben dit familiebedrijf verder grootgemaakt. Indertijd had dit bedrijf voor het vijftigjarig bestaan in 1987 een luchtballon varen, de PH-PZG.

Net als het bedrijf van zijn opa en vader heeft ook ZBG raakvlakken met de landbouw. ZBG doet niet alleen in vastgoedontwikkeling en -investering, maar ook in investeringen in landbouw en technologie.

PH-UNC Dassault Falcon 7X

Record toren

Breevast en ZBG kwamen eind januari 2020 nog in het nieuws door de verkoop van de Financietoren in Brussel voor 1,2 miljard Euro aan het Zuid-Koreaanse Meritz Securities. Dit gebouw is met zijn 144 meter hoogte het op één na hoogste gebouw van België. Het was de grootste transactie ooit in België voor een enkel pand. De ondernemingen Breevast en ZBG zijn hierdoor in staat om versneld hun doelstellingen te realiseren op gebied van herontwikkeling van stadswijken en panden in grote steden in de Benelux en de VS.

PH-UNC Dassault Falcon 7X

Unicorn

De registratie PH-UNC staat voor unicorn (éénhoorn). In de staart is een gestileerde unicorn geschilderd.

De unicon in de staart van de PH-UNC Dassault Falcon 7X

Ook de winglets zijn niet vergeten. Daar is ook de unicorn op terug te vinden.

PH-UNC Dassault Falcon 7X met op de winglets ook de unicorn afgebeeld

De eigenaar heeft iets met eenhoorns want ook het 54 meter lange superyacht van Frank Zweegers zo heet “Unicorn”.

Superyacht “Unicorn” van Frank Zweegers (Foto: www.superyachttimes.com)

Dit schip is in 2016 gebouwd door Baglietto in Italië. Het interieur is ontworpen door Francesco Paszkowski. Op de achtersteven van het luxe motorjacht is dezelfde unicorn afgebeeld als nu op de staart van de PH-UNC.

Hetzelfde logo op de achtersteven van de “Unicorn” (Foto: www.superyachttimes.com)

Woon-werkverkeer

Frank Zweegers woont in Monaco. Het hoofdkantoor van Breevast staat in Amsterdam, dat van ZBG in Geldrop. Het zal ons daarom niet verbazen als de PH-UNC regelmatig tussen Nice, Schiphol-Oost en Eindhoven gaat pendelen.

PH-UNC Dassault Falcon 7X

Een route die nu geregeld door de PH-MYX Cessna 650 Citation VII wordt uitgevoerd. De vervanging door deze Dassault Falcon 7X is geen slechte upgrade!

De PH-UNC is de vervanger van de PH-MYX Cessna 650 Citation VII

 

 

2 gedachten over “PH-UNC Dassault Falcon 7X, de vliegende “unicorn” van Frank Zweegers

Geef een reactie