Lelystad Airport, 25 juni 2020 – De vierde Airbus Helicopters H135 voor de ANWB Medical Air Assistance (MAA) is afgeleverd. En dat is al het tweede spiksplinternieuwe toestel dat binnen een maand in ontvangst is genomen.
Kwam op 28 mei 2020 de PH-LLN binnen, vandaag was het de beurt aan de PH-UMC om de route vanaf de fabriek in het Duitse Donauwörth (EDPR) af te leggen naar de Flevopolder.
De PH-UMC heeft constructienummer 2117. Deze kist heeft tijdens het testvliegen bij de fabriek de registratie D-HCBC gedragen. Ook bij deze helikopter is een toepasselijke registratie bedacht. PH-UMC staat voor “Universitair Medisch Centrum”.
De route liep ook nu, net als bij de PH-LLN, via Koblenz Winningen (EDRK). Er werd getankt maar niet bij de lokale Griek op het veld geluncht. De vliegers hadden boterhammen mee gekregen van Airbus. Ook wilde de bemanning het toestel zo snel mogelijk op plaats van bestemming hebben. Met dit zonnige weer is het namelijk knap benauwd in de heli. Er zit geen airco in het toestel, dit vanwege gewichtsbesparing.
Via een long final voor baan 05 werd even na tweeën de gloednieuwe PH-UMC voor de hangaar gezet van de ANWB MAA. Terwijl de champagne werd ingeschonken werd al aan de werkzaamheden begonnen om het toestel inzetbaar te maken.
Kaal
Net als de eerdere drie H135’s is ook de PH-UMC in basaal fluoriderend geel afgeleverd en nog zonder het medisch interieur. De interieurs voor twee nieuwste H135’s komen binnenkort en worden door de Zwitserse firma Bucher Aircraft Interior Solutions geleverd. Als eerste wordt de PH-UMC voorzien, daarna de PH-LLN.
Opleidingstoestel
De PH-LLN wordt sinds aflevering eind mei tijdelijk ingezet voor het trainen van vliegers. Daarvoor staat de kist momenteel gebaseerd op de luchtmachtbasis Volkel. Het is daar makkelijker om instructievluchten uit te voeren dan in de CTR van Lelystad Airport. Het verkeersaanbod kan bij Lelystad grillig zijn waardoor het soms niet mogelijk is om circuitvliegen te oefenen. Om niet tegen die beperking aan te lopen is men uitgeweken naar een ander veld.
Drie van de zes
In oktober 2018 sloot de ANWB MAA een contract af voor de reservering van zes productieplekken voor de H135. Daarvan zijn er nu (naast de eerder geleverde PH-TTR) drie afgeroepen en geleverd (PH-DOC, PH-LLN en PH-UMC). Wanneer een beroep op de overige productieplekken wordt gedaan is niet bekend.
Twee oudere Eurocopter EC135’s (PH-ELP en PH-ULP) staan te koop en worden afgestoten als de PH-LLN en PH-UMC operationeel inzetbaar zijn. De overige twee Eurocopter EC135’s in de vloot (PH-HVB en PH-MAA) zijn qua medisch interieur al geüpgraded en identiek aan de nieuwere H135’s. Ook de cockpit van de PH-MAA is gemoderniseerd. Een aanpassing die bij eerste gelegenheid ook bij de PH-HVB gaat plaatsvinden.
Reservecapaciteit
Met een vloot van zes traumahelikopters (twee Eurocopter EC135’s en vier Airbus Helicopters H135’s) zijn er permanent twee reservetoestellen beschikbaar voor de vier Lifeliner regio’s van de ANWB MAA. Een comfortabel aantal. De reservetoestellen staan stand-by op Lelystad Airport en kunnen vrijwel direct ingezet worden als één van de Lifeliners een technisch probleem krijgt.
Met dit moderne materiaal en in deze aantallen is de ANWB MAA in staat om haar belangrijke taak boven Nederland en een deel van Duitsland voor de komende tijd optimaal uit te blijven voeren.
Vlootoverzicht helikopters ANWB-MAA |
||||
Registratie | Type | C/N | Verklaring registratie | Bijzonderheden |
PH-DOC | Airbus Helicopters H135 | 2095 | “Dokter” | “Lifeliner4” |
PH-ELP | Eurocopter EC135 T2 | 370 | “Help” | For sale |
PH-HOW | Airbus Helicopters H145 | 20082 | “Hulp Over Wadden” | “Medec01/02” |
PH-HVB | Eurocopter EC135 T2+ | 811 | “Hulp Van Boven” | |
PH-LLN | Airbus Helicopters H135 | 2115 | “LifeLiNer” | |
PH-MAA | Eurocopter EC135 T2+ | 532 | “Medical Air Assistance” | |
PH-OOP | Airbus Helicopters H145 | 20063 | “Hoop” | “Medec01/02” |
PH-TTR | Airbus Helicopters H135 | 2041 | “To The Rescue” | |
PH-ULP | Eurocopter EC135 T2 | 376 | “Hulp” | For sale |
PH-UMC | Airbus Helicopters H135 | 2117 | “Universitair Medisch Centrum” |
4 gedachten over “En dat is vier! PH-UMC Airbus Helicopters H135 arriveert bij ANWB MAA”
Waarom staat bij de DOC specifiek Lifeliner 4 vermeld? Deze gaat toch ook mee in roulatie?
Hallo Helifan,
Om een gelijkmatig aantal vlieguren over de toestellen te krijgen is dat wel de bedoeling. Alleen in de praktijk is de PH-DOC vanaf het begin in het noorden als Lifeliner4 actief terwijl andere toestellen wel rouleren.
Groet,
Berend Jan Floor
LL4 heeft contract via Duitse ADAC
Dat was met de PH-MMT. De DOC vliegt alleen voor ANWB MAA.