Rotterdam – The Hague, 26 juni 2017 – De – op Lelystad Airport gebaseerde – luchtvaartonderneming Zeusch Aviation heeft een vierde toestel aan haar vloot turboprops kunnen toevoegen. Men beschikte al over een Beech B200 Super King Air (PH-ZAZ) en een tweetal Beech C90 King Airs (2-MAPZ en 2-ZEUZ).
Ook nu werd weer een Beechcraft model aangeschaft, de N287RA. Dit is een Beech B200 Super King Air uit 1987 (c/n BB-1281).
Ervaren
De N287RA kunnen we een toestel met de nodige ervaring noemen. In 1987 liep deze kist van de band bij Beechcraft. Toen het vorig jaar te koop werd aangeboden had deze twin 13.303 vlieguren op de teller staan. De kist heeft al diverse broodheren gehad, in de VS, Indonesië, Zweden en Canada.
Het huidige kleurenschema (Matterhorn wit met donkerblauwe en goudkleurige striping) stamt uit 2010. Het interieur met negen beige lederen stoelen en bijpassend tapijtje is in 2013 vernieuwd.
N287RA Beech B200 Super King Air – BB-1281 (1987) |
||
Registratie | Datum | Eigenaar |
(PH-ZCZ) | 00-00-2020 | Zeusch Aviation |
N287RA | 15-1-2020 | Eastern Stearman Inc (Trustee), Leesburg VA / Zeusch Aviation |
N287RA | 10-3-2015 | Delta Investment Group Llc, Memphis TN |
C-FAMB | 31-12-2013 | Golosky Services Ltd (G-Sky Aviation) |
C-FAMB | 8-8-2013 | 1431128 Alberta Ltd |
C-FAMB | 30-1-2003 | Air Mikisew Ft McMurray (Contact Air) |
C-FAMB | 10-1-2003 | BBS Aircraft Inc. |
N856TC | 8-11-1999 | Aeroflight Charter Network |
N281WJ | 20-9-1999 | Aeroflight Charter Network |
SE-LMO | 15-12-1998 | Danir Utvecklings AB |
(N281W) | ? | ntu |
PK-HPH | 00-6-1993 | Gatari Air |
(N521FA) | ? | ntu |
N30721 | 00-2-1993 | United Beechcraft |
N30721 | 00-1-1993 | Beechcraft East |
N30721 | 23-8-1888 | First Aviation Services Inc, Teterboro NJ |
N30721 | 00-2-1988 | Beechcraft East |
Ferryvlucht
Al op 15 januari 2020 werd het toestel (via een trustee) overgeschreven naar Zeusch, maar het duurde tot vandaag (26 juni 2020) voordat het toestel daadwerkelijk vanuit de VS naar Nederland werd overgevlogen. Deze overtocht werd uitgevoerd door een tweekoppige crew van het – daarvoor gespecialiseerde – bedrijf AirOps24 Flight Support Services uit Eindhoven.
De N287RA vertrok op 24 juni vanuit West Georgia Regional Airport (KCTJ), even ten westen van Atlanta. De dagen hiervoor had de kist nog een aantal lokale proefvluchten gemaakt.
Na de start werden nog een paar “three-sixties” in de buurt gemaakt, daarna werd de overtocht aanvaard. Het eerste deel van de reis zou voeren naar Bangor (KBGR). Een vlucht van 3:39u.
Gelijk hieropvolgend werd doorgevlogen naar Gander (CYQX) in de provincie Newfoundland in Canada. Er werd nog eens 2:28u vliegtijd in de boeken geschreven die dag. Op Gander werd de nacht doorgebracht.
De volgende ochtend, donderdag 25 juni, zou de oversteek naar IJsland gemaakt worden, het reisdoel was Reykjavik (BIRK). Dit werd de grootste “leg” van de ferryvlucht. Maar liefst 5:47u hing de Beech in de lucht. Meteen een demonstratie van zijn endurance.
Eigenlijk stond de doortocht naar Rotterdam – The Hague ook voor deze dag op de planning. Er werd bij Rotterdam melding gemaakt van een vliegplan met een opgegeven aankomsttijd van 21:30u lokale tijd. Omdat de N287RA pas na 19:00u Nederlandse tijd op Reykjavik landde werd besloten om daar verder een nachtstop te maken en niet door te vliegen naar Nederland.
In de ochtend van 26 juni werd gestart voor het laatste deel van de overtocht, Reykjavik – Rotterdam – The Hague. Op Rotterdam werd volgens het ingediende vliegplan de kist rond 14:00u verwacht.
Bij de oversteek van IJsland naar Engeland had de Beech evenwel te kampen met meer tegenwind dan verwacht. Hierdoor lukte het niet meer om in één keer Rotterdam te halen. Er werd daarom besloten om een tussenlanding op Aberdeen in te lassen.
Afleveringsvlucht N287RA Beech B200 Super King Air – Zeusch Aviation |
|||
Datum | Van | Naar | Vliegtijd |
24-6-2020 | West Georgia Regional Airport (KCJT) | Bangor (KBGR) | 3:39u |
24-6-2020 | Bangor (KBGR) | Gander (CYQX) | 2:28u |
25-6-2020 | Gander (CYQX) | Reykjavik (BIRK) | 5:47u |
26-6-2020 | Reykjavik (BIRK) | Aberdeen (EGPD) | 3:23u |
26-6-2020 | Aberdeen (EGPD) | Rotterdam – The Hague (EHRD) | 1:58u |
Met de nodige vertraging arriveerde de N287RA dan uiteindelijk rond 16:00u boven de luchthaven van Rotterdam. Via een linkerhand circuit werd naar final van baan 24 gedraaid. Na de landing bracht de marshaller het toestel naar zijn parkeerplek op het Foxtrot-platform, naast de hangaar van RAS (Rijnmond Air Services).
Ontvangstcomité
Ter verwelkoming van de nieuwe kist voor Zeusch was de N747GK Cessna 182T Skylane vanuit Lelystad AirPort gekomen. Dit toestel wordt gevlogen door Con Zwinkels, de grondlegger van Zeusch Aviation.
Na de aankomst werd de crew van de Beech hartelijk begroet en konden de eerste ervaringen over de ferrryvlucht gedeeld worden. Daarna werd het toestel in de onderhoudshangaar van RAS gestald. De komende tijd zal het toestel hier onder handen genomen worden. De kist zal onder andere een Nederlandse registratie gaan krijgen. Voor deze Beech is het kenmerk PH-ZCZ gereserveerd.
Fototoestel
Deze Super King Air is al voorzien van een fotoluik. Dat was goed te zien terwijl de N287RA overkwam, net voor de landing. Deze kist kan dus, net als de PH-ZAZ en de 2-MAPZ ingezet worden voor surveyvluchten.
De standplaats van de kist zal uiteindelijk Lelystad Airport worden. Alleen als er (zoals te hopen is) veel internationaal werk voor dit toestel gevonden wordt zal het hier vermoedelijk maar sporadisch in de hangaar van Zeusch te vinden zijn.