Vierde Beech King Air (N287RA) van Zeusch Aviation overgevlogen naar Nederland

N287RA Beech B200 Super King Air

Rotterdam – The Hague, 26 juni 2017 – De – op Lelystad Airport gebaseerde – luchtvaartonderneming Zeusch Aviation heeft een vierde toestel aan haar vloot turboprops kunnen toevoegen. Men beschikte al over een Beech B200 Super King Air (PH-ZAZ) en een tweetal Beech C90 King Airs (2-MAPZ en 2-ZEUZ).

Ook nu werd weer een Beechcraft model aangeschaft, de N287RA. Dit is een Beech B200 Super King Air uit 1987 (c/n BB-1281).

Ervaren

De N287RA kunnen we een toestel met de nodige ervaring noemen. In 1987 liep deze kist van de band bij Beechcraft. Toen het vorig jaar te koop werd aangeboden had deze twin 13.303 vlieguren op de teller staan. De kist heeft al diverse broodheren gehad, in de VS, Indonesië, Zweden en Canada.

N287RA Beech B200 Super King Air
N287RA Beech B200 Super King Air

Het huidige kleurenschema (Matterhorn wit met donkerblauwe en goudkleurige striping) stamt uit 2010. Het interieur met negen beige lederen stoelen en bijpassend tapijtje is in 2013 vernieuwd.

N287RA Beech B200 Super King Air
N287RA Beech B200 Super King Air – BB-1281 (1987)
Registratie Datum Eigenaar
(PH-ZCZ) 00-00-2020 Zeusch Aviation
N287RA 15-1-2020 Eastern Stearman Inc (Trustee), Leesburg VA / Zeusch Aviation
N287RA 10-3-2015 Delta Investment Group Llc, Memphis TN
C-FAMB 31-12-2013 Golosky Services Ltd (G-Sky Aviation)
C-FAMB 8-8-2013 1431128 Alberta Ltd
C-FAMB 30-1-2003 Air Mikisew Ft McMurray (Contact Air)
C-FAMB 10-1-2003 BBS Aircraft Inc.
N856TC 8-11-1999 Aeroflight Charter Network
N281WJ 20-9-1999 Aeroflight Charter Network
SE-LMO 15-12-1998 Danir Utvecklings AB
(N281W) ? ntu
PK-HPH 00-6-1993 Gatari Air
(N521FA) ? ntu
N30721 00-2-1993 United Beechcraft
N30721 00-1-1993 Beechcraft East
N30721 23-8-1888 First Aviation Services Inc, Teterboro NJ
N30721 00-2-1988 Beechcraft East

 

N287RA Beech B200 Super King Air

Ferryvlucht

Al op 15 januari 2020 werd het toestel (via een trustee) overgeschreven naar Zeusch, maar het duurde tot vandaag (26 juni 2020) voordat het toestel daadwerkelijk vanuit de VS naar Nederland werd overgevlogen. Deze overtocht werd uitgevoerd door een tweekoppige crew van het – daarvoor gespecialiseerde – bedrijf AirOps24 Flight Support Services uit Eindhoven.

N287RA Beech B200 Super King Air

De N287RA vertrok op 24 juni vanuit West Georgia Regional Airport (KCTJ), even ten westen van Atlanta. De dagen hiervoor had de kist nog een aantal lokale proefvluchten gemaakt.

N287RA Beech B200 Super King Air

Na de start werden nog een paar “three-sixties” in de buurt gemaakt, daarna werd de overtocht aanvaard. Het eerste deel van de reis zou voeren naar Bangor (KBGR). Een vlucht van 3:39u.

24-6-2020 West Georgia Regional Airport (KCJT) – Bangor (KBGR)

Gelijk hieropvolgend werd doorgevlogen naar Gander (CYQX) in de provincie Newfoundland in Canada. Er werd nog eens 2:28u vliegtijd in de boeken geschreven die dag. Op Gander werd de nacht doorgebracht.

24-6-2020 Bangor (KBGR) – Gander (CYQX)

De volgende ochtend, donderdag 25 juni, zou de oversteek naar IJsland gemaakt worden, het reisdoel was Reykjavik (BIRK). Dit werd de grootste “leg” van de ferryvlucht. Maar liefst 5:47u hing de Beech in de lucht. Meteen een demonstratie van zijn endurance.

25-6-2020 Gander (CYQX) – Reykjavik (BIRK)

Eigenlijk stond de doortocht naar Rotterdam – The Hague ook voor deze dag op de planning. Er werd bij Rotterdam melding gemaakt van een vliegplan met een opgegeven aankomsttijd van 21:30u lokale tijd. Omdat de N287RA pas na 19:00u Nederlandse tijd op Reykjavik landde werd besloten om daar verder een nachtstop te maken en niet door te vliegen naar Nederland.
In de ochtend van 26 juni werd gestart voor het laatste deel van de overtocht, Reykjavik – Rotterdam – The Hague. Op Rotterdam werd volgens het ingediende vliegplan de kist rond 14:00u verwacht.

26-6-2020Reykjavik (BIRK) – Aberdeen (EGPD)

Bij de oversteek van IJsland naar Engeland had de Beech evenwel te kampen met meer tegenwind dan verwacht. Hierdoor lukte het niet meer om in één keer Rotterdam te halen. Er werd daarom besloten om een tussenlanding op Aberdeen in te lassen.

26-6-2020 Aberdeen (EGPD) – Rotterdam – The Hague (EHRD)
Afleveringsvlucht N287RA Beech B200 Super King Air – Zeusch Aviation
Datum Van Naar Vliegtijd
24-6-2020  West Georgia Regional Airport (KCJT) Bangor (KBGR) 3:39u
24-6-2020 Bangor (KBGR) Gander (CYQX) 2:28u
25-6-2020 Gander (CYQX) Reykjavik (BIRK) 5:47u
26-6-2020 Reykjavik (BIRK) Aberdeen (EGPD) 3:23u
26-6-2020 Aberdeen (EGPD) Rotterdam – The Hague (EHRD) 1:58u

 

De twee Pratt & Whitney PT-6 turboprops mochten even uitrusten na de lange overtocht naar Europa

Met de nodige vertraging arriveerde de N287RA dan uiteindelijk rond 16:00u boven de luchthaven van Rotterdam. Via een linkerhand circuit werd naar final van baan 24 gedraaid. Na de landing bracht de marshaller het toestel naar zijn parkeerplek op het Foxtrot-platform, naast de hangaar van RAS (Rijnmond Air Services).

N287RA Beech B200 Super King Air

Ontvangstcomité

Ter verwelkoming van de nieuwe kist voor Zeusch was de N747GK Cessna 182T Skylane vanuit Lelystad AirPort gekomen. Dit toestel wordt gevlogen door Con Zwinkels, de grondlegger van Zeusch Aviation.

N747GK Cessna 182T Skylane ter verwelkoming van de Super King Air

Na de aankomst werd de crew van de Beech hartelijk begroet en konden de eerste ervaringen over de ferrryvlucht gedeeld worden. Daarna werd het toestel in de onderhoudshangaar van RAS gestald. De komende tijd zal het toestel hier onder handen genomen worden. De kist zal onder andere een Nederlandse registratie gaan krijgen. Voor deze Beech is het kenmerk PH-ZCZ gereserveerd.

De crew (midden en rechts) vertelt over de ferryvlucht aan het ontvangstcomité

Fototoestel

Deze Super King Air is al voorzien van een fotoluik. Dat was goed te zien terwijl de N287RA overkwam, net voor de landing. Deze kist kan dus, net als de PH-ZAZ en de 2-MAPZ ingezet worden voor surveyvluchten.

Het fotoluik van de N287RA Beech B200 Super King Air is duidelijk zichtbaar

De standplaats van de kist zal uiteindelijk Lelystad Airport worden. Alleen als er (zoals te hopen is) veel internationaal werk voor dit toestel gevonden wordt zal het hier vermoedelijk maar sporadisch in de hangaar van Zeusch te vinden zijn.

N287RA Beech B200 Super King Air

Geef een reactie