Old TimersSportvliegtuigen

SAAB 91D Safir van Rijksluchtvaartschool terug in Nederland

F-AYLD SAAB 91D Safir

Lelystad Airport, 28 juni 2020 – De voormalige Svenska Aeroplan AB (afgekort SAAB) 91D Safir van de Rijksluchtvaartschool (RLS) verbleef sinds 18 mei 2018 in Frankrijk. De toenmalige PH-RLD werd daar per 1 augustus 2018 ingeschreven als F-AYLD. Aangezien de Nederlandse eigenaar Guus Kieft na een aantal jaar verblijf in Frankrijk terugkeert naar Nederland is nu ook de SAAB Safir weer terug in ons land.

Tot augustus 2018 vloog dit toestel als PH-RLD (Breda/Seppe, 17 juni 2017)

Het toestel stond de jaren voor het Franse verblijf in de hangaar van het Vliegend Museum op Seppe. De eigenaar had Pugny-Chatenod in Frankrijk als woonplaats. Dat ligt grofweg ten zuiden van Genève. Als thuisbasis voor de F-AYLD stond het nabijgelegen Albertville te boek.

F-AYLD SAAB 91D Safir

Vandaag werd het toestel vergezeld door een andere Nederlandse SAAB 91D Safir, de PH-RLB, overgevlogen. Onder andere bij Trier werd een tussenstop gemaakt. Vanaf daar vloog de PH-RLB naar zijn thuisbasis op Breda/Seppe en kwam de F-AYLD naar Lelystad Airport toe.

F-AYLD SAAB 91D Safir

PH- of F-?

Deze SAAB heeft een Frans kenmerk F-AYLD. De Franse registraties beginnend met F-AZ… en tegenwoordig met F-AY… zijn bestemd voor historische vliegtuigen. De Franse registratie is heel bescheiden achter op de romp aangebracht.

De registratie F-AYLD hoort in de serie voor historische vliegtuigen in Frankrijk

De oorspronkelijke registratie PH-RLD is gewoon op de kist blijven staan en is veel prominenter aanwezig. Om de voormalige Nederlandse registratie toch min of meer “buiten dienst te stellen” is de letter “H” aangepast. Daar is onderaan nog een horizontaal streepje bijgekomen zodat het niet meer een bestaande letter is.

De registratie PH-RLD is “buiten dienst gesteld” met een extrastreepje in de “H”

Dat dit verwarrend is bleek ook vandaag. Op het vliegveld van Trier moest men op de toren toch even de papieren van het toestel inzien om te geloven dat het hier om de F-AYLD ging en niet om de PH-RLD.

F-AYLD SAAB 91D Safir

Overigens was vandaag op Flightradar te zien dat het kistje nooit zijn oude Nederlandse identiteit verloochend heeft, er was zowel F-AYLD als PH-RLD op het radarbeeld te zien. Het is de bedoeling dat binnen afzienbare tijd het toestel weer zijn oude kenmerk PH-RLD terugkrijgt. Dat is op het toestel zelf een koud kunstje.

F-AYLD SAAB 91D Safir

Oud lestoestel

Deze SAAB 91D Safir was er een die in 1959 aangeschaft werd door de RLS voor opleiding van verkeersvliegers. Het toestel werd op 16 oktober 1959 fabrieksnieuw ingeschreven en het constructienummer van deze kist is 91.370.

Het typeplaatje van de F-AYLD SAAB 91D Safir onder de staartvleugel

Bij de RLS heeft de PH-RLD tot 9 juli 1982 gevlogen als lestoestel. Samen met de PH-RLS is deze SAAB langer in dienst gebleven dan de andere toestellen bij de RLS. Zelfs toen in 1978 de Beech Bonanza’s al afgeleverd waren aan de RLS werd met deze twee overgebleven toestellen nog getraind in aerobatic-vaardigheden. Vervolgens is de PH-RLD in 1985 naar Woensdrecht verhuisd als sleutelkist bij de Fokker Bedrijfsschool.

F-AYLD SAAB 91D Safir

Gelukkig was er nog een tweede vliegend leven voorbestemd voor de PH-RLD want de registratie werd op 23 februari 1999 weer opgenomen in het register.

Zo zag de PH-RLD er tussen 1999 en 2009 uit (Foto Henk Wadman, Schaffen-Diest 17 augustus 2007)

De RLS-huiskleuren waren evenwel verdwenen. Daarvoor in de plaats was een geelrood kleurenschema gekomen. In 2009 werd de PH-RLD weer overgespoten in zijn oude schooluniform van de RLS.

F-AYLD SAAB 91D Safir

De Safir is een driepersoons toestel. Dat is goed te zie als alle deuren aan de rechterzijde geopend zijn.

Aan deze kant is de derde zitplaats achterin bereikbaar

De cockpit ziet er nog origineel uit, met lekker veel analoge klokken. Toch is het toestel hier en daar met zijn tijd meegegaan. Kijk maar eens naar de ledlampjes in het landingslicht in de vlegel. Die bestonden in 1959 nog niet.

Deze Safir heeft een mooi origineel instrumentenpaneel
Ledverlichting in de vleugel

Naast de registratie zijn ook de overige opschriften zoals de kist in 1959 begon met vliegen op de kist aanwezig. Er staat uiteraard “Rijksluchtvaarschool Holland” op. Ook de grote “D” (van PH-RLD) ontbreekt niet op de staart. Bij de brandstoftank in de vleugel staat dat het kistje houdt van een slok originele 100LL AvGas brandstof.

F-AYLD SAAB 91D Safir
F-AYLD SAAB 91D Safir

Klasgenoten

Op Lelystad Airport staan nog twee SAAB 91D Safirs gebaseerd die bij de RLS gevlogen hebben. De PH-RLA is de eerste. Die kist is luchtwaardig en vliegt zeer regelmatig. Het toestel heeft hetzelfde kleurenschema als de F-AYLD.

De PH-RLA Saab 91D Safir vliegt ook vanaf Lelystad Airport (29 maart 2019)

De andere Safir is de PH-RLN. Die is helaas niet luchtwaardig. Dit voormalige lestoestel maakt deel uit van de museumcollectie van Aviodrome. Dit toestel is op dit moment opgeslagen in de T2-hangaar van het museum en maakt geen deel uit van de permanente collectie. De vleugels zijn op dit moment niet aan de romp bevestigd.

De PH-RLN SAAB 91D Safir vliegt helaas niet meer en staat in het museum opgeslagen (20 augustus 2016)

Onderdak

Kort na aankomst werd de SAAB 91D Safir in één van de privéboxen op Lelystad Airport gestald. Hopelijk zien we deze kist vaak boven de Flevopolder vliegen in de toekomst!

F-AYLD SAAB 91D Safir
De F-AYLD SAAB 91D Safir wordt in zijn nieuwe onderkomen gereden

Geef een reactie