HelikoptersSportvliegtuigenTwins

Klassieke Piper Twin Comanche N8326Y onder de bezoekers op Lelystad Airport

N8326Y Piper PA-30-160 Twin Comanche B

Lelystad Airport, 3 juli 2020 – Een beetje als surprise dook de N8326Y op tussen de hangars van platform Hotel. Dit is een N8326Y Piper PA-30-160 Twin Comanche B met bouwjaar 1967. Deze kist is van Transal Aero Service op Midden-Zeeland. Deze twin heeft een prachtig authentiek kleurenschema. Zo zien we ze graag!

N8326Y Piper PA-30-160 Twin Comanche B

De N8326Y heeft c/n 30-1468 en is één van de 320 exemplaren die in 1967 in Lock Haven bij Piper van de band rolde. De Twin Comanche B was de verlengde zespersoons versie (één raampje extra) van dit model. Als krachtbron heeft deze kist een tweetal Lycoming IO-320-B’s meegekregen, ieder goed voor 160 pk (117 kW).

N8326Y Piper PA-30-160 Twin Comanche B

De N8326Y stond voor de deur bij Rotor&Wings. In de hangaar van dit bedrijf staat ook de enige in Nederland ingeschreven Twin Comanche, de PH-COM uit 1964. Na de start vloog de Twin Comanche naar zijn thuisbasis in Zeeland.

Overige bezoekers

Een andere leuke bezoeker was de PH-ZZR. Dit is een Alpi Aviation Pioneer 300 Kite. Er staan in Nederland momenteel zes Pioneer 300’s ingeschreven (PH-3R6, PH-GUM, PH-NEY, PH-YBM, PH-ZZH en de PH-ZZR). Er zijn van dit type verschillende versies (N, Hawk, Griffon en Kite). De PH-ZZR is een “Kite”, heeft een Rotax 912 ULS motor en is gebouwd in 2015.

PH-ZZR Alpi Aviation Pioneer 300 Kite

De Alpi Aviaton modellen in Nederland komen we niet zo vaak tegen. Dat komt omdat volgens ons het merendeel in Duitsland gebaseerd staat. Op Stadtlohn staan er een aantal en tot 5 februari 2020 stond de PH-ZZR gebaseerd op Kulmbach (EDQK) in het noordoosten van Duitsland. Tegenwoordig hoort het kistje thuis op Rotterdam – the Hague Airport. De PH-ZZR verbleef een paar uurtjes op het veld en is daarna naar Rotterdam teruggevlogen.

PH-ZZR Alpi Aviation Pioneer 300 Kite

Ook vanaf Rotterdam – the Hague bracht de PH-VSY een bezoekje. Deze Piper PA-28-161 Warrior III stond korte tijd voor de toren en vertrok daarna weer naar “Rotjeknor”.

PH-VSY Piper PA-28-161 Warrior II

Bij de brandstofpomp aan de noordzijde van de toren stonden in het gras een tweetal bezoekende kisten geparkeerd. Al een week verblijft op Lelystad Airport de D-EGWO Beech A23 Musketeer. Deze kist stamt uit 1965 en is van een type dat we niet al te vaak meer tegenkomen. Het bevalt kennelijk prima op Lelystad, want het toestel heeft in de tussentijd gevlogen, maar is telkenmale weer teruggekeerd naar de Flevopolder.

D-EGWO Beech A23 Musketeer

Een Cessna met een Letse registratie zien we niet vaak op Lelystad Airport. Alleen als we er een zien is het helaas wel altijd dezelfde… De laatste jaren brengt de YL-MBL Cessna 172S Skyhawk SP gemiddeld één keer per jaar een bezoekje aan Lelystad Airport. Ook dit jaar is het toestel van de partij. Het kistje kwam op 2 juli binnen en werd op het gras geplaatst om het te kunnen verankeren aan de grond ter bescherming van de pittige wind van de laatste dagen.

YL-MBL Cessna 172S Skyhawk SP

Locals

Sinds het instructievliegen weer is toegestaan vliegt men bij de AIS Flightacademy met een helder en zichtbaar protocol. De instructeur en leerling-vlieger dragen beiden tijdens de vlucht een mondkapje. Ook wordt er gevlogen met beschermende handschoentjes. Uiteraard niet comfortabel, maar altijd beter dan ongewenst aan de grond te moeten blijven staan.

 

Geef een reactie