Vans RV-9A Wilksch diesel

De G-RVLC Vans RV-9A met een Wilksch WAM-120 motor is van Mark Wilksch

Sywell, LAA Rally 2018 – De meeste Vans RV-9’s (met neus- of staartwiel) zijn uitgerust met een Lycoming O-320 motor van 160 pk (120 kW). Deze krachtbronnen lopen op AvGas. Maar er is ook een andere optie, een dieselmotor. De Brit Mark Wilksch heeft speciaal een diesel vliegtuitmotor ontwikkeld die toegepast kan worden op niet-gecertificeerde vliegtuigen. In die categorie vallen de zelfbouwtoestellen. De meest populaire motor van zijn hand is de Wilksch WAM-120. Dit is een dieselmotor die 120 pk (89 kW) levert en die op JetA1 loopt. Voor de productie werd Wilksh Aero opgericht.

G-EGBS Vans RV-9A met een Wilksch dieselmotor
G-EGBS Vans RV-9A met een Wilksch dieselmotor

Doorgaans is een dieselmotor zwaarder in gewicht dan een gewone verbrandingsmotor. Dat is bij de Wilksch niet het geval. De motor is zo geconstrueerd dat het gewicht lager is dan dat van de vaker toegepaste Lycoming motoren.
Inmiddels zijn er in Engeland diverse Vans RV-9A’s (de versie met een neuswiel) met deze krachtbron uitgerust. Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan de hoekige vorm van de neus. Deze is wezenlijk anders dan bij de Lycoming-versies.

De ontwerper van de motor heeft zelf ook een Vans RV-9A. Dat is de G-RVLC en natuurlijk is dit kistje ook uitgerust met de Wilksh WAM-120 motor.

G-XSAM Vans RV-9A met een Wilksch dieselmotor

Tijdens de LAA Rally 2018 op Sywell kwamen we ook een Rutan Long Ez tegen, uitgerust met de WAM-120 dieselmotor. Er zijn inmiddels meer type zelfbouwtoestellen die met deze motor vliegen.

Deze G-LEZE Rutan Long Ez heeft ook een Wilksch WAM-120 dieselmotor

Geef een reactie