Zakelijke bezoekers op Lelystad Airport

Een bizjet en een bizprop op bezoek

Lelystad, Airport 6 juli 2020 – Vandaag een tweetal zakelijke bezoekers op Lelystad Airport. Het lijkt erop dat steeds regelmatiger de Europese zakelijke luchtvaart Lelystad Airport weet te vinden. Op zich niet verwonderlijk. Het veld is tegenwoordig dagelijks ruim geopend tussen 07:00 en 22:00u open. Er ligt een mooie lange landingsbaan van 2.700 meter en de Randstad is via de A6 makkelijk te bereiken. De landingsgelden en afhandelingskosten zijn hier prettiger geprijsd dan op Schiphol-Oost. Voordelen alom naar wij dachten!

D-CLAV Embraer EMB 505 Phenom 300

Dr. Clavan?

Dr. Remco Clavan
‘Oost-Europadeskundige’

Vanuit Friedrichshafen (EDNY) arriveerde om 09:30u de D-CLAV. Een vluchtje van een uur en tien minuten.
Je zou kunnen denken dat dit het persoonlijk vervoermiddel is van Dr. Remco Clavan, ‘Oost-Europadeskundige’ uit de jaren tachtig en negentig. Dat is om meerdere redenen niet het geval. Het belangrijkste argument daarbij is wel dat Dr. Clavan niet bestaat en een typetje was, gespeeld door Kees van Kooten in het toenmalige televisieprogramma ‘Keek op de week’. Maar we vonden het te leuk om de herinnering aan deze alles herhalende deskundige niet aan te halen.

D-CLAV

De D-CLAV is een Embraer EMB-505 Phenom 300 en is in 2012 gebouwd. Deze bizjet met constructienummer 50500116 heeft in Brazilië korte tijd als PT-TBM gevlogen. Daarna kwam het naar Europa als M-MDMH. De Phenom kwam terecht in de vloot van Herrenknecht Aviation GmbH.
Op 29 augustus 2017 werd het toestel overgeschreven naar het Duitse luchtvaartregister als D-CLAV.

D-CLAV Embraer EMB 505 Phenom 300

Als operator staat Liebherr Aviation van de Liebherr Group in de boeken. De thuisbasis is het eerdergenoemde Friedrichshafen en de D-CLAV vliegt met callsign “Liebherr3”.

D-CLAV Embraer EMB 505 Phenom 300

Liebherr Aviation

De vloot van Liebherr Aviation bestaat uit 2x een Phenom 300 (D-CLAM, D-CLAV, en D-CLBM), 1x een Phenom 100 (D-ILAP) en 3x een Eclipse (D-ILAC, D-ILAT en D-ILAV). Een jaar geleden (27 juli 2019) zagen we ook al een kistje van Liebherr Aviation in de polder. Toen bracht de EA550 Eclipse D-ILAT een bezoekje. Ook die keer was Friedrichshafen aan de Bodensee de luchthaven van herkomst.

De D-ILAT Eclipse Aviation EA550 Eclipse van Liebherr Aviation van op 25 juli 2019 op bezoek

Familiebedrijf

De Liebherr Group is een groot familiebedrijf met het hoofdkantoor in Bulle in Zwitserland. Naast bijvoorbeeld kranen, graafmachines en koelkasten is deze onderneming ook in de luchtvaart actief middels Liebherr Aerospace. Liebherr Aeropace heeft het hoofdkantoor in Lindenberg, niet ver van de thuisbasis van de D-CLAV. Dit bedrijf produceert onder andere het neuswiel van de Airbus A350XWB, de opklapbare wingtips van de nieuwe Boeing B777X en het aircosysteem van de Chinese Comac C919. Verder heeft men een serviceafdeling om de geproduceerde luchtvaartcomponenten te onderhouden.

D-CLAV Embraer EMB 505 Phenom 300

En wist je dat Liebherr zelfs hotels bezit? In totaal zijn er zes Liebherr hotels verspreid over Ierland, Duitsland en Oostenrijk.

Vertrek

Even voor vieren werden de drie passagiers met een grote VIP-coach geheel coronaproof naar het vliegveld gebracht voor hun retourvlucht. De twee piloten hadden inmiddels het toestel voor vertrek in gereedheid gebracht. Vlot werd ingestapt en de motoren gingen aan.

VIP coach voor coronaproof vervoer
De piloten brachten alvast de D-CLAV Embraer EMB 505 Phenom 300 in ggereedheid

Via baan 23 werd gestart voor de terugvlucht naar Friedrichshafen. Dat was een uurtje vliegen zodat de passagier op tijd thuis waren voor de Bratkartoffeln.

D-CLAV Embraer EMB 505 Phenom 300 in de start
De route van de D-CLAV van Lelystad naar Friedrichshafen

N700VB

Rond 11 uur meldde zich een tweede bezoeker op de radio. Dat was de Socata TBM700 N700VB. Deze turboprop arriveerde vanuit Hamburg (EDDH), een vlucht van een klein uurtje.

N700VB Socata TBM700

De N700VB staat op naam een trustee genaamd Aircraft Guaranty Corporation. Een Amerikaanse zaakwaarnemer in de vorm van een trustee is een gebruikelijke wijze om een Amerikaans geregistreerd toestel buiten de VS te kunnen exploiteren.

N700VB Socata TBM700

Het toestel is in 2002 gebouwd en heeft constructienummer 237. Dit toestel is wel al vaker op Lelystad Airport op bezoek geweest. De N700VB lijkt Hamburg als thuisbasis te hebben.

Het ietwat versleten typeplaatje van de N700VB geeft c/n 237 prijs
N700VB Socata TBM700 tussen de buien door

Ook de N700VB is later in de middag weer vertrokken. Op een hoogte van 19.000ft werd koers gezet naar Hamburg. Ook deze passagiers konden redelijk op tijd hun – naar de plaats van bestemming vernoemde – gekruide gehaktschijf vergezeld van een gefruit uitje in de pan gooien.

De route van de N700VB van Lelystad naar Hamburg

Geef een reactie