Lelystad, Airport 6 juli 2020 – Vandaag een tweetal zakelijke bezoekers op Lelystad Airport. Het lijkt erop dat steeds regelmatiger de Europese zakelijke luchtvaart Lelystad Airport weet te vinden. Op zich niet verwonderlijk. Het veld is tegenwoordig dagelijks ruim geopend tussen 07:00 en 22:00u open. Er ligt een mooie lange landingsbaan van 2.700 meter en de Randstad is via de A6 makkelijk te bereiken. De landingsgelden en afhandelingskosten zijn hier prettiger geprijsd dan op Schiphol-Oost. Voordelen alom naar wij dachten!
Dr. Clavan?
Vanuit Friedrichshafen (EDNY) arriveerde om 09:30u de D-CLAV. Een vluchtje van een uur en tien minuten.
Je zou kunnen denken dat dit het persoonlijk vervoermiddel is van Dr. Remco Clavan, ‘Oost-Europadeskundige’ uit de jaren tachtig en negentig. Dat is om meerdere redenen niet het geval. Het belangrijkste argument daarbij is wel dat Dr. Clavan niet bestaat en een typetje was, gespeeld door Kees van Kooten in het toenmalige televisieprogramma ‘Keek op de week’. Maar we vonden het te leuk om de herinnering aan deze alles herhalende deskundige niet aan te halen.
D-CLAV
De D-CLAV is een Embraer EMB-505 Phenom 300 en is in 2012 gebouwd. Deze bizjet met constructienummer 50500116 heeft in Brazilië korte tijd als PT-TBM gevlogen. Daarna kwam het naar Europa als M-MDMH. De Phenom kwam terecht in de vloot van Herrenknecht Aviation GmbH.
Op 29 augustus 2017 werd het toestel overgeschreven naar het Duitse luchtvaartregister als D-CLAV.
Als operator staat Liebherr Aviation van de Liebherr Group in de boeken. De thuisbasis is het eerdergenoemde Friedrichshafen en de D-CLAV vliegt met callsign “Liebherr3”.
Liebherr Aviation
De vloot van Liebherr Aviation bestaat uit 2x een Phenom 300 (D-CLAM, D-CLAV, en D-CLBM), 1x een Phenom 100 (D-ILAP) en 3x een Eclipse (D-ILAC, D-ILAT en D-ILAV). Een jaar geleden (27 juli 2019) zagen we ook al een kistje van Liebherr Aviation in de polder. Toen bracht de EA550 Eclipse D-ILAT een bezoekje. Ook die keer was Friedrichshafen aan de Bodensee de luchthaven van herkomst.
Familiebedrijf
De Liebherr Group is een groot familiebedrijf met het hoofdkantoor in Bulle in Zwitserland. Naast bijvoorbeeld kranen, graafmachines en koelkasten is deze onderneming ook in de luchtvaart actief middels Liebherr Aerospace. Liebherr Aeropace heeft het hoofdkantoor in Lindenberg, niet ver van de thuisbasis van de D-CLAV. Dit bedrijf produceert onder andere het neuswiel van de Airbus A350XWB, de opklapbare wingtips van de nieuwe Boeing B777X en het aircosysteem van de Chinese Comac C919. Verder heeft men een serviceafdeling om de geproduceerde luchtvaartcomponenten te onderhouden.
En wist je dat Liebherr zelfs hotels bezit? In totaal zijn er zes Liebherr hotels verspreid over Ierland, Duitsland en Oostenrijk.
Vertrek
Even voor vieren werden de drie passagiers met een grote VIP-coach geheel coronaproof naar het vliegveld gebracht voor hun retourvlucht. De twee piloten hadden inmiddels het toestel voor vertrek in gereedheid gebracht. Vlot werd ingestapt en de motoren gingen aan.
Via baan 23 werd gestart voor de terugvlucht naar Friedrichshafen. Dat was een uurtje vliegen zodat de passagier op tijd thuis waren voor de Bratkartoffeln.
N700VB
Rond 11 uur meldde zich een tweede bezoeker op de radio. Dat was de Socata TBM700 N700VB. Deze turboprop arriveerde vanuit Hamburg (EDDH), een vlucht van een klein uurtje.
De N700VB staat op naam een trustee genaamd Aircraft Guaranty Corporation. Een Amerikaanse zaakwaarnemer in de vorm van een trustee is een gebruikelijke wijze om een Amerikaans geregistreerd toestel buiten de VS te kunnen exploiteren.
Het toestel is in 2002 gebouwd en heeft constructienummer 237. Dit toestel is wel al vaker op Lelystad Airport op bezoek geweest. De N700VB lijkt Hamburg als thuisbasis te hebben.
Ook de N700VB is later in de middag weer vertrokken. Op een hoogte van 19.000ft werd koers gezet naar Hamburg. Ook deze passagiers konden redelijk op tijd hun – naar de plaats van bestemming vernoemde – gekruide gehaktschijf vergezeld van een gefruit uitje in de pan gooien.