Roemloos einde op het droge voor de N120FB Grumman G-111 Albatross

N120FB Grumman G-111 Albatross

Fort Pierce-Saint Lucie County Airport (FL), 15 februari 2010 – Met deze Grumman G-111 Albatross is het overduidelijk niet goed afgelopen. Op 5 november 2009 raakte de kist onherstelbaar beschadigd toen het na de start van Fort Pierce-Saint Lucie County Airport in Florida met een motorstoring te kampen kreeg.
Deze Grumman Albatross is in 1953 gebouwd als HU-16D Albatross met constructienummer G-331 en kreeg het USAF serial 51-7243. Het toestel heeft tot 18 oktober 1978 voor de US Coast Guard gevlogen en is toen in opslag geplaatst.

N120FB Grumman G-111 Albatross

In 1980 is het door de Grumman St Augustine Corp. omgebouwd tot civiele Grumman G-111 met het nieuwe registratie N1048G. Vanaf 13 november 1980 kwam deze amfibie in dienst bij Chalks International Airlines uit Miami als N120FB. Deze maatschappij vloog in die tijd lijndiensten met de Grumman Albatross.
Chalks is ter ziele gegaan en per 23 oktober 2007 kwam het toestel in handen van de Albatross Adventures Inc. Trustee. Deze club reviseerde de motoren (twee Curtiss Wright R1820-982C9HE Cyclone, goed voor 1.475 pk / 1.082 kW) en op het moment van de onfortuinlijke dag in november hadden de motoren nog maar 3,1 uur gedraaid. De kist zelf heeft in totaal 3.747 uur gevlogen.

N120FB Grumman G-111 Albatross

De N120FB was voor een speciale ferryvlucht op weg naar Okeechobee County Airport (FL) toen – net nadat de wielen ingetrokken waren – de linker motor er met een paar luide knallen mee ophield. Snel werd deze in vaanstand gezet. Op de overgebleven motor werd geprobeerd hoogte te winnen, maar dat lukte niet. Gevolg was een buiklanding op een toegangsweg van het vliegveld. Daarbij werd een hek en een zandwal geraak. De linkervleugel brak hierbij voor een deel af. De hele vleugelconstructie kwam scheef te staan.

N120FB Grumman G-111 Albatross

Van de drie inzittenden raakte slechts één persoon licht gewond. De andere twee mankeerden niets. De NTSB (National Transportation Safety Board) heeft het voorval destijds onderzocht maar heeft niet kunnen achterhalen waardoor de linker motor defect ging. Ook is er geen duidelijke verklaring gevonden waarom het niet lukte het toestel op één motor in de lucht te houden. De Albatross, nog in de oude Chalks-kleuren, lag er in februari 2010 troosteloos bij…

Geef een reactie