Homebuilt

G-BZHU, zeg niet te snel, ’t is een Piper Cub!

G-BZHU Wag-Aero Sport Trainer

LAA Rally, Sywell, 1 september 2018 – Zeg niet te snel ik weet het wel… Want dit is namelijk géén Piper J3 Cub. Al lijkt dit toestelletje er wel sprekend op. De hier afgebeelde G-BZHU is een Wag-Aero Sport Trainer.
De Wag-Aero Sport Trainer is een zelfgebouwd toestel en is nagenoeg identiek aan de vroegere Piper J3 Cub. Dus de eerste gedacht aan een Piper Cub is niet gek, hadden wij ook eerst… Het bedrijf Wag-Aero is gevestigd in Lyons (Wisconsin) en is opgericht in de zestiger jaren door Dick en Bobbie Wagner. Dit bedrijfje legde zich in de jaren zestig en zeventig toe op het leveren van onderdelen voor de Piper Cub. Men probeerde zelfs de rechten voor de Cub te bemachtigen, maar dat is niet gelukt. Daarop heeft Dick Wagner een set tekeningen gemaakt om zelf een Cub te kunnen vervaardigen. Daarbij werd een betere soort staal gebruikt voor het frame (staal type 4130 i.p.v. 1020) en het trim-mechanisme werd verbeterd. Verder is het toestel identiek aan de oorspronkelijke Piper J3 Cub. Het toestel werd aanvankelijk de ‘CUBy’ genoemd, tegenwoordig wordt het verkocht als ‘Sport Trainer’. De eerste Wag-Aero CUBy van Dick Wagner vloog op 12 maart 1975.

From ‘down under’

De G-BZHU is in 1982 gebouwd en heeft constructienummer AACA/351. Dit toestel is vervaardigd door Darcy Hoffman uit Dunedin in Nieuw-Zeeland. Het toestel heeft een Continental O-200-A motor van 100 pk (75 kW).

G-BZHU Wag-Aero Sport Trainer in de landing op Sywell

In Nieuw-Zeeland vloog dit toestel als ZK-MPH. Als een Nieuw-Zeelands toestel niet in staat is om van de eilanden van Nieuw-Zeeland naar een ander land te vliegen, volstaan alleen de laatste drie letters van de registratie op het toestel. De landenaanduiding “ZK-” hoeft er dan niet op te staan. Voor deze Wag-Aero volstond alleen “MPH’’ in de staart en dat staat er nog steeds op.

G-BZHU Wag-Aero Sport Trainer met “MPH” uit de Nieuw-Zeeland tijd

Op 25 mei 2000 werd dit kistje overgeschreven van Nieuw-Zeeland naar Engeland en werd het de G-BZHU. In de UK is het inmiddels alweer aan zijn zesde baasje toe. We zagen de Cub-replica voorbijkomen tijdens de LAA Rally op Sywell in het najaar van 2018.

Wag-Aero-family

Hierna heeft Wag-Aero meerdere Piper varianten “onder handen” genomen. Zo vliegt er de Wag-Aero (CHUBy CUBy) Sportsman 2+2 gebaseerd op de Piper PA-14 Family Cruiser.

N19PD Wag-Aero Sportsman 2+2 gebaseerd op de Piper PA-14 Family Cruiser

De Wag-Aero CUBy serie is uitgebreid met de Acro Trainer (met clipped wings), de Observer (gebaseerd op de L-4 Grasshopper) en de Super Sport die structureel gemodificeerd is en een 150 pk sterke motor heeft.

G-DTUG Wag-Aero Super Sport gebaseerd op de Piper J-3 Cub
G-CUBW Wag-Aero Wag-Aero Acro Trainer eveneens gebaseerd op de Piper J-3 Cub

Tot slot de Wag Aero Wag-a-Bond. Die is gebaseerd op de Piper PA-17/PA-15 Vagabond.

G-WAGA Wag-Aero Wag-A-Bond gebaseerd op de PA-15/PA-17 Vagabond

Wag-Aero is inmiddels zeer succesvol met de verkoop van de tekeningen en kits. Er zijn al zo’n 7.000 sets over de toonbank gegaan.

Geef een reactie