PH-MIR Kubicek BB26Z maakt lesvaartje vanuit Amersfoort

PH-MIR Kubicek BB26Z

Amersfoort, 15 juli 2020 – Nu de ballonvaarders in Nederland gelukkig weer (met inachtneming van de afgesproken protocollen) mogen varen vonden we het tijd om weer eens op “ballonnenjacht” te gaan. Grootste kans van slagen leek ons de regio Amersfoort.
We reisden af naar de Kaliumweg in Amersfoort. Hier ligt een prachtig opstijgveldje. Dit terrein ligt in een vriendelijke omgeving met een paar horecazaken. Dat zou je niet direct in deze “industriewijk” verwachten. Ook werd het veldje gebruikt door frisbee-fanaten en bootcampers. Al met al gezellige bedrijvigheid.
De bedrijvigheid op gebied van heteluchtballonnen bleef beperkt tot één enkel exemplaar, de PH-MIR. Deze ballon is een Kubicek BB26Z uit de stal van Wiegers Ballonvaarten uit Soest.

PH-MIR Kubicek BB26Z

De PH-MIR is een relatief klein ballonnetje van 2.600m3 (90.000 Cu/ft). De PH-MIR is in februari 2018 gebouwd en draagt constructienummer 1430. De ballon voert reclame voor ‘Inkstation’, een regionaal bedrijf op gebied van alles wat met printen, kantoorartikelen en aanverwante zaken te maken heeft.

Het identificatieplaatje van de PH-MIR Kubicek BB26Z

Deze avond stond voor de PH-MIR een lesvaart op het programma. Twee man crew, de PuT (Pilot under Training) en de FI (Flight Instructor) waren aanwezig. De PuT had inmiddels al twintig lesvaarten achter de rug. Het opbouwen van de ballon verliep daardoor vlot met de nodige ervaring. Die komt er wel! 🙂

Fotoverslag van de start van de vaart

De PH-MIR is relatief compact en past in deze speciaal bestickerde aanhanger.
Na het opbouwen van de mand volgt eerst de brandertest.
Ondertussen wordt de enveloppe al uit de zak gehaald en in de vaarrichting “uitgelopen”.
Dan kan het mandje “plat” om de ballon aan te koppelen.
Vervolgens wordt de enveloppe uitgespreid. Uittrekken bij “de bovenste van de onderste” om in ballontermen te blijven… 😉
De ventilator kan aan, het vullen met koude lucht begint.
Aan de bovenkant wordt de parachute met klittenband bevestigd. Later wordt dit weer losgetrokken en blijft de parachute door de druk van de warme lucht op zijn plaats.
De ballon begint al aardig te vullen met koude lucht.
Tijd voor inspectie van de enveloppe aan de binnenkant. Geen gaten? Lopen alle touwen goed door de katrollen?
En passant wordt een stuk boom uit de enveloppe gehaald. Overblijfsel van de laatste landing vermoedelijk…
Als de parachute voor het grootste deel van de grond is wordt het tijd om de lucht te gaan verwarmen.
De vlam gaat erin!
Even later staat de ballon netjes overeind.
Nu nog even doorstoken tot er voldoende lift is.
De quick-release kan los en de vaart is begonnen.
Rustig klimt de PH-MIR boven het opstijgveld uit voor de lesvaart.

Geef een reactie