Twins

SE-KKK Beech B60 Duke arriveert via bijzondere nadering op Lelystad Airport

SE-KKK Beech B60 Duke

Lelystad Airport, 18 juli 2020 – De controller op de toren had zich deze ochtend vast iets anders voorgesteld. Het was mooi rustig vliegweer, alle ingrediënten voor een mooie rustige ochtend op de toren waarbij het vliegverkeer in geordende banen zou lopen, leken aanwezig.
De ochtend verliep op een gegeven moment even iets anders dan gepland. Tegen 09:30u lokale tijd was via Flightradar te zien dat een Beech B60 Duke richting Lelystad Airport vloog. Het bleek om de SE-KKK te gaan en het toestel kwam vanuit Boedapest in Hongarije. Dat zag de verkeersleider op de toren ook op zijn scherm.

De route van de SE-KKK van Boedapest naar Lelystad Airport

Te hoogte van Harderwijk vloog het toestel nog op 3.000ft hoogte en daalde verder richting het punt Bravo. De verkeersleider attendeerde het vertrekkende verkeer dat via Bravo vloog dat zij tegenovergesteld verkeer tegen zouden komen dalend vanaf 3.000ft en dat de toren daar niet mee in contact stond. Tot drie keer aan toe riep de toren het toestel op, maar de SE-KKK antwoordde niet.
Pas boven het veld kwam de SE-KKK op de radio. De vlieger riep op en zei verontschuldigend dat hij niet eerder contact had kunnen leggen. Daarop meldde de toren dat het zonder contact niet is toegestaan om gecontroleerd luchtruim (de CTR van Lelystad) binnen te vliegen. Na nog een keer sorry van de piloot wilde hij via overhead naar downwind vliegen om te landen op baan 22 (terwijl het toch echt baan 23 is…). Dat was te kort door de bocht voor de toren en niet veilig in verband met het overige vliegverkeer in de CTR. De SE-KKK werd daarop gesommeerd om zuidwaarts te vliegen, de CTR uit.

Detail van het laatste deel van de vlucht van de SE-KKK naar Lelystad, bepaald geen standaard “Mike-approach”

De toren vroeg daarop of de piloot een naderingskaart van Lelystad aan boord had, dat werd bevestigend beantwoord. De SE-KKK kreeg daarop de opdracht koers te zetten richting 340 (naar het IJsselmeer). Even later zei de vlieger dat hij wel naar downwind zou draaien om te landen. Daarop verzocht de toren de piloot vriendelijk, doch ondubbelzinnig dringend, de instructies van de verkeersleiding op te volgen en door te vliegen.
Er werd gevraagd of de stad Lelystad in beeld was. Dat was het geval. Daar moest de vlieger omheen om dan via Mike de CTR binnen te komen. Op dat moment kwam de Hongaarse aap uit de mouw, punt Mike was niet bekend, de vlieger was niet bekend met de situatie rond Lelystad.
De controller greep daarop in en dirigeerde het toestel in een wijde boog over Lelystad heen richting baan 23. Toen de vlieger de baan eenmaal in beeld had mocht hij landen. De uitrol was lang, pas bij S7, aan het eind van de 2.700 meter lange baan, ging de twin de baan af. Daarna werd verzocht de follow-me te volgen naar het Delta-platform voor de toren.

De SE-KKK Beech B60 Duke mocht voor de toren parkeren

Duur?

Het mag niet verwonderlijk zijn dat er een ernstig woordje met de vlieger is gesproken. We hebben ook de luchtvaartpolitie te plaatste gezien. De gesprekken waren dermate indringend dat de geplande terugvlucht nog niet is aangevangen. De luchthaven werd per taxi en niet per vliegtuig verlaten. Het kan goed dat de kosten van de vlucht van Boedapest naar Lelystad na al deze perikelen fors hoger uitvallen dan het reguliere landingsgeld.

Beech B60 Duke

Ondanks de beroerde wijze van aankomst is de SE-KKK natuurlijk wel een zeer interessant toestel. Van de Beech B60 Duke twin zijn er 350 gebouwd. Daarvoor is de Beech 60 (125 stuks) en de Beech A60 (121 stuks) gebouwd. Tussen 1968 en 1983 zijn er in totaal 596 Dukes van de band gerold.
In Europa is de Beech Duke een zeldzaamheid. Er hebben er nooit veel gevlogen en dat aantal is de laatste jaren alleen maar minder geworden. De twee AvGas slurpende Lycoming TIO-541-E1C4 turbocharged zescilinders van ieder 380 pk (280 kW) zullen daar ook aan bijgedragen hebben.

De SE-KKK Beech B60 Duke stamt uit 1975

Deze SE-KKK stamt uit 1975 en heeft als constructienummer P-330. In de Verenigde Staten heeft deze Beech als N6033S gevlogen. Op 14 september 1989 is deze kist door Sky Drivers AB geïmporteerd naar Zweden en is de registratie SE-KKK opgespeld. Per 31 mei 1994 kwam het toestel op naam te staan van Contman Business AB uit Stockholm. Daarna is het toestel in Poolse handen gekomen, dat was op 31 mei 2013. De kist stond op naam van Grafprom Aviation Spólka Zograniczona Odpowiedzialnoscia. Rond deze tijd is het toestel zijn standaard rood-witte fabriekskleurenschema kwijtgeraakt en vliegt de kist met zijn huidige kleuren rond.
Het lijkt erop dat daarna de SE-KKK naar Hongarije is verhuisd, in elk geval de laatste twee jaar. De huidige eigenaar vertrok ermee vandaag vanuit de regio Boedapest.

3 gedachten over “SE-KKK Beech B60 Duke arriveert via bijzondere nadering op Lelystad Airport

  1. “Het kan goed dat de kosten van de vlucht van Boedapest naar Lelystad naar al deze perikelen etc”…..”naar” al deze perikelen ?? of…..”na” deze perikelen….

Geef een reactie