Lelystad Airport, 19 juli 2020 – De Noordzee Vliegclub uit Oostende bracht vandaag een bezoek aan Lelystad Airport. Niet minder dan vier toestellen waren vanaf Oostende vertrokken. Zij kwamen met kleine tussenposes binnen op Lelystad Airport.
Als eerste liet zich het grootste en snelste toestel van de “armada” zien. Dit was de N5346J Cessna 340A. Deze Cessna 340A uit 1977 is weliswaar geen vaste clubkist van de Noordzee Vliegclub, maar het toestel hoorde wel degelijk bij het gezelschap.
De volgende kist die zich meldde was de OO-NZC. Dit is een Cessna 172S Skyhawk SP met een mooi Garmin G1000 instrumentarium. Voeg daarbij de 180 pk (132 kW) sterke motor die deze versie heeft en je hebt hier een prima reisvliegtuigje.
De derde kist op final van 23 was de OO-NZV. Ook dit is een clubkist en wel een Robin DR400/135cdi Ecoflyer. Deze Robin is voorzien van een dieselmotor.
De vierde en gelijk ook leukste kist die op bezoek kwam was de OO-NZD. Het was voor het eerst dat we dit type zagen. En volgens ons was dit ook de eerste keer dat dit type Lelystad Airport bezocht. Het is een Sonaca S200. Dit opleidingstoestelletje wordt gebouwd in België en wordt momenteel redelijk verkocht aan een aantal vliegscholen/clubs. De OO-NZD heeft constructienummer 006 en stamt uit 2019. Inmiddels zijn er zo’n twintig van deze kistjes gebouwd, hoofdzakelijk voor de Belgische markt.
De Sonaca S200 in ontwikkeld uit de Zuid-Afrikaanse Sling 2 die door The Airplane Factory (TAF) als zelfbouwkist op de markt wordt gebracht. Bij Sonaca hebben ze hier naar eigen zeggen zo’n 80% aan structurele veranderingen in aangebracht. Deze aangepaste versie wordt dus niet als homebuilt maar als fabrieksgebouwd toestel kant en klaar verkocht.
De vier bezoekende kisten werden één voor één naast elkaar op het Delta-platform gestald. Alle inzittenden wachtten tot de de laatste clubleden ook uitgestapt waren en daarna ging men naar café-restaurant Luchthaven Lelystad.
Ook stond nog een bezoekje aan het museum Aviodrome op de planning. Tegen het einde van de middag gingen de kisten weer huiswaarts.
SE-KKK weer vertrokken
Even na het middaguur is de SE-KKK Beech B60 Duke weer vertrokken. Dit toestel was de dag hiervoor op een wat ongelukkige manier door het luchtruim van Lelystad Airport gegaan.
Een ongepland nachtje in Nederland bracht inzicht. De twee inzittenden zijn deze dag met een extra passagier op de rechter stoel vertrokken. Deze keer had de benamming zich in de materie ingelezen en wist men wat een “Bravo-departure” inhield.
Om terug te vliegen naar Hongarije, de thuisbasis van deze kist, moesten nog wat liters AvGas getankt worden. Bij de pomp viel op dat je best lenig moet zijn om in de Duke te klimmen. Het voetensteuntje, dat gelijk met het landingsgestel inklapt, miste het horizontale deel waar je met de voet op kunt staan. Hierdoor moest eerst op de vleugel gestapt worden om daarna de kist te kunnen betreden.
Na het tanken ging men er snel van door. Zo snel zelfs dat de tanktransactie nog niet helemaal afgehandeld was. Terwijl de rechtermotor al stond warm te draaien werd aan de linkerkant de deur nog even open gedaan om de creditcard ter hand te stellen.
Na de gebruikelijke run-up ging het gas erop. De kist kwam in beweging en toen de vleugels voldoende lift hadden hief de kist zichtzelf van het polderbeton. Enige vorm van rotatie was niet te zien.
Toen de wielen los waren werden deze ook al snel opgeborgen. Vervolgens klom de SE-KKK rustig uit om via Bravo de CTR te verlaten. De reis ging naar Tököl Airport (LHTL) in Hongarije. Dit ligt vlak bij Boedapest en was ook de plaats van herkomst de dag hiervoor.