Het goudgele strand van Ameland

Met de PH-SKC Reims/Cessna F172N Skyhawk II naar Ameland

Ameland, 20 juli 2020 – Na veertig jaar vonden we het wel eens tijd worden. Sinds ik me bezighoud met de luchtvaart heb ik al veel Nederlandse vliegvelden bezocht. Maar niet allemaal! Ameland (EHAL) stond sinds 1980 op mijn “to do list”. Na vandaag kan ik dat veld afvinken.

Vliegveld Ameland

Met de PH-SKC was de vaste vliegende equipe van AirOnline.nl op pad gegaan. Piloot Hans, waarnemer Luc en ondergetekende als fotograaf. Een mooi vluchtje via het Gooi, de punt van de Flevopolder, via het IJsselmeer richting Harlingen. Vanaf daar langs de aangegeven corridor richting Ameland gevlogen.

De nadering van Ameland via de corridor

Via de westkant van het eiland kon naar downwind gevlogen worden voor baan 27. De wind stond redelijk op de kop van de baan en moeiteloos wist Hans de Cessna op de 850 meter lange grasbaan van Ameland te zetten. Na de landing konden we parkeren tussen een aantal bezoekende kisten.

De westpunt van Ameland
Op downwind voor baan 27

De eerste kist die deugd deed was de D-EUGD. Dikwijls zien we deze Cessna 172H Skyhawk op Lelystad Airport. Daar hoort het kistje ook thuis. De eigenaar was er lekker mee op pad en zat bij een strandtent te genieten van het zomerse weer.

D-EUGD Cessna 172H Skyhawk

Tweede opmerkelijke bezoekers was de G-BIHD. Deze Robin was de dag ervoor al aangekomen en vertrok later op de middag. Het lijkt erop dat dit toestel in Duitsland thuishoort op Goch-Asperden (EDLG).

G-BIHD Robin DR-400-160 Chevalier

Twee Nederlandse bezoekers waren de PH-TDR, een Tecnam vanaf Hoogeveen en de PH-2X3, een TL Ultralight Condor, die vanaf Drachten was komen aanvliegen.

PH-TDR Tecnam P92-J Echo
PH-2X3 TL Ultralight TL-232 Condor

Gebaseerde toestellen

Het vliegveldje van Ameland beschikt over één hangaar. Hierin is tevens een klein eettentje in gevestigd voor passanten.

De hangaar op vliegveld Ameland

In de hangaar op Ameland stonden twee vliegtuigen. Beide kunnen we gerust klassiekers noemen. Op Ameland staat de D-EHUF gebaseerd. Dit is een redelijk zeldzame Cessna 175A Skylark uit 1959. De kist was juist vorige week overgevlogen uit Nuremberg (EDPW) na onderhoud. Deze Duitse kist is van een Nederlandse eigenaar.

D-EHUF Cessna 175A Skylark

De andere klassieker was de N3651V Cessna 140. Dit toestel is in 1948 gebouwd. Voorheen stond deze gepolijste kist op Hilversum gebaseerd. Toen had het ook kleine wieltjes opgesloten in elegante slofjes. Die sloffen zijn inmiddels verdwenen en hebben plaats gemaakt voor stoere “met je poten in de klei” ballonbanden.

N3651V Cessna 140

De rondvluchten boven Ameland en de Waddenzee worden verzorgd door de PH-JBB. Deze Cessna 172 is van Tom van der Meulen uit Oostwold. Afwisselend en afhankelijk van de benodigde capaciteit staan één of meerdere kisten van dit vliegbedrijf op Ameland gebaseerd.

PH-JBB Reims/Cessna F172M Skyhawk voor de rondvluchten

Later in de middag was nog de PH-BAE binnengekomen. Dit is een Aquila A211 van Breda Air Services. Het toestel kwam vanuit Breda/Seppe aangevlogen.

PH-BAE Aquila A211

Fietstochtje

Tussen de bedrijven door hebben we een paar fietsen gehuurd en hebben een kleine 29 km, van de in totaal 100 km, Amelands fietspad verkend. Mooie natuur, leuke plaatsjes. Regelmatig passeer je een nette strandtent of een restaurantje waar een verfrissinkje te scoren valt.

Op de fiets! (Foto: Hans Bergsma)
Oer Hollands plaatje bij de vuurtoren van Ameland

Tegen zessen vonden we het welletjes. Ondanks dat de havenmeester ons over de radio probeerde te overtuigen dat we terug moesten keren voor een koud biertje zijn we toch gestart. Tussen de vele hazen door, die op dit veld “gelegerd” zijn, kozen ook wij het hazenpad. Na een uurtje vliegen zijn we weer op Hilversum aangekomen en na een gefrituurd culinair spektakel konden we gedrieën terugkijken op een bijzonder geslaagde en relaxte dag!

Mooie gespiegelde wolken op de terugweg boven de Waddenzee

Goudgele strand

Oh ja, en hoe zat het nou met dat goudgele strand van Ameland? Dat was een liedje van Johnny & Rijk. Het refrein ging zo:

Op het goudgele strand van Ameland,
tu-buu-buu-buu-buu-buu,
vloog jouw mooi rieten rokje in de brand,
tu-buu-buu-buu-buu-buu.
Ik dacht dat mijn hart het in vlam had gezet,
maar ‘t kwam door de peuk van een cigaret.