PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102 doormidden gezaagd

PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102

Lelystad Airport, 22 juli 2020 – Vandaag werd de PH-LCI doormidden gezaagd. De PH-LCI is een British Aerospace Jetstream series 3102 en is gebouwd in 1986. Deze kist kwam per 21 september 2012 op naam van AIS Airlines te staan. Tot 30 september 2013 vloog AIS ermee als G-OAKI, daarna werd deze kist overgeschreven naar Nederland als PH-LCI.

Levensloop van de BAe Jetstream Series 3102 (c/n 718)
Van Tot Registratie Type Gebruiker / opmerking
29-aug-86 G-31-718 Jetstream 3101 First Flight
18-nov-86 apr-89 N417MX Jetstream 3101 Eastern Metro Express
apr-89 feb-90 N417MX Jetstream 3101 Chaparral Airlines
feb-90 20-aug-91 N417MX Jetstream 3101 Jetstream International Airlines
20-aug-91 5-mei-92 N417MX Jetstream 3101 British Aerospace Inc.
5-mei-92 2-jul-92 G-OAKI Jetstream 3102 British Aerospace Regional Aircraft
2-jul-92 3-jun-99 G-OAKI Jetstream 3102 Air Kilroe
3-jun-99 23-aug-92 SX-BSR Jetstream 3102 Airfan Enterprises-Bellavia
23-aug-92 27-feb-05 SX-BSR Jetstream 3102 Hellas Wings
27-feb-05 26-nov-08 SX-BSR Jetstream 3102 Aviator Airways
26-nov-08 21-sep-12 G-OAKI Jetstream 3102 Jetstream Executive Travel
21-sep-12 30-sep-13 G-OAKI Jetstream 3102 AIS Airlines
30-sep-13 27-jun-17 PH-LCI Jetstream 3102 AIS Airlines
22-jul-20 PH-LCI Jetstream 3102 Broken up for display Amsterdam

 

Erg lang heeft AIS niet operationeel met dit toestel gevlogen. De PH-LCI is een Jetstream 3100. De overige toestellen in de vloot van AIS zijn Jetstream 3200’s. Deze onderscheiden zich met name door een hoger startgewicht, 7.350 kg in plaats van 6.600 kg.

PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102

Ieder land waar de Jetstream indertijd verkocht werd kreeg een uniek typenummer vanwege de aparte regels en richtlijnen van lokale autoriteiten. Deze typeaanduidingen bestaan er voor de Jetstream 3100:

  • 3101 FAA (Verenigde Staten)
  • 3102 CAA (Groot Britannië)
  • 3103 LBA (Duitsland)
  • 3107 D of A (Australië)
  • 3108 RLD (Nederland)
  • 3109 RAI (Italië)
  • 3110 LFV (Zweden)
  • 3112 TCAG (Canada)
  • 3116 FOCA (Zwitserland)

Omdat de PH-LCI (c/n 718) een Jetstream 3102 is, valt hieruit af te leiden dat de kist voldoet aan de Britse richtlijnen die destijds golden. Opmerkelijk genoeg is de kist voor de Amerikaanse markt gebouwd en werd het toestel in 1986 als Jetstream 3101 in het Amerikaanse register ingeschreven. In Engeland werd dit in 1992 gewijzigd naar 3102.

PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102

Nadat AIS de kist in dienst heeft genomen is er in elk geval tot rond 2015 mee gevlogen. In die tijd hebben we het toestel bij onderhoud in de hangaar op Lelystad Airport bij AIS kunnen fotograferen.

PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102 toen het toestel nog operationeel was (Lelystad, 19 december 2015)

In september 2017 troffen we de kist weer aan, nu buiten bij de hangaar van AIS. Toen was de kist al uitgeschreven en diverse onderdelen waren toen verdwenen. Er zaten op dat moment ook al geen motoren meer aan.

PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102 was op 23 september 2017 al gekannibaliseerd
Het toestel is van binnen helemaal kaal

Nu in juli 2020 is er weer beweging in het toestel gekomen. Niet dat de kist ooit weer zal gaan vliegen. De kist is onder handen genomen door CH-Aero uit Uithoorn. Dit bedrijf is normaal gespecialiseerd in het wegen van vliegtuigen ten behoeve van het vaststellen van het gewicht voor de weight & balance calculatie. Maar ook voor een uitdagende klus als die met de PH-LCI draait dit bedrijf zijn hand niet om.

PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102 net voordat de zaag erin gaat
CH-Aero voert de zaagklus uit

In september van dit jaar moet de PH-LCI in drie stukken op een locatie in Amsterdam geïnstalleerd worden. De staart wordt een blikvanger, in de romp komen luxe vliegtuigstoelen en de cockpit wordt voorzien van beeldschermen als in een flightsimulator.

Met de slijptol…
…en met de zaag ging men de PH-LCI te lijf

Vandaag werd de PH-LCI aan stukken gezaagd om het toestel te kunnen vervoeren. Eerst is de zaag in het staartdeel gezet, net voor de passagiersdeur. Hierna moet nog de cockpit verwijderd worden. De werkzaamheden werden uitgevoerd op het Hotel-platform voor de hangaar van Xtrata25.

De romp is bijna door
hier is goed te zien dat de zaag al zijn werk heeft gedaan

Met een slijptol en een elektrische zaag ging men de kist te lijf. Toen de romp bijna “door” was werd het achterstuk ondersteund door een stellage. Vervolgens werd het voorste rompdeel een stukje naar voren gereden. Met gekraak en een laatste zucht week de staart van de romp. Een definitief einde van het toestel als operationeel passagiersvliegtuig.

PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102 gaat met gekraak en een zucht doormidden

Met de tijd zal de nieuwe locatie van de PH-LCI bekend worden. Op verzoek laten we de nieuwe eigenaar daar eerst zelf over berichten.

PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102 doorgezaagd
PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102 in twee delen

3 gedachten over “PH-LCI British Aerospace Jetstream Series 3102 doormidden gezaagd

Geef een reactie