Lelystad Airport, 22 juli 2020 – Een fijne bizjet was er op bezoek op Lelystad Airport. Al op 21 juli 2020 was de HA-JEO aangekomen. Dit is een Hongaarse Cessna 650 Citation III. Het toestel kwam vanaf Boedapest Ferenc Liszt Airport (LHBP). Vandaag vertrok de Citation daar aan het einde van de werkdag ook weer naar toe terug.
Deze Citation III is gebouwd in juni 1987. Het toestel heeft in 2019 een opknapbeurtje gehad, zowel aan de buiten- als binnenkant. De voorgaande registraties van deze bizjet zijn D-CRHR, N20RD en N142CC. Het constructienummer van dit toestel is 650-0142. De kist wordt geëxploiteerd door de Hongaarse chartermaatschappij Jet Star Aviatio. Zij vliegen met meerdere bizjets en een turboprop.
Verloren (Texels) schaap
Vandaag keerde de N111DV terug naar Lelystad. Een verloren schaap dat weer bij de kudde is gekomen. Dit beestje verbleef sinds 30 juli 2019 op het vliegveld van Texel nadat het daar bij de landing beschadigd raakte. Tijdens het uitrollen op baan 22 wist de piloot het toestel niet onder controle te krijgen. De kist maakte een bocht naar links en draaide 90 graden. De neus, neuswiel, propeller en motor liepen daarbij schade op.
De afgelopen tijd heeft Bogaerds Cord het toestel weer op de been geholpen. Vandaag was, na bijna een jaar, de patiënt voldoende opgeknapt om op eigen benen… ehh… vleugels huiswaarts te keren.
De bemanning voor de N111DV werd naar Texel gevlogen met de PH-BEC. Deze Piper Turbo Arrow IV is van Bogaerds Cord. Gezamenlijk kwam het tweetal terug naar Lelystad Airport.
Na de landing was te zien dat de N111DV nog een schaafwondje heeft overgehouden aan zijn neus. Voor verdere behandeling werd de N111DV bij de hangaar van Bogaerds Cord geparkeerd.
Duits bezoek
De Duitse Diamond DA42 NG Twin Star D-GCUP bracht een bezoek vanaf het Duitse Augsburg. Dit toestel heeft constructienummer 42.N007 en is in 2009 gebouwd.
Een geregelde bezoeker is de D-EGSJ. Deze Cessna 172N Skyhawk is vaste klant voor onderhoud bij Air Waterland. Na de landing was het toestel dan ook daar in de hangaar terug te vinden.
Update PH-BBI
De Lancair 235 bij Air Waterland is inmiddels aardig onder handen genomen. De cockpit is geheel gestript en het interieur is eruit gehaald. Ook is de brandstoftank, tussen de cockpit en de motor, verwijderd.
Momenteel zit er op het toestel een Lycoming O-320 motor van 160 pk (120 kW) gemonteerd. Die hoort niet standaard op een Lancair 235. Daar is oorspronkelijk de Lycoming O-235 van 115 pk (86 kW) voor bedoeld. De O-320 gaat dan ook gewisseld worden voor een O-235. Dit maakt de weg naar een Bewijs van Luchtwaardigheid het meest eenvoudig. Voor het (nog nieuwe) O-320 motorblok wordt een nieuw baasje gezocht.
Al met al is dit een project bij Air Waterland voor de verloren uurtjes. Er wordt onregelmatig aan gewerkt en het doel is dat de kist pas in de loop van 2021 vliegklaar is.
Wel leuk nieuws is dat de toekomstige registratie al op de kist is aangebracht. Deze Lancair gaat, zoals eerder gemeld, de PH-BBI worden.
Xtrata25
Bij het bedrijf Xtrata25 staan nog altijd de rompdelen van de Airbus A321-231 EI-ETK. Over de aankomst van die onderdelen hebben we al eens eerder bericht. Dit bedrijf ondersteunt de Amerikaanse firma Precision Aircraft Solutions bij het ontwikkelen van de Airbus A321 van passagiersvliegtuig naar vrachtvliegtuig. Er is een werkende mock-up van de vrachtdeur in de romp aangebracht en men hoopt binnen afzienbare tijd dit gecertificeerd te krijgen zodat de daadwerkelijke ombouw van A321’s kan starten.
In dezelfde hangaar staat ook de N124FV. Dit is een Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV. Deze kist stond in vroeger tijd op Hilversum gebaseerd. De laatste jaren op Lelystad Airport. De kist heeft al geruime tijd niet meer gevlogen.
Locals
Tot slot nog een paar foto’s van lokale toestellen. Daarbij leek het of de instructeur op de G-OBFS van Vlieglcub Flevo zijn bestelling “twee bier!” al door wilde geven… 😉