In Nederland heeft tussen 2010 en 2018 een bijzonder toestel ingeschreven gestaan, de PH-UWE. Dit was een Pitts Samson II replica. Deze kist is gebouwd door Steve F. Wolf van Wolf Aircraft LLC uit Leesburg (Florida, VS). Het vliegtuig werd vervaardigd naar de originele Pitts Samson N52137 die Curtis Pitts (9 december 1915 – 10 juni 2005) in 1948 bouwde voor de aerobatic piloot Jess Bristow. In 1949 werd de originele Samson verkocht aan Ben Huntley. De zeven jaren daarna werd het toestel op diverse vliegshows voorgevlogen. In (vermoedelijk) 1956 raakte deze kist onherstelbaar beschadigd na een mid-air collision met een Ercoupe tijdens de landing in Fayetteville. Het toestel brandde geheel uit maar de Piloot Buddy Roger bleef hierbij gelukkig ongedeerd.
Ander model
De Pitts Samson is even wat anders dan de veel bekendere Pitts S-1/S-2 Special. Dit toestel is ook zo’n 25% groter dan de Pitts Special. Deze dubbeldekker was voorzien van een Pratt & Whitney R-985 Wasp stermotor, goed voor 450 pk (330 kW). De verhouding vermogen en gewicht ligt hierdoor bij deze kist extreem hoog. Deze is vergelijkbaar met die van een Grumman F8F Bearcat. De klimprestaties van dit toestel waren dan ook fenomenaal (vanaf de grond in 3:59 min naar 10.000ft!).
De Pitts Samson moet niet verward worden met de Pitts Model 12. Dit ontwerp stamt uit 1996 en is uitgerust met een Russische Vedeneyev M14P stermotor van 400 pk (298 kW).
Wolf Aircraft
In 1978 startte de Amerikaan Steve Wolf zijn bedrijf Wolf Aircraft. Hij zette zich in om uit de bestaande Pitts Specials meer te halen dan er tot dan in zat. Daarbij gesteund door een goede relatie met Curtis Pitts, die hem adviezen gaf. Zo paste hij eerst de motorbeplating aan en het onderstel. Daar werd de kist al sneller van. Daarna modificeerde hij de rolroeren en vleugels van de Pitts Special. De kist rolde daardoor sneller, vloog sneller en kon meer g-krachten weerstaan (+10g en -8g).
Samen met airshow-pilot Sean D. Tucker ontwikkelde Wolf de Wolf 540-8 die later als “Oracle Challenger III” door het leven zou gaan. Een doorontwikkelde Pitts Special die dingen in de lucht doet die je niet voor mogelijk houdt!
Eerste Samson
Steve Wolf heeft in 1985, met aantekeningen van Curtis Pitts, zijn eerste Pitts Samson replica gebouwd. Dat was de N985PW met c/n WS-001. Met deze kist heeft hij zelf acht jaar gevlogen. Dit toestel ging daarna over op naam van de airshow-pilot Matthew Younkin uit Siloam Springs in Arkansas. Deze vlieger is bekend van de capriolen met zijn zwart-rode Beech 18S die toevalligerwijs is uitgerust met twee dezelfde R-985 Wasp motoren als de Samson.
Tweede Wolf Samson
De tweede Samson die Steve Wolf bouwde werd de N985WM met c/n WS-002. Dit toestel heeft als bouwjaar 2005. Met de kennis opgedaan bij het eerste toestel werd deze Samson op een aantal punten aangepast. Dit exemplaar was zo’n dertig centimeter korter dan de eerste Samson. Ook werden bij dit toestel rolroeren aan de bovenste vleugels gemaakt.
Steve Wolf verkocht zijn Samson II in 2008 aan de Duitser Uwe Schlätker uit Nordhorn. In 2009 werd het toestel nog korte tijd de N985US (met aan het eind de initialen van de eigenaar) alvorens de kist in 2010 naar Duitsland verhuisde. Het vliegveldje Nordhorn-Lingen (EDWN) werd de thuisbasis van dit bijzonder toestel.
Nu wil het geval dat als experimental (waar deze kist onder valt) niet in Duitsland gebouwd is, geen Duitse registratie kan krijgen. In Nederland kan dat wel en dus kreeg de kist op 10 maart 2010 het kenmerk PH-UWE, naar de voornaam van de eigenaar.
Gedurende de tijd dat het toestel in Europa verbleef is het op een spaarzaam aantal evenementen verschenen. Zo was de PH-UWE te gast op de Pinkstervliegshow op Oostwold van 2011.
Verkocht
In 2018 werd de PH-UWE verkocht aan een andere Duitse eigenaar. Deze heeft het toestel kort daarop naar Tim Just (voormalig lid van het Amerikaanse Unlimited Aerobatic Team) in de VS verkocht. Er was op dat moment nog maar zo’n 100 uur met deze kist gevlogen sinds de bouwer het in 2005 voltooide. Op 4 januari 2018 werd de PH-UWE doorgehaald in het Nederlandse luchtvaartregister.
Op 21 april 2018 vloog de Samson, nu als N985TJ, voor het eerst weer in de VS. Veel plezier heeft de nieuwe eigenaar Tim Just er niet van gehad. Binnen een maand, op 20 mei 2018, sloeg hij ermee over de kop tijdens de landing op Apple Valley Airport in San Bernardino County (California). Hoe ernstig het toestel beschadigd is weten we niet precies, maar het kistje is daarna niet meer vliegend waargenomen.
Derde Wolf (mini) Samson
Steve Wolf heeft na de twee full-scale Samsons replica’s nog een derde, kleinere versie op schaal 3/4 gebouwd van de Samson. Deze Samson is daarmee ongeveer zo groot als een Pitts Special. Dit toestel is in 2017 de N749SM geworden en heet een Wolf Samson Mite-1. Deze kist heeft constructienummer WM-001. Dit vliegtuig is uitgerust met een moderne Rotec R3600 stermotor.
Twee ander Pitts Samsons
Er zijn naast de door Wolf gebouwde exemplaren nog twee andere Pitts Samson replica’s gebouwd. In 1999 voltooide de Amerikaan Jack Doggett uit Humble (Texas) ook een replica van de Pitts Samson. Dit werd de N985JD met c/n 001. Deze kist raakte op 1 juni 2007 beschadigd toen het tijdens de landing op Conroe (Texas) door zijn wielen ging.
Ook in Australië heeft een replica van een Pitts Samson gevlogen. Dit toestel was de VH-EAB met constructienummer 001. Dit toestel vloog voor het eerst medio 2008 en was gebouwd door B & R Aviation in Toowoomba. De VH-EAB werd gevlogen door Peter “Pip” Borrman, een vermaarde Australische displaypilot. Helaas is Borrman in zijn Samson verongelukt tijdens een oefenvlucht boven Shapparton in Australië. De motor hield ermee op en Peter Borrman overleefde de noodlanding daarna helaas niet. Dit was op 25 februari 2009. Deze Pitts Samson heeft helaas minder dan een jaar gevlogen.
Geen gelukkig leven
Al met al kunnen we stellen dat de Pitts Samson geen gelukkig leven beschoren is. Twee keer een mid-air collision, twee keer een ongeluk met dodelijke afloop en een aantal landingsincidenten. De tijd zal het leren of er nog één van de onfortuinlijke kisten gerestaureerd gaat worden of dat er nog nieuwe Samsons voltooid gaan worden. Voor nu lijkt alleen de kleine (3/4 schaal) Wolf Samson Mite-1 als enige luchtwaardig.
We hebben niet het idee dat Steve Wolf nog een nieuw exemplaar gaat bouwen omdat de activiteiten van zijn bedrijf in 2015 overgegaan zijn in Griggs Aircraft. Die onderneming levert vanaf nu de beschikbare Wolf modificaties voor de Pitts Specials.
Pitts Samson productionlist |
||||||
Registration | Type | C/N | Year | Motor | Build | Remakrs |
N52137 | Pitts Samson | ? | 1948 | Pratt & Whitney R-985 | Curtis Pitts | Cr 1956? |
N985PW | Pitts Samson replica | WS-001 | 1985 | Pratt & Whitney R-985 | Steve Wolf | Cr 10/07/2005 |
N985TJ | Pitts Samson II replica | WS-002 | 2005 | Pratt & Whitney R-985 | Steve Wolf | Dam 20/05/2018, ex PH-UWE, (PH-PUS), N985US, N985WM |
N985JD | Pitts Samson replica | 001 | 1999 | Pratt & Whitney R-985 | Jack Doggett | Dam 01/06/2007 |
VH-EAB | Pitts Samson replica | 001 | 2008 | Pratt & Whitney R-985 | B & R Aviation | Cr 25/02/2009 |
N749SM | Pitts Samson Mite-1 | WM-001 | 2017 | Rotec R3600 | Steve Wolf | 3/4 scale |
Een gedachte over “De Pitts Samson, bijzonder toestel maar geen gelukkig leven”
Wat oude beelden opgezocht heb hem hier op volkel in de wolken opgenomen.