
Badhoevedorp, 23 juli 2020 – Alweer meer dan anderhalf jaar geleden (14 december 2018) landde de PH-BFB voor de laatste keer op Schiphol. In de kleuren van Corendon werd slechts één keer gevlogen, zonder passagiers vanaf Rome, waar het zijn KLM-kleuren gewisseld had voor die van Corendon. Daarmee kwam de actieve vliegcarrière van dit toestel na 134.279 vlieguren ten einde. De KLM heeft dit vliegtuig sinds 20 juni 1989 in gebruik gehad. Bij de KLM droeg het de naam City of Bangkok. De PH-BFB heeft als constructienummer 24000. Lees hier meer over de laatste landing van de PH-BFB.

Na de landing is de Jumbo in twee nachten naar het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp gebracht. Dat was in februari 2019. Een spectaculaire operatie waarbij het toestel op een grote dieplader in zijn geheel werd vervoerd. De route ging over sloten, door weilanden en over de snelweg A9. Lees hier meer over het transport van de PH-BFB.


Nadat het toestel op zijn plek was gereden is het op sokkels geplaatst. Daarna is de tuin rond het hotel gefatsoeneerd.

Het vliegtuig is nog steeds een prachtige blikvanger bij het hotel. Alleen is de Jumbo niet zomaar toegankelijk voor publiek. Het afgelopen jaar is de 747 slechts beperkt opengesteld.

De Jumbo is van binnen nog zo goed als origineel. De passagiersstoelen zitten er nog allemaal in. Het is de bedoeling dat met de tijd in het toestel een vergaderruimte gemaakt wordt en een bar. Ook wordt er gedacht aan een “experience”, een populaire benaming voor dat er “iets valt te beleven”.

Vandaag troffen we de PH-BFB aan tussen een paar vrolijk bloeiende struiken. Op de neus is het logo van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam aangebracht. Vermoedelijk zal dat er nog wel even op blijven staan aangezien dit evenement doorgeschoven is naar 2021.

Tijdens het transport waren de motoren van de Jumbo verwijderd. Inmiddels zijn onder drie van de vier ophangpunten goed gelijkende vervangers opgehangen.

Niet verwonderlijk, maar de overwegend witte kist begint wel al wat vervuild te raken door de weersinvloeden. Een onvermijdelijk proces omdat je zo’n groot vliegtuig simpelweg niet even op een zaterdagmiddag in een sopje zet.