
Lelystad Airport, 29 juli 2020 – Vandaag landde voor de eerste maal de PH-ZBZ op Lelystad Airport. Deze gloednieuwe registratie hoort bij een “oude bekende”, de Beech C90A King Air van Zeusch Aviation die voorheen als 2-ZEUZ door het luchtruim kliefde.

Sinds kort staat er op dit toestel een Nederlandse registratie. Dit kenmerk is aangebracht bij Hangar One Technics & Avionics (voorheen International Aviation Support) op Teuge. Met een klein vluchtje vanaf Teuge naar Lelystad keerde het toestel vandaag terug op zijn thuisbasis.
Hard werken
Hoewel de vlucht van 30 minuten natuurlijk maar kort was, moest de bemanning toch hard werken. In die korte vliegtijd alle checklists van een King Air afgewerkt te krijgen is topsport! 😎 Om je een idee te geven, deze lijstjes (met elk hun eigen items) werden voor dit vluchtje afgewerkt:
- Before starting engines
- Engine Start (Battery)
- After start
- Taxi
- Before takeoff (Runup)
- Before takeoff (ready to go)
- During takeoff run
- After takeoff
- Descent
- Before landing
- Go around
- After landing
- Shutdown

Zoemertje
Via een straight in approach naderde de PH-ZBZ baan 23. Met de toren werd een low approach afgestemd, speciaal voor de foto. Een mooi zoemertje was het resultaat!

Dopen
Na de landing werd de PH-ZBZ voor de Zeusch hangaar geparkeerd. Een nieuwe roepnaam voor het toestel vroeg om een bescheiden doopritueel. Met gepaste eerbied werden een paar litertjes Flevolands drinkwater over de neus van de ‘ZBZ’ gesprenkeld.

CAMO
De PH-ZBZ is de eerste Beechcraft die op de eigen Continuing Airworthiness Management Organisation (CAMO) van Zeusch Aviation is geplaatst. Met de – sinds 17 juni 2020 – behaalde status als CAMO is Zeusch Aviation nu zelf verantwoordelijk voor het beheer van alles wat te maken heeft met de luchtwaardigheid van het vliegtuig. Hierbij handelt Zeusch nu zelf de onderhoudsschema’s af en moet men zelf de geldigheid van alle vereiste certificaten van het toestel op elk moment van de exploitatie garanderen.

Op dit moment staat alleen de PH-ZBZ op de eigen CAMO. Zodra men ook de toelating heeft voor de Beech B200 Super King Air zullen ook de PH-ZAZ en de nieuwe PH-ZCZ toegevoegd gaan worden. Tot die tijd liften deze toestellen mee op de CAMO van Rijnmond Air Services (RAS) op Rotterdam – The Hague Airport.

De tweede Beech C90A King Air van Zeusch Aviation (2-MAPZ) blijft voorlopig nog buiten de CAMO en blijft geregistreerd op Guernsey. Dit vanwege een langlopend leasecontract.

Next step
Het verkrijgen van de CAMO-status door Zeusch Aviation is een stap op de weg naar het worden van een professionele luchtvaartmaatschappij. Het behalen van een Air Operators Certificate (AOC) is daarbij de next step die Zeusch Aviation voor ogen heeft.

Vierde
De PH-ZBZ heeft nu zijn vierde registratie opgespeld gekregen sinds het toestel in Nederland verblijft. Eerst vloog de kist als N104AJ. Daarna is het tijdelijk voorzien van een Franse testregistratie F-WTDE tijdens de inbouw van de relay-antenne op Teuge. Toen dat gerealiseerd was werd de kist de 2-ZEUZ en nu dus de PH-ZBZ.
Aflevering PH-ZCZ
De PH-ZCZ die vorige maand uit de Verenigde Staten arriveerde staat inmiddels bijna gereed voor aflevering naar Lelystad Airport op Rotterdam – The Hague Airport. Nog een paar daagjes en deze Beech B200 Super King Air zal zich ook in de Zeusch hangaar melden.

Veelzijdig
Met een vloot van nu twee Beech C90’s en twee Beech B200’s is Zeusch in staat om vele taken in de lucht uit te voeren. Hiervoor bezit het bedrijf een EASA SPO (Special Operations) classificatie. De toestellen worden afwisselend ingezet voor relay services, aerial surveillance, medevac, transplantatievluchten en aerial mapping. En oh ja, ook “gewone” passagiersvluchten zijn natuurlijk mogelijk. 🙂

4 gedachten over “PH-ZBZ Beech C90A van Zeusch als eerste op eigen CAMO”
Waanzinnig mooi artikel en prachtige foto’s. Super!
Hallo AVIATAC,
Dank voor dit leuke compliment!
Groet,
Berend Jan Floor
IAS is sinds een poosje Hangar one op Teuge
Groet ivo de groot
Hallo Ivo,
Dank je wel, ik heb het aangepast in de tekst. Dank voor het melden!
Groet,
Berend Jan